Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kan man føre vedlikeholdskostnader på konto 6600 selv om bygningen ikke er registrert på firma?

Lara

New Member
Hei. Jeg er birøkter og har etablert enkeltmannsforetak. For å øke lagringskapasitet til birøkterutstyr måtte jeg bruke en del penger på å fikse på ei forfallen hytte i skogen. Den fikk jeg låne gratis på ubestemt tid etter avtale med grunneieren. I tillegg ble det behov til å etablere og pusse opp slynge-rom og lagringsrom til honning på min eiendom. Er det riktig å sette vedlikeholdskostnader på konto 6600 selv om bygningene ikke er registrert som anleggsmidler på firma?
 

Steve Cash

Medlem
Det ser for meg ut som vedlikehold på leid (eller lånt) eiendom, det skal det være mulig å føre. Egentlig bør du ha en skriftelig avtale med grunneier om har rett til å bruke huset, og at du har ansvar for vedlikehold. Da ser det bedre ut om du får kontroll.
 

Steve Cash

Medlem
Et lite tillegg: Hvis dette er en forfallen hytte som ikke er brukt til slyngerom før, så kommer du kanskje borti at noe av det du gjør vil regnes som standardheving, og dermed måtte aktiveres som nyanlegg. Hvis dette utgjør mer enn 15000 må du fordele kostnaden på det antall år leiekontrakten gjelder for. Hvis det ikke er avtalt noen periode vet jeg ikke helt, da får du kanskje bruke så lang tid som du antar at investeringen vil vare, entuelt saldoavskrivning.
 
Topp