Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Inngående balanse - skattemessig omdanning fra ENK til AS

tuppesjura

New Member
Trenger litt hjelp ang. føring av inngående balanse for et AS.

Saken er at det ble opprettet et ENK i 2016 som i 2017 ble omdannet til AS. Da må man jo starte et AS, og deretter overføre ENK til det nye AS. Alt dette er i orden. Men, utfordringen er å få regnskapet til å bli riktig.

Vi startet med regnskapsprogram fra 1.januar 2017, og jeg har foreløbig ikke lagt inn regnskapet fra i fjor i dette systemet. Jeg er usikker på om dette er nødvendig med bakgrunn i omdanningen.

Inngående balanse i AS var aksjekapital på 30.000 kr (disse midlene er hentet fra ENK), og av dette skulle stiftelseskostnadene på kr. 5570 dekkes. I tillegg er det gjennom omdanningen laget en avtale om overdragelse av verdier i ENK hvor dette skjer som overdraging av varelager, fordringer og leverandørgjeld til kjøper mot vederlag bestående av lån til selger.

Vil det bli riktig om jeg da fører inngående balanse på denne måten:
1921 bankinnskudd: 30.000
2000 aksjekapital: -30.000
2030 Annen innskutt EK: -5.570
2990 Annen kortsiktig gjeld: 5.570
1495 Varelager: -16.581
2990 Annen kortsiktig gjeld: 4020
1599 andre fordringer: -12.404 (dette gjelder tilgodehavende MVA, eller skal dette egentlig mot 2740 oppgjørskonto mva?)
2910 Gjeld til ansatte og eiere: 24.965

Jeg er også usikker på hvordan det blir med den kortsiktige gjelden pr. 31.12. på 4020 kr. Disse er ikke lagt inn i regnskapssystemet per i dag, i og med at de ble tatt med på fjorårets regnskap som kortsiktig gjeld. Men, det er vel kanskje riktig at de skal med der, også skal fakturaene legges inn i regnskapet?

Håper noen kan ta seg tid med å hjelpe meg litt,
 

Steve Cash

Medlem
Hvordan gjorde du omdanningen? Vanligvis må en ha en revisorgodkjent åpningsbalansen, og da bare puncher en inn den.
For meg ser faktisk ikke denne balansen ut som en omdanning, men som et selskap med ren start der det er dratt inn noen poster fra enkeltpersonforetaket, men det er mulig jeg tar feil. Grunnen til at jeg tror det er bl.a. at bankinnskudd og aksjekapital er nøyaktig 30 000, i tillegg er det en avsetning som tilsvarer gebyr til Brønnøysund. Hvis det er slik jeg tror så er det feil, da skal ikke postene fra enkeltpersonforetaket inn.
 

tuppesjura

New Member
Omdanningen er gjort som en skattemessig omdanning. Vi har en godkjenning fra revisor, og denne er vel således på den avtalen som er gjort i forhold til omdanning. Man trenger ikke revisorgodkjenning på åpningsbalansen for AS når det er kun penger som er innskuddet. Når man omdanner er man jo nødt til å danne et AS først og betale inn aksjekapitalen, deretter ble det sendt inn samordnet registermelding på begge selskapene for at AS skulle overta ENK. Det innebærer i allefall at alle transaksjoner som har vært på ENK i omdanningsåret går på AS.

Men, skal ikke det fremgå regnskapet at man har aksjekapital, eller holder det at egenkapitalen minimum tilsvarer aksjekapitalen på slutten av året?

Ut fra det du sier, så oppfatter jeg det slik at det kun er varelager, kortsiktig gjeld og mva tilgode + gjeld til eier som skal inn?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg har ikke skrevet at aksjekapitalen ikke skal stå i balansen, selvfølgelig skal den det. Det er riktig at en ikke trenger revisorbekreftet åpningsbalanse ved rent pengeinnskudd, men den inngående balansen i det første innlegget ditt inneholder jo mer enn det.

Jeg skjønner dessverre ikke hva du mener, jeg trekker meg ut av denne tråden før jeg gir feil informasjon, jeg overlater til noen annen å besvare dette. Beklager.
 

tuppesjura

New Member
Ja, det stemmer at det jeg skrev i det første innlegget inneholder mer enn det, men jeg spør jo om det blir riktig. Det som står der, er den inngående balansen som ble registrert samtidig med at AS ble registrert. Man er jo nødt til å ha en åpningsbalanse da.
I tillegg står de postene som er i avtalen i forhold til omdanning. Dette er poster som var pr 31.12. i ENK. 2 ubetalte fakturaer, mva tilgode samt varelageret.
 
Topp