Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan føre inn utlegg for feks. trykking av visttkort?

Luna

Medlem
Heisann, jeg startet opp et ENK i sommer og har så vidt kommet i gang med bedriften. Det har selvsagt kommet opp en del spørsmål om selve driften og føring av regnskap i denne starfasen og det spørsmålet jeg lurer mest på nå er;

Jeg har laget visittkort for en kunde og har bestilt disse fra utlandet og lagt ut for utgiften (en kunde jeg stoler på). Nå skal jeg straks sende en faktura for jobben, trykkingen og toll. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal føre dette i regnskapet, siden det først er jeg som har betalt for trykking/toll og så fakturerer kunden for dette siden?

Setter pris på all hjelp :)
 
Overfør utlegget til din konto, før det som varekjøp, og bruk kvitteringen fra leverandør samt utskrift som viser overføring fra din konto til leverandør som bilag.
 
La først nå merke til at det sto ENK. Men hvis du mot formodning har samme konto til bisness og privat gjør du det samme som jeg skrev over, minus overføringen. :)



Og som Hansson sier, ikke glem avansen når du fakturerer hehe.
 

Luna

Medlem
Takker og bukker

Takk for svar :), var virkelig til hjelp dette her... :) Har en følelse at dette ikke blir mitt siste spørsmål om regnskap og drift!

Ps. Bizminizer->
Jeg har en seperat bankkonto for bedriften, eller er det konto som i kontoplan du mener?
 

Smbinfo

Medlem
Ved viderefakturering, husk riktig mva.

Når du viderefakturerer, husk at faktureringen skal være beløpet du betalte eksklusive MVA. Er det fra utlandet er stortsett dette uten MVA uansett.

Fakturer så 25% mva på dette beløpet, om du er momsregistrert (Er selskapet momspliktig? | smbinfo.no).

Så kostet det eks kr 100 eks mva, fakturerer du kr 125,- gitt at du er momsregistrert firma.

Har du kjøpt mat i forbindelse med et oppdrag, trekker du fra mva på mat(14%) og videre fakturerer med 25%. Så kostet det deg kr 114(100 eks mva), viderefakturer du kr 125,-.

Skal du ha en fortjeneste på dette legger du dette til nettobeløpet(100) før du så legger på vanlige 25% moms.
 
Topp