Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Klarna Checkout

Highroller: Mange forlater betalingsvinduet uten å taste feks kode. Eller kanskje de har glemt den? Det er de Klarna mener de skal klare å hente inn igjen med sine 1 million epost-adresser. Hva som skjer med de 2,5 andre mill er nok det samme de andre. Nå hadde de en forklaring på dette også. Men når 20 % av setningene gjentas med jevne intervall og hver gang du stiller mot spørsmål blir det for dumt.

Det stemmer SignHver, jeg ser du har fått "info" fra en av våre selgere :)

Svaret på hvordan vi øker konverteringen også med nye kunder(ukjente for Klarna):
Registreringsprosessen for nye kunder i Klarna Checkout er også veldig enkel, og du trenger kun å gjennomføre den èn gang, så vil kassen kjenne deg uansett hvilke butikk (som har Klarna Checkout) du handler i.
Glem alt om 1 million epostadresser, det er uvesentlig. Det som er viktig er at kundeopplevelsen i kassen er så god og enkel som overhodet mulig, og at den fungerer like bra til lands, til vanns og i luften med - altså også på mobile enheter :)

Mvh
Erik Kulterud
Klarna Norge
Tlf: 97949299
Mail: erik.kulterud@klarna.com
 

Beergear.no

Medlem
Hvordan skal dette øke konverteringer?

Jeg har da aldri hørt om noen som forlater en handlekurv fordi de må taste inn standard opplysninger som behøves for å betale/bli fakturert.

Da har du jammen ikke fulgt med i timen, eller overvåket kundene dine!
Svært mange avbryter handelen nettopp i kassen!
 
Da har du jammen ikke fulgt med i timen, eller overvåket kundene dine!
Svært mange avbryter handelen nettopp i kassen!

Vel, jeg har statistikk over forlatte handlekurver, kjapt regnet faller 1 av 10 av lasset.
Men har du noen gang spurt kundene dine hvorfor de avbryter?
Hos meg er det som regel grunnet forvirring rundt paypal eller manglende dekning. Men tallene er såpass små og kjøpet blir som regel gjennomført etter en rask mail til kunde.

Holder på å integrere en annen betalingsløsning for å slippe paypal.

Til Klarna:
Men hva med folk som ikke har opplysninger hos dere? Da må vel de gjennom ekstra steg for å få betalt?
Og hva med kunder som fullfører kjøp men ikke velger betalingsmåte og som ikke er kredittverdige? Da sender dere vel ikke automatisk ut faktura?
 

Tonny Kluften

Administrator
Snakket akkurat med Erik Kulterud på tlf. og det kan være ok å ringe ham hvis du har spørsmål om ehandel.
Om du så gjør som han sier etter at du har snakket med han er en annen ting, men hvis du ikke er überproff innen netthandel så kan du få noen bra tips faktisk. Ikke noen oppstartsavgift på samtalen heller :D
 
Til Klarna:
Men hva med folk som ikke har opplysninger hos dere? Da må vel de gjennom ekstra steg for å få betalt?
Og hva med kunder som fullfører kjøp men ikke velger betalingsmåte og som ikke er kredittverdige? Da sender dere vel ikke automatisk ut faktura?

Hei igjen,

De kunder som ikke er kredittverdige blir ført direkte til kortbetaling, ikke til kvittering. De vil ikke måtte gjennom noe lengere prosess i selve kassen, men det sier seg selv at ingen aktør i markedet kan gi kreditt til en kunde som har 15 bet.anmerkninger det siste året, vi sender altså ikke automatisk ut faktura nei :) (Dessuten vet de fleste med negativ kreditt at dette er tilfellet, og vi presenterer ikke betalingsalternativet med kort som "nektet kreditt" - noe som ville vært konverteringsdrepende.
Selve konverteringen skjer altså i dette tilfellet ved betalingsøyeblikket, og man kan selvsagt anse det som ekstra steg, men det blir i forhold til den "normale" flyten i Klarna Checkout, og fortsatt bedre enn en standard betalingsløsning vi ser i de fleste butikker i dag.
Klarna Checkout vil uansett fortsatt huske denne kunden, uavhengig av kredittverdighet, og det gjør uansett prosessen enklere neste gang.

Håper det var svar på spørsmålet!
 
