Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Import av kinaklær, lovlig?

Heisann

Noen som vet noe om lovligheten av klærne som selges her? (Wholesale Clothes-Buy China Wholesale Clothes from Cheap Clothes Wholesale In China on Wholesale-orders.com)

Har lest om at kopiklær ikke er lovlig, men hvordan skal man vite om det man selger er kopi, og hva er eventuelt konsekvensene om du plutselig blir oppdaget i å selge et kopiprodukt? Nå har jeg ikke et ønske om å gjøre det, men hvis det er slik at de later som at produktene er legit så hvordan vet man?

Har sett på seller99.com og der er det jo åpenbart at det er kopier. De selger jo billigprodukter som chanel f.eks, men det gjør ikke wholesale.

Tror dere det er lovlig?
 
Sist redigert av en moderator:

picxx

Well-Known Member
Det er ikke ulovlig å innføre og selge piratvarer i norge, men du kan få et privat søksmål mot deg fra rettighetshaveren om denne har eller skaffer seg en midlertidig forføyning.
Piratkopier ved innførsel - Tollvesenet

Du kan se hvilke merker som allerede har en midlertidig forføyning her:
http://www.toll.no/upload/Piratkopier/2013 01 24 Oversikt midlertidige forføyninger.pdf

Når det gjelder "hvordan skal man vite om det man selger er en kopi" er det din gomor'n som selger å få sjekket dette.

Forøvrig er dette diskutert veldig mye her på WF, så et søk på emnet hadde nok ikke vært så dumt.
 
Takk for svar.

Hadde googlet dette masse, uten å funnet noe bra så antok at det ikke sto noe her, men takk for tipset. Har søkt nå, og fant litt info.

Ha ei go helg
 
det er så ulovlig som du får det. og du kommer til å slite med å gå på mange uker etter at staten/tollvesenet/de respektive firmaenes advokater er ferdig med deg :)
 

pleb

Medlem
Ble nok sagt med et glimt i øyet det der. Men ville sett hva Picxx skrev over her og konkludert med det.

Opprettet en liknende tråd for en stund siden da jeg hadde laget en affiliate-side som solgte falske merkeklær, og det ga en del penger i cj.com-kassa, men visste ikke helt hvor bra det var å prøve å ranke på "Fake Lacoste", "Fake Chanel-veske" o.l. . Så jeg ga meg da domeneavgiften skulle fornyes, ;)
 
stemmer som han over sa, var ment litt ironisk. uansett, det sier seg selv at å lage/selge/kjøpe kopivarer er ulovlig. en tommelfingerregel er at 99,9% av sånne "buy chanel cheap" sider fra kina selger ulovlige kopier. de kommer unna med det forbi kinesiske myndigheter gir fullstendig blaffen og de selskapene uansett ikke får gjort så mye med det. skulle du få en stoppet en pakke med 1 stk fake ting så tror jeg nok ingen hadde brydd seg, er det derimot organisert import det er snakk om kommer du til å slite big time. dessuten vil du også fort få problemer med en gang du selger det på finn.no eller hvor det måtte være da de store selskapene har en million advokater som sitter å overvåker diverse sider. skjedde blant annet med meg en gang på finn.no, det jeg solgte var ekte men fikk mail av selskapets advokat som krevde å se kvitteringer osv.

kanskje skjer det ikke noe, kanskje gjør det det. jeg ville uansett ikke tatt risikoen med privat søksmål, bøter og gudene vet hva som måtte komme. skal du handle fra kina, kjøp isåfall noe uten merke eller av et kinesisk merke.
 
Ja, skal selvsagt ikke selge fake produkter. Det er planen å selge klær uten merker. Jeg bare lurte på om disse "ikke merkene" egentlig var kopier av merkeklær og dermed var ulovlig, men har fått høre fra tollmyndighetene at de mente importøren mest sannsynlig var lovlig, og nå som jeg har lest litt om dette tror jeg det er greit, det som jeg tenker å gjøre.
 
ok, sånn sett. da mistforsto jeg litt. Regner med at du kan kjøpe 10 stk røde bomullsskjorter fra kina og selge de, uten at det skal by på problemer. designet er sannsynligvis ofte basert på et eksisterende merke, men det er jo ikke ulovlig, og det gjør jo zara og H&M også på mange ting, ved at de lager klær som følger trendene de store motehusene setter. Om den er en rød poloskjorte så kan ingen ta deg på det, men om det er en rød poloskjorte med en krokodille på blir saken litt annen :) Alt som ikke er et kjent, vestlig merke ville jeg ikke vært så redd for, og spesielt ikke når det er uten merker. lykke til!
 

picxx

Well-Known Member
Verdt å merke seg at det julenissen skriver her faktisk er helt feil.
Det er ikke ulovlig å selge kopivarer i norge.
Det er ulovlig å selge kopivarer som om de var orginalvarer.
Utover dette er det private søksmål som tar stilling til om det du selger bryter med evt. andre (merkevare)lover.
 

Beergear.no

Medlem
Selg i alle fall ikke kopier som originaler.
Vet en som drev å tok inn containere med kopier (Adidas, Nike osv)
Han fikk døra si sparket inn av politiet.
I følge han selv skulle man tro det var narko han solgte så ivrige som politiet var.
Han fikk inndratt en god slump penger, og fikk en dom som han måtte sone.
Man skal ikke tro alt man hører, men hørte rykter om at han fikk en advarsel fra flere av merkene første gang, med beskjed om at han ville bli saksøkt herfra til evigheten om det skjedde en gang til.
Uansett ikke noe å spøke med!
 
hva loven sier om å selge kopier vet jeg ikke, men står du på oslo s og selger nike sko fra kina, så tror jeg nok politiet og nike sine advokater gir blanke i det. hva skal det si å ikke selge kopier som ekte vare? en fake nike sko bryter jo med copyrighten til nike.
 

Beergear.no

Medlem
Hva det vil si? Akkurat det jeg sier. Altså at man har kopier, og selger dem til f.eks butikker og sier at produktene er ekte vare.
Han jeg "kjenner" tok inn containervis med kopier. Han reiste til thailand med masse originale joggedresser mm.
Fikk laget kopier der som ble sendt til Norge. Solgte så til butikker i Norge + at han hadde selgere i boder rundt omkring.
Han tjente MYE penger de to- tre årene han fikk holde på.
 
Jeg kan ikke norges lover utenat så jeg skal ikke si sikkert om det er sant eller ikke. jeg tror imidlertidig ikke på at dette er lov før feks en advokat jeg stoler på sier det selv. og som jeg har sagt før så tror jeg man uansett er ganske så fucked når selskaper med milliarder av dollar i advokatutgifter kommer etter deg.

Jeg har noen fake plagg fra kina som er av like god kvalitet som orginalene (alt lages jo i kina uansett). Innen en mnd kunne jeg hatt en container her med feks t-skjorter til 20 kr stk som selges for 6-700 i norske butikker. tviler allikevel på at det er særlig lurt, selv om det absolutt er enorme summer å tjene på det.
 
Topp