Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Inntekt fra Envato (ThemeForest,CodeCanyon++)

Andrei

Medlem
Jeg har nylig opprettet et ENK og registrert meg i Fiken regnskapsprogram for 30 dagers demo. Det å føre regnskap er relativt nytt. Jeg har klart å legge inn inntekter fra Google Adsense, men er usikker når jeg skal registrere inntektene fra Envato.

Er det noen her som har inntekter fra Envato som kunne guidet meg litt på vei? Det hadde jeg satt utrolig stor pris på!

Noe av utfordringene er blant annet...
1) Utbetalingen jeg fikk i august gjelder salg over flere måneder. Jeg er vel ikke nødt til å føre opp hvert enkelt salg?

2) I tillegg finner jeg ikke noe god dokumentasjon som kan brukes som bilag for utbetalinger (leter fortsatt..).

3) Utbetalingen kom via SWIFT og rett inn på konto. Det ble trukket fra en avgift på 25$ før pengene kom på konto. Skal jeg føre opp summen før eller etter denne avgiften?

4) Det er også en utfordring at utbetalingen vises i dollar, mens pengene inn på konto kommer i kroner.

Mvh,
Andrei
 

mra

Active Member
Du skal vel egentlig periodisere inntekten, men jeg antar at vi snakker relativt beskjedne beløp her, så personlig hadde jeg ikke giddet å gjøre det, men bare gjort det enkelt. Fiken støtter heller ikke utenlandsk valuta, så å periodisere en inntekt i USD med forskjellig valutakurs for hver periode blir i beste fall tungvindt. Så lenge inntekten kommer frem i regnskapet er min erfaring at skattemyndighetene heller ikke sier noe på dette.

Jeg ville opprettet en ny faktura til Envato, med samme fakturadato som datoen du mottar betalingen på konto, og på samme beløp (i norske kroner) som du faktisk får inn på konto. Denne fører du da mot innbetalingen fra Envato og sluttsummen blir korrekt. Regnskapsteknisk er det nok ikke 100% korrekt, men det får være måte på hvor mye ekstrajobbing man skal akseptere for å følge reglene til punkt og prikke. Det er jo ikke snakk om at du lurer penger unna beskatning eller på annen måte fusker med sluttsummen.

Trekker banken din et gebyr for å motta betalingen, lager du et eget bilag på dette med debet konto 1920 (bankkonto) og kredit konto 7770 (bankgebyrer).
 

Andrei

Medlem
Tusen takk for svar.

Har et oppfølgingsspørsmål:
På Envato finner jeg ingen dokumentasjon/kvittering på utbetalingen. Jeg får opp en side hvor utbetalingen er nevnt i en linje. Den viser kun sum og utbetalingsmåte (SWIFT).

I Fiken har jeg mulighet til å legge til bilag/dokumentasjon. Kan jeg bruke screenshot av transaksjonen fra bankkontoen min? Den viser dato, sum og sender og mottaker.
 
Topp