Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Inntekt fra næring legger seg 2 plasser

Nordland

Medlem
Etter å ha fylt inn Næringsoppgaven har jeg også fylt inn et skjema som heter rf-1224 som fordeler inntekten fra næringen. Når den er utfylt og alt ser helt strøkent ut og jeg skal egentlig bare levere, sjekker jeg hvordan den ser ut før jeg sender den inn. Men ser at i selvangivelsen er inntenkten overført til post 1.6.2 Positiv personinntekt fra annen næring (RF-1224) samt 2.7.6 Inntekt fra annen næring (RF-1175).

Stemmer dette? Og jeg blir ikke skattet 2 ganger siden det står 2 ganger i selvangivelsen?
 

Nordland

Medlem
Fant denne i en annen post :

Ja, det regnskapsmessige overskuddet beskattes som alminnelig inntekt (28 prosent)

Men det skal også beregnes personinntekt med utgangspunkt i næringsinntekta. For de fleste selvstendig næringsdrivende er personinntekta tilnærmet lik næringsinntekta.

Skatten på personinntekt med basis i næringsinntekt er 11 prosent (trygdeavgift), og så blir det eventuell toppskatt på den totale personinntekta di.

I ditt tilfelle, hvis du er på toppskattnivå for personinntekt fra ordinær jobb, slås personinntekt fra lønn og næring sammen som grunnlag for toppskatt.

Hvis jeg har forstått alt riktig. (NB! Min fremstilling er forenklet og skjematisk i dette tilfellet)

Så om jeg har forstått det riktig vil summen (overskuddet i firmaet) i post 2.7.6 beskattes med 28% (selv i et ENK) og personinntekten (overskuddet i firmaet -skjermingsfradraget) i post 1.6.2 vil jeg skatte 11% av?
 

Smbinfo

Medlem
Ja, det stemmer nogenlunde slik du beskriver ang skatt.

Rent praktisk blir det slik, gitt at selskapet har 700 000 i overskudd:

"2.7.6" Hele næringsinntekten på 700.000, minus personfradrag (klasse 1 43 600, klasse 2 87 200), beskattes med 28% skatt.

"1.6.2" Positiv personinntekt beskattes i tillegg til dette med 11% trygdeavgift, og 9% toppskatt for beløp overstigende 471.200 (700 000 - 471 200 = 228 800). (inntil 765 800, alt over dette er 12% skatt på).
 

Nordland

Medlem
Strøkent! Da ble selvangivelsen levert noen minutter før fristen. Håper det ble gjort riktig, men er rimelig sikker på at det ble det :)

Tusen takk for all hjelp Smbinfo :)
 
Topp