Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjendisbloggere kan få seg en skikkelig baksmell på skatten

Ståle

Medlem
På førstesiden til DB.no akkurat nå:

Skatteetaten leser blogger for å se om de innrapporterer alle gavene de får.

Men, en dag fikk jeg Eco Fruit Mask i posten, og dette er ikke bare noe jeg sier; jeg elsker den!», skriver Emilie Nereng i bloggen sin.

Skattereglene er klare: Hårkuren til Emilie skal innrapporteres til Skatteetaten.

- Det var jeg ikke klar over, sier Erling Nereng, som har hånd om både henvendelser og økonomi for datteren.

Bloggerne kan få en skikkelig baksmell - nyheter - Dagbladet.no
 

Kassimaja

Geocacher
Jeg skjønner ikke helt grensene her. Hva med journalister som får bøker og filmer som de skal anmelde? Må de inntektsføre det de får? Hva med en reisejournalist som får en reise som han må inntektsføre, men kan utgiftsføre alle utgifter han måttte ha på reisen...
 

Tonny Kluften

Administrator
Faren til Voe sier "- Fordi Emilie er under 18 ble løsningen at vi opprettet et firma, og ansatte Emilie gjennom det. Det betyr at vi må betale 14.1 prosent av alle inntekter i arbeidsgiveravgift."

Det vitner om at de ikke kan reglene godt nok. Arbeidsgiveravgiften kunne de ungått med andre driftsformer.

Håper rosabloggerne får seg en skikkelig regnskapsfører som ordner det slik at de ikke får masse kluss.
 

Bjørnar

Gründer
"- Det var jeg ikke klar over, sier Erling Nereng, som har hånd om både henvendelser og økonomi for datteren."

slike folk burde kanskje ikke "ta hånd om økonomi" til noen, spør du meg...
 

kongen

kongemedlem
Er ingen skatteekspert men er ganske sikker på at skatteetaten tar feil her. De har helt klart misforstått hele situasjonen. Selvfølgelig skal ikke bloggerne betale skatt av produktene de får for å skrive om. De får jo ofte kastet produkter etter seg uten å vite hvem som sender de og uten å ha bedt om å få tilsendt noe.

Hvis de derimot får penger for å skrive en omtale, så skal pengene rapporteres som inntekt, men som Mr Edstrøm sier, journalister som får tilsendt bøker for å skrive en bokanmeldelse skal jo ikke betale skatt av boken... de betaler skatt fra inntekten de får fra avisen.
 

Ståle

Medlem
Klippet fra artikkelen:

Slik er reglene:
Skatteetaten krever at du melder fra om gaver. Dette er hva de krever:

Både den som gir en gave og den som mottar en gave har ansvar for å sende inn gavemelding.

Både giver(e) og mottaker skal skrive under på meldingen. Er det flere mottakere skal det fylles ut skjema for hver mottaker.

Gavemeldingen skal sendes innen en måned etter at gaven ble gitt. En gave regnes som gitt når giveren har gitt fra seg den vesentlige rådighet over gaven.

Kilde: Skatteetaten.

Syns det virker merkelig hvis man blir tvunget til å skatte av gaver som man får som blogger. Som kongen skriver, man får jo gjerne gaver kastet etter seg, om man vil eller ikke. Når man ser på kilden som DB har brukt over så ser det ut for meg at dette regelverket er ment for bruke i arvesaker, hvor man arver gjenstander. Det blir jo en annen sak.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Klippet fra artikkelen:

Slik er reglene:
Skatteetaten krever at du melder fra om gaver. Dette er hva de krever:

Både den som gir en gave og den som mottar en gave har ansvar for å sende inn gavemelding.

Både giver(e) og mottaker skal skrive under på meldingen. Er det flere mottakere skal det fylles ut skjema for hver mottaker.

Gavemeldingen skal sendes innen en måned etter at gaven ble gitt. En gave regnes som gitt når giveren har gitt fra seg den vesentlige rådighet over gaven.

Kilde: Skatteetaten.

Det står ingen forbehold heller, så dette virker jo fullstendig tullete. At man må skatte av gaver, etc man får som næringsdrivende er jo greit (f.eks at gaver over kr 10.000 føres som inntekt), men å måtte oppgi/skatte av gaver rent generelt blir jo noe HELT annet. Hvis skatteetaten virkelig mener dette, så anbefaler iallfall jeg at de ansetter flere folk.

Jeg vet ikke med dere, men jeg fikk iallfall over et dusin julegaver i fjor. Og jammen fikk jeg sikkert et dusin bursdagsgaver også. Jeg ser det for meg. Etter jul må vi først takke for gaven, og så be tanten/onkelen/vennen fylle ut et skjema til skatteetaten.

Herregud. Dette virker jo fullstendig på jordet. Her MÅ det være en eller annen feil nissene i DB ikke har fått med seg.
 

i-net

Medlem
Når du har norges største blogg og tar ca. 5000,-+ per bloggpost osv. burde man da ikke være så gjerrig at man ikke bare skaffer en regnskapsfører huhu. jaja.
 

metallian

Medlem
Det står ingen forbehold heller, så dette virker jo fullstendig tullete. At man må skatte av gaver, etc man får som næringsdrivende er jo greit (f.eks at gaver over kr 10.000 føres som inntekt), men å måtte oppgi/skatte av gaver rent generelt blir jo noe HELT annet. Hvis skatteetaten virkelig mener dette, så anbefaler iallfall jeg at de ansetter flere folk.

Jeg vet ikke med dere, men jeg fikk iallfall over et dusin julegaver i fjor. Og jammen fikk jeg sikkert et dusin bursdagsgaver også. Jeg ser det for meg. Etter jul må vi først takke for gaven, og så be tanten/onkelen/vennen fylle ut et skjema til skatteetaten.

Herregud. Dette virker jo fullstendig på jordet. Her MÅ det være en eller annen feil nissene i DB ikke har fått med seg.

Forbeholdet er jo TYDELIG presentert i artikkelen- det er når man passerer grensa til næring fra hobby. Problemet er jo at denne grensa ikke er fastsatt, det går på skjønn :confused:
 

testdriver

Ha det bra..
Altså, er det snakk om at Skatteetaten skal bruke ressurser på å finne ut hvorvidt rosabloggerne har inntektsført sjampo, lipgloss og sminke?

Det er vel bare propaganda for å få bloggere til å tenke litt. Håper indelig ikke at det faktisk er sant. Det ville jo vært pinlig...
 

metallian

Medlem
Slik jeg leser det har de ikke "tatt tak i" noen på dette enda, men følger med. Det er klart- det blir vel fort som med PC fra jobb. Først var det et lite gode, så var det plutselig et tillegg i lønna.
 

picxx

Well-Known Member
Det er vel bare propaganda for å få bloggere til å tenke litt. Håper indelig ikke at det faktisk er sant. Det ville jo vært pinlig...

Eller .. det kan rett og slett være et utspill fra *kremt* "bloggmanager(e)" for å få seg flere kunder? Vet jo liksom aldri hvem som kjenner hvem og hva som blir gjort, og med en liten dose sunn paranoia kan man jo spekulere seg frem til litt av hvert :D
 

Kassimaja

Geocacher
Eller .. det kan rett og slett være et utspill fra *kremt* "bloggmanager(e)" for å få seg flere kunder? Vet jo liksom aldri hvem som kjenner hvem og hva som blir gjort, og med en liten dose sunn paranoia kan man jo spekulere seg frem til litt av hvert :D

Skal nok ikke se bort fra at det sitter en "iBloggmanager" og tipser noen journalistvenner i påskestillheten som har vært...
 
Topp