Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan finne gode nøkkelord

Stoppet

Banned
Her er et lite tips til dere som er på let etter hvilke nøkkelord dere skal velge i bloggposter og på nettsider. Hos Kvasir har de en funkjson som lar deg søke opp ord for å se hvor mange søk de har pr uke, måned og år. Dette kan være en god pekepinn når du skal velge dine nøkkelord. Det er ikke noen særlig vits i å velge ord som ingen søker på.

Nå er ikke Kvasir den største søkemotoren, men hvis man antar at mønsteret er ca likt på Google og de andre kan man bare gange antallet opp i forhold til hvor stor man mener Google er i forhold til Kvasir.
 
Sist redigert av en moderator:

Trond Lyngbø

New Member
Hei,

Ettersom Google Keyword Planner gir kun et begrenset utvalg søkeord, anbefaler jeg å supplere med følgende verktøy:
  • SEMrush (konkurrent- og søkeordsanalyse, se hvilke søkeord de målretter, både på betalt og organisk søk).
  • Keywordtool.io (long tail og ulike søkeordkombinasjoner, støtter både _ og *, og gir forslag basert på både Google, Bing, Youtube og App Store. Et bedre alternativ til Übersuggest, syntes jeg)
SEO-tips:
Steg 1: Identifiser populære søkeord med Google Keyword Planner. (Eksempel: sjokoladekake)
Steg 2: Identifiser flere søkeordkombinasjoner som inneholder det populære søkeordet ved å skrive inn ordet sjokoladekake i Keywordtool.io. (eksempler på hva du kan finne: sjokoladekake oppskrift, saftig sjokoladekake, enkel sjokoladekake, sjokoladekake uten egg, fransk sjokoladekake)
Steg 3: Lim inn søkeforslagene i Google Keyword Tool for å sjekke søkevolumet på de enkelte. Vips, så har du mange søkeordforslag!

På kort tid fant jeg utfølgende:
  • Det er 273.100 organiske søk årlig på ordet sjokoladekake.
  • Det er minst 300 ulike søkeordkombinasjoner som inneholder ordet sjokoladekake.
Vedlegget viser Adwords-verdien for denne trafikken.

Obs: Det er mange år siden SEO sluttet å handle om "nøkkeord" og rangering var noe man rapporterte på. Men dersom man har kun et veldig begrenset behov, og behovet begrenser seg til at man bare vil "pirke litt" i det, uten store forventninger, vil tipsene ovenfor være en grei start.
 

Vedlegg

  • seo-tips-sjokoladekake.jpg
    seo-tips-sjokoladekake.jpg
    97,1 KB · Sett: 18
Sist redigert:

sealie

New Member
Obs: Det er mange år siden SEO sluttet å handle om "nøkkeord" og rangering var noe man rapporterte på. Men dersom man har kun et veldig begrenset behov, og behovet begrenser seg til at man bare vil "pirke litt" i det, uten store forventninger, vil tipsene ovenfor være en grei start.

Kunne du forklart denne litt nærmere?

Min oppfatning er at SEO ikke er noe uten "nøkkelord". Men at algoritmen til google går litt lengere enn å se på keyword density. Bruken av long tail keywords er vel i all hovedsak på grunn av sterkere konkurranse og at du ofte kan se hva søkerens intensjon er?

"kjøpe brownies sjokoladekake" kontra "oppskrift brownies sjokoloadekake"

Mulig jeg har oppfattet deg feil her men utdyp gjerne :)
 
Topp