Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan takle vanskelige kunder?

holtmi

Medlem
Okei, dette hadde jeg tenkt å ta på bloggen min, men jeg velger å høre litt fra dere først. Jeg jobber som webdesigner og har mitt eget foretak, og er det en ting som stadig dukker opp som et problem så er det vanskelige kunder som aldri blir fornøyde. Jeg er fullstendig klar over at jeg er en del av problemet. En av årsakene kan være at jeg mangler erfaring og rett og slett er for dårlig. En annen årsak kan være at jeg ikke gjør godt nok grunnarbeid. En tredje årsak er rett og slett at kunden aldri hører på mine anbefalinger og mange ganger ikke vet hva de vil.

Jeg er veldig nysgjerrig på hva andre gjør i en slik situasjon? Jeg pleier å ta fastpris men jeg ser meg nødt til å komme opp med en løsning på alle de ekstra timene jeg bruker på å endre skisser og forhandle med kundene.

Er det feks mulig å ta en fastpris for godkjent webside hvor man blir enige om feks 1-2 runder med endringer på skisse. Om kunden har flere innvendiger og/eller endrer mening etter det tar man timespris eller dagspris?

Jeg er nødt til å finne en måte å få fortgang i prosessen i hvert fall!
 

sta

Medlem
Jeg driver riktignok ikke med webdesign, men i firmaet jeg driver har vi en del prosjektledelses- og utviklingsprosjekter for eksterne kunder. En ting jeg har erfart gjennom årene er at det er utrolig så mye raskere kunden blir fornøyd når du jobber på timesbasis vs. fastpris :).

Ellers kan verdien av en godt gjennomarbeidet spesifikasjon og en kontrakt som definerer hva som er inkludert og ikke minst hva som ikke er inkludert, ikke understrekkes nok.

Syntes iøvrig det er prisverdig at du tilbyr en fastpris på webdesign. Er dette normalt i bransjen? Jeg har ennå tilgode å bruke en grafiker som ikke jobber på timesbetaling.