Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan føre etterfakturering av MVA i regnskapet?

alex1500

Medlem
Driver ett enkeltperson foretak og har sendt ut en faktura for etterfakturering av MVA etter at jeg ble MVA registrert. Kunden har ikke betalt denne regningen enda. Hvordan skal man føre det i regnskapet?
 

Steve Cash

Medlem
Skatteetaten angir disse to måtene å gjøre det på: Skatteetaten - Registrering i Merverdiavgiftsregisteret og fakturering av merverdiavgift - Skattedirektoratets fellesskriv 7.2.12
Siden det som regel alltid vil gå noe tid fra skattekontoret mottar søknad om registrering i Merverdiavgiftsregisteret og til slik registrering skjer, vil det være en periode hvor omsetningen er avgiftspliktig uten at avgiftssubjektet kan oppgi avgift i fakturaen. Kjøper kan dermed heller ikke benytte fakturaen til å dokumentere fradragsrett, jf. mval. § 15-10. Etterfakturering av merverdiavgift kan løses på følgende alternative måter:

1. Leverandør kan utstede faktura uten merverdiavgift og ta forbehold om å etterfakturere mva. etter registrering. Etter registreringen utsteder leverandør en faktura på kun avgiften som inneholder en referanse til første faktura. Kopi av første faktura bør vedlegges.

2. Leverandør utsteder faktura uten merverdiavgift og tar forbehold om å etterfakturere mva. etter registrering. Etter registrering utsteder leverandør kreditnota samtidig som det utstedes ny faktura med spesifisert mva.
 

NilsF

Medlem
Driver ett enkeltperson foretak og har sendt ut en faktura for etterfakturering av MVA etter at jeg ble MVA registrert. Kunden har ikke betalt denne regningen enda. Hvordan skal man føre det i regnskapet?

Du fører fakturabeløpet direkte mot konto 2710 (eller hva du benytter for utgående avgift). Sørg for å benytte mva-kode 0 ved bokføringen (eller den koden du benytter for null avgiftsberegning), da det naturligvis ikke skal beregnes mva av mva, som er det du etterfakturerer.

Etter fakturering og bokføring, vil fakturabeløpet i regnskapet stå som en fordring mot kunden.
 

Steve Cash

Medlem
Det NilsF beskriver er metode 1 i sitatet fra Skatteetaten i innlegget over. Metode 2 er å kreditere den første fakturaen, og skrive en ny fullstendig. Begge metoder er godkjent.
 

NilsF

Medlem
Det NilsF beskriver er metode 1 i sitatet fra Skatteetaten i innlegget over. Metode 2 er å kreditere den første fakturaen, og skrive en ny fullstendig. Begge metoder er godkjent.

Jeg tror vi svarer på vidt forskjellig ting. Vennligst les spørsmålene fra trådstarter én gang til.. (eller kanskje det er jeg som må lese om igjen, vi har i hvert fall tolket spørsmålene forskjellig).
 

Steve Cash

Medlem
Jeg syns vi har tolket det helt likt jeg, og svart til dels likt. I sitatet står det dette:
"Etter registreringen utsteder leverandør en faktura på kun avgiften som inneholder en referanse til første faktura."
Og du skrev dette: "Du fører fakturabeløpet direkte mot konto 2710". Da regner jeg med at du mener tilleggsfakturaen på bare mva. Og disse to tingene må bli de samme.

Vi får vente og se hva trådstarter syns om forklaringene.
 

NilsF

Medlem
Du skriver om hvordan fakturaene skal utstedes, mens jeg (galt eller riktig) har oppfattet trådstarter dit at han allerede har utstedt fakturaene, og at han nå spør om hvordan fakturaen for avgiften skal bokføres i regnskapet (fakturasystemet er ikke nødvendigvis integrert med regnskapssystemet).
 

Steve Cash

Medlem
I så fall er jeg enig i måten du beskriver bokføringen på, såfremt en lager tilleggsfakura på bare mva, og det ser det nesten ut som om han har gjort, etter startinnlegget å dømme.
 

Steve Cash

Medlem
I tilfelle noen lurer på hvilken metode som er enklet: Å sende en faktura på bare mva er isolert sett raskere, men kanskje litt mer krøkkete å bokføre, både for kjøper og selger, dog avhengig av hvilket regnskapssystem en bruker. Men en skal helst kunne avstemme avgift mot grunnlag, og mest mulig unngå å føre direkte på avgiftskonti. Så metoden med kreditnota og så en fullstendig faktura er ryddigst og mest fullstendig, og gir best overtid i ettertid.
 
Topp