Snakket akkurat med Erik Kulterud på tlf. og det kan være ok å ringe ham hvis du har spørsmål om ehandel.
Om du så gjør som han sier etter at du har snakket med han er en annen ting, men hvis du ikke er überproff innen netthandel så kan du få noen bra tips faktisk. Ikke noen oppstartsavgift på samtalen heller :D

Mange takk for hyggelig tilbakemelding, jeg har så definitivt lyst til å snakke ehandel med flere av dere. Det er betydelig mer interessant enn å lese blogger og twitter for å lære mer om hva norske netthandlere er opptatt av, så bare ring eller mail meg! Som Tonny sier, jeg kan love at det ikke er oppstartsavgift på samtalen, og mail besvares til en timerate à kr 0,- :)

PS!
Om det ikke har kommet tydelig frem; jeg snakker gjerne om andre ting enn Klarna Checkout - netthandel består av betydelig mer enn bare betaling!

Mvh
Erik Kulterud
Klarna Norge
Tlf: 97949299
Mail: erik.kulterud@klarna.com
 

Beergear.no

Medlem
For å si det sånn. Det er fortsatt noen "humper i veien"
Dette er jo veldig nytt i Norge ennå, og som alle andre prosjekter har også checkout sine barnesykdommer.
Men generelt virker det veldig bra. Vi satser på å få over butikk Nr to i løpet av få dager.
Butikk Nr to er ikke en Mystore butikk, så det blir en ny utfordring/erfaring.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
For å si det sånn. Det er fortsatt noen "humper i veien"
Dette er jo veldig nytt i Norge ennå, og som alle andre prosjekter har også checkout sine barnesykdommer.

Slik er det alltid med nye systemer. Vi har lansert første versjon av Klarna Checkout i våre systemer. Tilbakemeldinger fra kunder gjør at vi jobber med neste versjon av integrasjon.

Neste versjon av integrasjon vår blir ikke bedre, men den tilfredsstiller ønskene fra våre kunder, de vil ha tilbake motstand i kassen!(les:funksjonalitet)
Er litt satt på spissen, vi har noen bugs som også skal rettes og noen forbedringer.

Det som gjør at konvertering øker med Klarna Checkout er jo at de har fjernet mesteparten av friksjon som ligger i kassen. I kassen handler det om å få en leveringadresse og en ordre.

En "vanlig kasse" i en nettbutikk gir kunden 1000 valg som er med å reduserere konverteringen.

Tenker da på valg som
- Har du rabattkode ?
- Eller kanskje gavekort?
- Vil du ha nyhetsbrev?
- Har du husket kodebrikken din ?
- Husk at du må sitte på PC - kredittkort kan ikke brukes om du sitter på en telefon eller pad
- Har du en kommentar til din ordre?
- Hvilke av våre 5 fraktmetoder ønsker du å velge? Vi bruker også ord som Posten servicepakke for å være sikker på at kundene våre ikke forstår hva det dreier seg om(for ordrens skyld, burde selvfølgelig stått "Leveres til ditt nærmeste postkontor" eller noe som kunden forstod)
- Frakt beregnes også dynamisk, så du får ikke vite hva det koster før vi vet hvor du bor
- Er du et firma?
- Hva vil du betale med, vi tilbyr 5 alternative betalingsmetoder
- Du må logge inn før du kan handle
- Har du en annen leveringadresse eller fakturadresse?
- Vil du opprette brukerkonto?
- Skal vi huske passordet ditt?
- osv


Ved å kutte ut de fleste av punktene over vil du med Klarna Checkout redusere motstanden i kassen din og dermed øke konverteringen. Jo mer motstand du gir kunden i kassen jo mer vil konverteringen øke når du bytter til Klarna Checkout.

Om du tenker å bytte til Klarna Checkout, men velger å bygge mye motstand(les: funksjonalite) før Klarna Checkout ser jeg personlig ikke poenget med å ta i bruk Klarna Checkout, da kan du like godt holde på din gode gamle kasseløsning.


Til slutt vil jeg si at jeg tror du selv kan bygge en kasse som gir like god, om ikke bedre konvertering enn Klarna Checkout. Det handler egentlig om å fjerne motstand og valgmulighetene.
Vi har syslet med tanken å lage "Mystore Checkout" for å bevise at dette er mulig ;)

I kassen skal du ta betalt og få en leveringsadresse PUNKTUM
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Så det du sier Yngve er at man først tar betalt, så tar man formalitetene slik som adresse osv. etterpå?

KCO har løst det på en litt annen måte, men ja. Det er jo den en gjør i detaljhandelen. Ta betalt er jo det viktigste, så handterer vi formalitene i ettertid.

I Klarna Checkout handler det egentlig bare om å få din leveringsadresse og ditt navn. Om du er kredittverdig er betalingsmåten allerede satt til faktura.

Om du ønsker å betale med kredittkort kan du velge å gjøre dette etter at ordren er satt inn.
 
Topp