Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Innspill på logoer fra 99designs.com

mofu

Medlem
Hei alle sammen :)

Som nevnt i https://www.webforumet.no/forum/tjenester/2165-300-kr-en-snaisen-logo.html tråden, har jeg testet ut 99designs.com den siste uken for å få utviklet logo til selskapet mitt "Stangnes Limited".. Egentlig bare ment som en test, men har jo vært ganske fruktbart..

Konkurransen har fortsatt litt over et døgn igjen, men her er de logoene som har kommet inn så langt:

99designs » Logo/Biz card for Stangnes Limited

Har selvfølgelig et par store favoritter, men vil ikke påvirke deres mening.. Håper at noen har innspill på hva de liker og hva som eventuelt kunne vært forandret på favorittene :)

Tror det kan være interessant for alle her å se hva som kan komme ut av 99designs.com :)

-Øyvind-
 

Santo

Active Member
Hva slags format får man en logo man kjøper i? Som .jpg/gif bilde, noe vektorbasert, illustrator, photoshop, eller noe helt annet?

Forsøkte forøvrig å kikke litt rundt på siden men fant egentlig ikke noe informasjon om akkurat dette.
 

mofu

Medlem
Blandt favorittene mine som jeg har spurt om dette er alt laget i vector, dvs. at man kan få det akkurat som man vil :)
 

lpride

Medlem
Oj. Her var det mye! Jeg tok en kikk og disse ga meg meget bra førsteinntrykk:

#40, #52/#55, #64 LogoKey
#33 penflare
#26 Winger
#17 latebox
#13 winger
 
Hva slags format får man en logo man kjøper i? Som .jpg/gif bilde, noe vektorbasert, illustrator, photoshop, eller noe helt annet?

Det er gjerne den som holder konkurransen som bestemmer dette. Som regel vil man jo gjerne ha en logo i vektorformat, ellers er den jo nær sagt ubrukelig. Les briefen fra de som holder hver enkelt konkurranse så ser du ofte hva slags formater de ønsker.
 

peterandrej

pensjonert moderator
en av verdens beste logoillustratører (?) david airey, skrev visst en post om hvordan man lager logoer og slikt. Og, ikke overraskende: logoer er jævla vanskelige å lage.

Jeg lager aldri logoer. Får det ikke til.

For logoer skal jo ikke bare være "kule". De skal bety noe, de skal kunne skaleres, brukes på ulike bakgrunner, på ulike flater, innen ulike medier, osv. En logo er noe av det viktigste uttrykket firmaet ditt kan ha.

Så spør deg selv: er denne ekstremt viktige oppgaven som rett og slett kan bety forskjellen på suksess eller fiasko for firmaet ditt noe du egentlig burde sette bort til den billigste 12-åringen fra ytre-langt-vekk-istan?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jaha. Hvis man ikke tørr satse mer enn noen skarve dollar på markedsføring, tja. Så bør man vel kanskje vurdere å legge ned driften.

David Airey koster vel ikke mer enn $2000 og oppover. Er ikke så ille galt det heller.

Hvis man stadig vekk setter ut viktige operasjoner til fjortiser i langt-vekk-istan, fordi man driver en liten bedrift, så vil man jo for alltid forbli en liten bedrift - ikke sant? Det er de som satser som vokser. Og lykkes.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg tror du overlever litt der peter. En logo skiller ikke mellom fiasko og suksess for en bedrift, langt ifra. Det finnes da så mange nettsteder og firmaer med stygge profiler som fint klarer seg.

Jeg synes 99designs er en flott tjeneste og utifra hva jeg ser er jo logoene pene også. Kommer til å bruke den selv i løpet av neste uke.
 
Så spør deg selv: er denne ekstremt viktige oppgaven som rett og slett kan bety forskjellen på suksess eller fiasko for firmaet ditt noe du egentlig burde sette bort til den billigste 12-åringen fra ytre-langt-vekk-istan?

