Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan funker det egentlig med "småpakker"?

jorny

New Member
Kan man ganske enkelt skrive ut egne fraketiketter? Slik at man slipper å ha EDI avtale eller å skrive alt inn manuelt i mybring?

Ser også at man trenger frankeringsmerker, er dette noe man kan kjøpe en rull av eller må man rett å slett skrive ut og lime på?

:)
 

jorny

New Member
Takk for et kjapt svar. :) Virker jo rimelig enkelt, selv om det ikke var så lett for personen som svarte hos bring å gi et skikkelig svar.. :p
 

HPF

Medlem
Kan man ganske enkelt skrive ut egne fraketiketter? Slik at man slipper å ha EDI avtale eller å skrive alt inn manuelt i mybring?

Ser også at man trenger frankeringsmerker, er dette noe man kan kjøpe en rull av eller må man rett å slett skrive ut og lime på?

:)
Gangen i det står her.
http://www.bring.no/sende/pakker/private-i-norge/i-postkassen

Vi bruker Consignor som skriver mottakers adresse, avsenders adresse og frankeringsmerke på en etikett. Veier så alle pakkene, skriver ut fraktbrev og leverer sekken med dagens pakker på postkontor.

Grunnene til at vi bruker Consignor er at den henter sendingsdata fra Mamut, skriver ut fraktetikker og sender epost til mottaker. Minimal innsats og som en liten bonus har vi en grei oversikt over hva som er sendt.

Siden ingen data overføres er det ikke nødvendig med EDI løsning. Mulig det finnes gratis programvare du kan bruke (hvis ikke burde Bring få laget noe). Bruker du Brother etikettskriver kan du kanskje bruke P-touch Editor.
 

alterego

Medlem
Det er lett å bli litt forvirret når man skal sette seg inn i dette med frakt. Det er ulike fraktalternativer som passer ulike behov, samt flere leverandører med ulike løsninger. I tillegg må man gjerne se de ulike fraktalternativene opp mot kostnadene.

Bare begrepet "småpakker" er forvirrende i seg selv. Den logiske forståelsen av "småpakker" er en pakke som er liten av størrelse og vekt, men Bring har også et produkt/tjeneste de kaller for "småpakker" og selv om den setter en grense på 2 kg, er det mulig å sende relativt store størrelser (Lengde inntil 60 cm. Lengde + bredde + tykkelse ikke over 90 cm).

Kanskje burde det vært laget en egen tråd som viser en komplett og systematisk oversikt over de ulike leverandørene sine fraktløsninger. Samt hva du trenger for å benytte løsningene og hvilke sendingsvolumer som passer de ulike løsningene.

Slik jeg ser det er forslaget fra @Tonny Kluften en løsning som passer små/nyoppstartede nettbutikker med få sendinger, med liten størrelse/vekt. Altså at "småpakkene" kan sendes som brevpost u/sporing. Jeg vil kalle dette den enkleste form for sending av brev/småpakker. Vil også legge til at med denne løsningen vil det lønne seg å kjøpe en viss mengde frimerker på rull (lim), så unngår du å måtte betale ved hver innlevering. Dette fordi hver betaling genererer et bilag til regnskapet og jo flere bilag, jo større kostnad/jobb får du med regnskapet. Jeg tenker alltid at hvert bilag koster meg kr 100 å håndtere, uten at jeg kan si at det er en fasit på det.

Løsningen som @HPF bruker, vil jeg si er en "mellomklasse" løsning. Den krever at du samlet sender minst 6 stk. småpakker med en gjennomsnittsvekt over 200 gram pr. stk. @HPF bruker Consignor, men inntrykket mitt er at de fleste små nettbutikker bruker Bring Småpakker ved å skrive ut ordrene/fraktetiketter direkte fra nettbutikken (u/Consignor/EDI), stempler hver pakke med "A-post", legger alle de ferdigpakkede småpakkene i en postsekk, veier postsekken, registrerer sendingen via Bring.no (antall, vekt, innleveringssted ++), skriver ut fraktbrevet og legger det i postsekken, og til sist leverer postsekken til et postkontor/post i butikk.

Min erfaring med Bring Småpakker er at det fungerer veldig bra. Pakkene kommer raskt frem, leveres direkte i postkassen (hvis det er plass) og prisen pr. pakke blir vesentlig lavere enn med frimerkemetoden. Til Nord-Norge opplever jeg dessuten at det går 1-2 dager raskere med småpakker/brevpost enn med MyBring.

Det kan også være verdt å nevne at MyBring og Bring Småpakker er 2 ulike tjenester fra Posten/Bring. Du må inngå egen avtale for hver av dem, du må logge inn på ulike steder, men bruker av samme kreditt.

Skal du ha sporing, typisk om du sender verdifulle produkter, må du se på andre løsninger enn de som er nevnt over, f.eks. MyBring. Det samme gjelder om pakkene veier over 2 kg eller er store i volum.

Sender du mer enn 10 pakker pr. sending (det er vel et minimum for å drive en lønnsom nettbutikk), kan du også vurdere andre løsninger enn Bring Småpakker, som PostNord og Helthjem.
 

jorny

New Member
Takk for kjempebra og utfyllende svar. Har virkelig mye å undersøke nå, både med Posten, Bring og Postnord. Noe mer forvirret en tidligere ,men det er tydeligvis bare å ta ringerunden rundt til alle for å få en oversikt over hva de har å tilby. :)
 

Loberg

New Member
Jeg hørte at man kan sende billigere jo flere pakker man sender samtidig.
Med Bring Småpakker kommer min pris på 24 kr med A-post uansett hvor mange pakker jeg sender.

Noen som har erfaring med at man kan få dette billigere?
 

jorny

New Member
Vel, dersom jeg forstod personen jeg snakket med i Bring riktig kan du få rabatt opptil 10% dersom du sender minst 5000(jepp) pakker i en sending......
 
Topp