Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Jeg vil ha et slikt script. Hvem kan lage, hva vil det koste?

adeneo

Medlem
Akkurat det du har funnet der er egentlig veldig enkelt, og litt justering på det så det passer til det du skal bruke det til tar vel toppen et par timer, og koster deg vel da et par lapper eller noe sånt, kommer litt an på akkurat hva du skal bruke det til og hvordan det skal se ut?

Finnes sikker plugins for WP som gjør det samme.
 

adeneo

Medlem
Men hva er poenget, skal du ha en side som spretter opp slik som eksempelet ditt og spør noen få spørsmål som bare er juks for så å linke videre til en eller annen konkurranse som det koster penger å delta i, hva trenger du wordpress til for en hvit side med en firkant og to knapper ?
 

Bjrl

Medlem
Jeg vil ha en side som sier "Vil du svare på spørsmålene?". Når folk klikker "Ja" vil jeg at de får et spørsmål som segmenterer dem på alder, deretter et nytt som segmenterer dem på kjønn, deretter et tredje som segmenterer på interesser osv. Evt kan dette såklart skje på et enkelt skjema på én side, men jeg likte måten det var gjort på i den linken. Og når de er ferdige med spørsmålene vil jeg sende dem videre til en landingsside som er optimal utfra segmenteringen.
 

adeneo

Medlem
I eksempelet ditt er det bare en side og litt javascript for fading og slikt for hvert spørsmål, siden endres aldri, se på adressefeltet.

Noe slikt er såre enkelt å lage, og du kan sende resultatene akkurat dit du vil, for eksempel som en querystring til denne landingssiden din slik at den vet hva den skal gjøre.

Her er et eksempel som tok ti minutter å lage som gjør omtrent det samme, men med litt mindre styling: Edit this Fiddle - jsFiddle - Online Editor for the Web (JavaScript, MooTools, jQuery, Prototype, YUI, Glow and Dojo, HTML, CSS)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Uten at jeg har sjekka nærmere i koden - det bjrl vil ha er vel egentlig et surveyscript med segmentering og ajax for å laste inn neste spørsmål og fjerne forrige? Er lenge siden jeg har titta noe på spesialiserte surveyscript nå, men hvis det er det du vil ha, altså en løsning for å gjøre reelle spørreundersøkelser, så finnes det mange løsninger for det, lurer på om et vi brukte en gang for lenge siden het phpsurvey? Det var riktignok før ajax begynte å bli utbredt, men det kan vel sette deg på rett spor :)
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
Det trengs hverken PHP eller Ajax til dette, sånn bortsett fra at man nødvendigvis må ha noe på serversiden til å ta igjen spørsmålene på denne landingssiden.

Man lager et enkelt statisk html dokument som kalles index.html dersom det er det første besøkende skal se, og bruker javascript til å lage effektene og samle inn svar på spørsmålene, når siste spørsmål besvares generer man en querystring eller en cookie ut i fra de svarene som er gitt og gjør en enkel redirect til landingssiden med den querystringen eller uten querystring dersom man bruker en cookie, som sikkert er det beste.

Hvis man setter en cookie når man redirecter kan man eventuelt sjekke om den cookien eksisterer før svarene dukker opp og gå rett til landingssiden i stedet slik at besøkende ikke får den spørsmålssiden opp hver gang man besøker nettsiden, og akkurat til det er vel PHP kanskje greit, så kanskje den filen skulle hete index.php i stedet, og at det bare er Ajax som er unødvendig.

På landingssiden så må man da selvfølgelig sjekke etter den cookien eller querystringen, og så vise en side som er tilpasset de valgene som er gjort tidligere, samt at man har en fallback dersom noen går rett til landingssiden uten cookie eller querystring, eller man kunne forsåvidt også puttet hele spørsmål greiene rett inn i landingssiden uten noen redirect, mange muligheter?

Det hele tar omtrent to timer å fikse forutsatt at man ikke skal lage hele landingssiden og at man rapper designet til det eksempelet som Bjrl har lenket til, som forøvrig kun bruker et skjult form element til å sende dataene til serveren, og selve teksten til spørsmålene og knappene kan lagres slik at det er enkelt å bytte tekst senere, det hele er rimelig rett frem, og det er sjelden jeg tilbyr meg å gjøre noe da jeg har nok å rote med, men akkurat dette kan jeg sikkert fikse for et par tiere (vel, noe mer), send meg en PM dersom du ikke får det til selv eller finner en plugin til Wordpress som passer.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Du må gjerne gjøre det vanskeligere for deg selv adeneo, men hvis det bjrl vil gjøre er en reell spørreundersøkelse blant brukere f.ex., ikke bare en "liksomundersøkelse" som bare er reklame, og vil bruke skikkelig segmentering, så er det ren idioti å IKKE benytte seg av de mange opensource-prosjektene som er laget nettopp med dette som formål.

Skal du gjøre dette med en statisk nettside så kommer det til å bli vanvittig klønete fordi du må ha utrolig mange variasjoner. Å sette opp et slikt script var vanvittig enkelt den gangen jeg brukte det ihvertfall, det eneste som tok tid var å skrive inn spørsmålene, sette opp logikk (hvis svar a - gå til spørsmål 8f osv), og selvsagt evt design, samt js/ajax for å bare vise det aktive spørsmålet. MEN - der vet jeg at flere script ihvertfall "den gang da" hadde mulighet for å dele opp i flere sider - f.ex. ved lange surveys - og da er det jo ingenting i veien for å dele opp dette litt mer, pr spørsmål, og laste inn neste vha ajax, det burde gjøre den delen av jobben enklere, hvis det ikke allerede finnes.

Men for all del, jeg har ikke tid til å gjøre jobben selv, jeg sier bare at det finnes fix ferdige løsninger som gjør 90% av jobben, gjør det skitenkelt å administrere, og er latterlig kjappe å sette opp.

For den saks skyld vil jeg bli veldig overrasket hvis det ikke finnes gode løsninger som er klare for wordpress.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Bjrl: Er det en "ordentlig" bruker-/spørreundersøkelse du vil ha, og er det evt WP resten av sidene kjøres på?

Ser ikke ut som phpsurvey har blitt oppdatert på årevis, så den er nok greiest å avskrive, men denne WordPress › SurveyPress « WordPress Plugins ser ganske interessant ut, den kobler seg tydeligvis sammen med en installasjon av LimeSurvey - the free & open source survey software tool !, som også ser ganske lovende ut (for "reelle" undersøkelser). Så skal du gjøre noe "ordentlig" tror jeg det kan være en god løsning.
 
Sist redigert:
Topp