Jeg er enig i at en god logo gir et godt inntrykk av virksomheten din. Men det betyr ikke at en nystartet virksomhet _må_ investere i dyre grafiske designere til titusenvis av kroner for å ha suksess. Det viktigste er at bedriften fremstår noenlunde ryddig og konistent på websider og i offline-markedsføring, samt at websidene ser greie og oversiktlige ut og er lette å navigere i. Så kan man heller bruke penger på å oppgradere design og logoer etterhvert som bedriften vokser.

Jeg tror sider som 99designs kan være en god drahjelp nettopp for små startups, fordi man kan få et gjennomarbeidet og godt design for en ganske rimelig penge. Jeg vurderer faktisk å bruke den selv til mitt eget prosjekt.

Med vennlig hilsen

Ole Irgens
 
Sist redigert av en moderator:
Jaha. Hvis man ikke tørr satse mer enn noen skarve dollar på markedsføring, tja. Så bør man vel kanskje vurdere å legge ned driften.

David Airey koster vel ikke mer enn $2000 og oppover. Er ikke så ille galt det heller.

Dette kan jo være mye penger for et nystartet foretak det. Dessuten, du ser vel daglig mange bedrifter, både på internett, men også lokalt, som har svært så middelmådige logoer og manglende grafisk profil. Tenk på lokale verksteder, butikker osv.

Hvis man stadig vekk setter ut viktige operasjoner til fjortiser i langt-vekk-istan, fordi man driver en liten bedrift, så vil man jo for alltid forbli en liten bedrift - ikke sant? Det er de som satser som vokser. Og lykkes.

For å gjenta det jeg skrev, mange lokale bedrifter bruker lokale trykkerier/reklamebyråer til å lage sin logo. Resultatet blir ikke alltid bra for å si det sånn, selv om prisen her kan være relativt stiv.

Jeg tror du overlever litt der peter. En logo skiller ikke mellom fiasko og suksess for en bedrift, langt ifra. Det finnes da så mange nettsteder og firmaer med stygge profiler som fint klarer seg.

Jeg synes 99designs er en flott tjeneste og utifra hva jeg ser er jo logoene pene også. Kommer til å bruke den selv i løpet av neste uke.


Synes også 99designs er en bra tjeneste. DigitalPoint har jo noe lignende, der får man logoer for noen skarve dollar. Kvaliteten er jo også deretter. SitePoint (99designs) har jo mye bra. Dess bedre brief man gir, dess bedre blir gjerne sluttresultatet også.

Man kan jo også velge å betale litt mer enn minstekravet og man får da inn flere forslag.
 

peterandrej

pensjonert moderator
du ser vel daglig mange bedrifter, både på internett, men også lokalt, som har svært så middelmådige logoer og manglende grafisk profil. Tenk på lokale verksteder, butikker osv.

Ja. Det er derfor de alltid vil være lokale bedrifter. Hermans verktøy- og solsenger mangler vanligvis kompetanse innen faget markedsføring. Da blir det fort at lillebroren til sekretæren lager nettsiden deres i frontpage og at logoen blir laget av ungene i barnehagen.

Dette handler ikke bare om logoer, men om synet på at ting man ikke kan noe om skal koste minst mulig. Og helst lages av en inder. Javel.

Og hvis man mener at logoer bare skal være "kule", så forstår man lite. Da skjønner jeg at man bruker tjenester som 99designs, for å si det sånn.

Å lage en logo er en lang prosess som krever ekstrem kompetanse innen formgivning og typografi. Det er ikke bare å smelle opp noen kule symboler på en kul og moderne farge liksom.

Men, vi gravlegger debatten. Jeg er uenige med dere her. Og klarer nok neppe å omvende dere..
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hva med å heller komme med noen konkrete bevis på hvorfor vi tar feil? Du sier jo det skiller mellom fiasko eller suksess å ha en bra logo. Flertallet mener det er tull, inkludert meg selv.
 
Topp