Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Klarer ikke å boote Windows-cd på Acer-laptoper

Nordino

Medlem
Hei

Jeg har to Acer-laptoper (Aspire 5315 og Aspire 5720z) som jeg ønsker å formatere. Jeg har en original Windows Vista-cd som er bootable (virker på min PC). På 5720z er BIOS passordbeskyttet, og jeg aner ikke hva passordet er. Det gjør heller ikke fyren jeg kjøpte den fra. Derfor skjer det ingenting når jeg restarter maskinen med Windows-cden i. Noen vei å komme rundt dette?

På 5315-maskinen klarer jeg å komme inn i BIOS fint. Jeg får opp en boot menu der jeg kan velge hvor jeg vil boote fra. HDD står som nr 1, mens DVD-rom er nr 2. Det står at jeg må klikke enter og deretter piltaster for å skifte boot order, men når jeg klikker på enter på DVD-rom så går den ut av BIOS og starter opp Windows! Hva i alle dager?

Jeg har tenkt på å dele opp harddisken i to og installere Windows på den andre partisjonen, mens jeg har Windows oppe. Problemet her er at det ikke funker å resize en partisjon som allerede er i bruk med Partition Magic. På 5720z er Windows 7 installert, og da funker det ikke å installere en tidligere utgave av Windows (Vista).

Begynner å bli lettere oppgitt siden jeg ikke får til noe som jeg alltid har greit uten problemer før, og atpåtil skjer det med TO maskiner. Derfor setter jeg stor pris på om noen kan hjelpe meg ut av denne "krisen" :)
 

Mortenxx

Medlem
Spør noen av spørsmålene på et "typisk dataforum" isteden, og helst ikke akkurat på nyttårsaften? Diskusjon.no/hardware.no eller itpro.no (du må være medlem, melde deg inn).

BIOS passord:
Jeg pleier å finne lister over passord på nettet, men det hender at jeg må prøve meg frem litt med søkeord før jeg finner gode treff (starte med generelle søk "default password list", eventuelt forsøke å avgrense søk til "bios password", eventuelt avgrense til hvilket fabrikat på bios eller PC, osv.).

"Noen vei å komme rundt dette?"
Noen PC-er tilbyr en bootmeny under oppstart, f.eks. "Trykk F10 for bootmeny, F2 for BIOS setup" melding under oppstart.

"Hva i alle dager?"
Du er vel egentlig inne på "bootmenyen" som jeg beskrev over hvis dette skjer - dvs. at du ikke er inne i "BIOS setup"?
I BIOS setup: ENTER pleier vel være for å åpne menyen, piltaster for å velge, deretter en eller annen tast for å endre innstillinger -- deretter lagre endringer og boote på nytt.
Det vil si at jeg ikke forstår helt beskrivelsen din, jeg vet ikke helt hvor du er når dette skjer.
Alternativt kan det være at CD-en ikke er bootbar, og at maskinen derfor selv velger valg nummer 2 etter at valg 1 har feilet. Prøv en annen CD som du vet er bootbar?

Partisjoneringen:
Prøv å installere partisjonsprogrammet på en bootbar "Linux Live CD" eller lignende løsning? Jeg tror du finner noen tråder med lignende oppgaver på itpro.no. Du finner også alternative partisjonsprogrammer under "Nedlastinger".

Jeg har ikke partisjonert noe "manuelt" siden slutten av 1990-tallet, dvs. at jeg ikke er oppdatert på hvilke programmer som er egnet. Partisjonering er blitt utført under installering av OS på alle de siste oppgavene mine - jeg har rett og slett ikke hatt behov for å endre ting i ettertid.

-----
Nyttåraften er ikke den beste dagen å spørre om slike ting. Du får bedre svar fra folk på mer "vanlige dager", når folk er litt mer fokusert på oppgaven med å svare.

Godt Nyttår.
 
Topp