Kjapp og trygg hosting for Wordpress

J**** Netcom-reklame

Helge

Profesjonell Googlesøker
*glad han ikke har oppgradert til rikstv. svart skjerm er bedre en dårlig reklame* :p
 

Christian

Medlem
Generelt synes jeg det er veldig mye bra reklame i Norge. McCann lager mye fint og DDB har jo fått grei internasjonal oppmerksomhet med "Tog" reklamen for Hydro.

Men det finnes mye dritt også. De Telenor-reklamen med den familien med han der over-idiotiske faren som skulle ha alle de familiemøtene får jeg litt frysninger av.
På min all-time verste norske reklame liste topper YX med de "hei igjen"-reklamene med rim som ble spydd ut på radioen hele tiden for et par år siden. De alene var grunnen til at det ikke ble YX firmakort på firmabilen min der jeg jobbet før :D
 
Men - reklamen virker. God eller dårlig.

Her sitter man jo og mener og føler noe om nettopp disse reklamene.

Norsk reklameindustri er jo kjent for å ha litt humor i reklamene, det her ikke denne siste kampanjen til Netcom. Den er irriterende og jeg kjenner jeg blir rett og slett "små-irritert" når jeg hører den på radio eller ser den på tv.

Jeg, som forbruker, har én makt:
Nettopp å ikke kjøpe dette produktet, eller tjenesten.
Den makten bruker jeg. Så og si hver eneste dag: Å kjøpe eller la være.

Her i huset er også Lano bannlyst.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Men - reklamen virker. God eller dårlig.

Her sitter man jo og mener og føler noe om nettopp disse reklamene.

Norsk reklameindustri er jo kjent for å ha litt humor i reklamene, det her ikke denne siste kampanjen til Netcom. Den er irriterende og jeg kjenner jeg blir rett og slett "små-irritert" når jeg hører den på radio eller ser den på tv.

Jeg, som forbruker, har én makt:
Nettopp å ikke kjøpe dette produktet, eller tjenesten.
Den makten bruker jeg. Så og si hver eneste dag: Å kjøpe eller la være.

Her i huset er også Lano bannlyst.

Mye sant, men samtidig er det et lite problem med mange reklamer at det har lett for å bli lagt for mye vekt på humoren, og ikke nok på å bake inn produktet det er snakk om, så det blir en helt essensiell del av reklamen. En typisk oppbygging er "en morsom historie" + packshot.

Disse netcomreklamene er f.ex. et veldig godt eksempel på det - hvor mye skal til for å endre dette fra en netcom-reklame til en telenor-reklame? Bytt ut teksten på slutten, så er hele greia gjort. Det vil si at kundene veldig ofte ikke vil huske hvilket produkt det er snakk om, bare det mer generelle i reklamen, som f.ex. at det var for et mobilselskap, og at det var for noe familie-abonnement-greier.

Et gull-eksempel på det motsatte, der produktet er utrolig godt integrert, er grandiosa-sangen. Husker du i det hele tatt reklamen, så er det også umulig å ikke huske hvilket produkt det er snakk om.
 
Helt enig.
Mange reklamespoter kan se ut som "hyllevare" - og det er de nok også. For å dra det litt langt, kan mangespoter nesten være reklame for potetgull i Norge og en banktjenste i Østerrike.

Grandis-reklamene er gode. Hvor faktisk "folkemunne-uttrykket" "Grandiss er en del av teksten.

Selv savner jeg disse veldige "lykkelige"-reklamene som Coca Cole kjørte på 70-tallet. For ikke å glemme Sterilans reklamefilmer på kino (det var nok hyllevare-filmer).
 

Christian

Medlem
Hehe, han fyren er en gammel kollega av meg, kan nesten ikke kritisere ham. Håper han fikk svinaktig godt betalt ihvertfall.

Hehe, privat er han sikkert real, og det er vel ikke han som skriver manus. Men "jeg har kjørt alle regningene gjennom et program på jobben"-greiene er så sykt fjernt :p
 
Topp