Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan finne KEI og trafikkvolum for norske søkefraser?

webmoney

Søkemotoroptimist
Er det noen som har funnet ut hvordan man finner søkevolum for norske søkefraser? For eksempel at man finner ut at 67.500 har søkt etter "volvo oslo" de siste 90 dagene.

Jeg er også interessert i å høre om noen kan beregne KEI for norske søkefraser.
 

gano

Medlem
Vil anbefale deg å sette opp små test-kampanjer gjennom Google Adwords med lave bud. De gir ofte en god pekepinn på hvilke ord og fraser en bør satse på. På de mest trafikkerte ordene og frasene kan en slik test bli noe feil ved at annonsen ikke vises på første resultatside. For slike ord/fraser kan du evt. skru opp budet litt slik at du havner blant de siste annonsene.
 

basicus

SEO Eggspert
Er enig med Gano. Det finnes ikke noe verktøy som jeg har testet som gir noenlunde riktige resultater. Når vi skal dra igang en seo-kampanje for en ny kunde kjører vi alltid en AdWords kampanje i en uke eller to først for å finne hvilke varianter som gir mest trafikk av en- eller flertallsformene av ord.

Riktignok tror jeg ikke på tallene Google oppgir i søkevolum. Jeg ble rimelig lang i maska da jeg gjorde følgende:

Jeg satte opp en testkampanje med ordene Gule sider, Gulesider og Gule sider.no i AdWords. I følge Google skulle disse frasene tilsammen ha et søkevolum på rundt 3000 søk pr. dag.

Deretter kjørte jeg opp en side hos oss for å teste mengden gjennomklikk. Det sto IKKE i stil med hva man kan forvente av 3000 daglige søk. Var en stund oppe på 4. til 6. plass for frasene og trafikken var bedrøvelig.

Testen over forteller meg at Google føyer seg inn i rekken over aktører som jeg ikke tror farer med rent mel i posen. Jeg tror de hyper opp talla på lik linje med katalogene for å kunne forsvare AdWords-prisingen sin.

Men, jeg kunne selvsagt ta helt feil angående min antagelse over også. Har gjort det før jeg (tatt feil altså).
 

Adrian

New Member
Men når noen søker etter gulse sider, så skal de inn på gulesider.no, og når gulsesider har de to første plasseringene på dette søket, så vil eg tro at det er svært få som klikker på resultatet som ligger på 4. eller 6. plass....
 

basicus

SEO Eggspert
Vanligvis gir det klikk fra 4. til 6. plass nesten uansett om de på plassene over er relevante. Eksempelet med Gulesider er bare ett av mange hvor jeg ser at tallene til Google ikke står i stil med hva som genereres av trafikk når man er på første side sett i forhold til søkevolumet de oppgir.

Jeg påstår ikke med dette noe som helst. Det er bare en observasjon jeg har gjort siden vi følger med på mer enn 1100 søkeord/fraser daglig.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
tviler ikke et sekund på at det er 3000 (heller overraska over at det ikke er fler) som søker etter de variantene der hos google hver dag. Ser hele tida at folk av en eller annen grunn skriver inn *adressen* i google-søke-boksen i browseren, istedet for å skrive den inn i adressefeltet, selv om det er adressen de skriver. Det er utrolig mange som har den (u)vanen der.
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Jeg har prøvd akkurat det samme i AdWords, faktisk med de samme søkefrasene! (Jeg driver et anti-gule sider-nettsted som heter galesider.no).

Min erfaring med å kjøre AdWords-kampanje med søkefrasen "gule sider" (og tilsvarende varianter av skrivemåten) var at
1) frasen er utrolig mye søkt etter samtidig som
2) "alle" klikker på gulesider.no.

Man ender altså opp med en katastrofal lav CTR og har problemer med å holde AdWords-kampanjen i gang, nesten uansett PPC-pris.

Så det var ikke det som var problemet ditt, Basicus? At kampanjen stoppet på grunn av altfor lav CTR?
 

Adrian

New Member
Jeg har prøvd akkurat det samme i AdWords, faktisk med de samme søkefrasene! (Jeg driver et anti-gule sider-nettsted som heter galesider.no).

Min erfaring med å kjøre AdWords-kampanje med søkefrasen "gule sider" (og tilsvarende varianter av skrivemåten) var at
1) frasen er utrolig mye søkt etter samtidig som
2) "alle" klikker på gulesider.no.

Man ender altså opp med en katastrofal lav CTR og har problemer med å holde AdWords-kampanjen i gang, nesten uansett PPC-pris.

Så det var ikke det som var problemet ditt, Basicus? At kampanjen stoppet på grunn av altfor lav CTR?

Basicus var jo i de organiske søkeresultatene....
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Joda, Basicus var i det organiske søkeresultatet.

Men han kjørte en prøvekampanje i AdWords, og det var denne kampanjen jeg siktet til.
 
Topp