Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Konto 4005 - Varekostnad, Næringsoppgave 1

Stabba

Medlem
Hei.

Noen som kan forklare hva som skal være med på konto 4005 i næringsoppgave 1?

Forklaringen til posten sier:
Her føres solgte varers inntakskost (post 0250 side 1) for omsetning som er medtatt i postene 3000, 3100 og 3200. Verdiendringene på råvarelager, innkjøpte halvfabrikata og innkjøpte varer for videresalg skal være inkludert i denne posten. Denne finnes ved å summere verdiendringene på lagerbeholdningene, som fremgår av postene 0110 og 0140 under post 1495 varelager. Nedskrivning for ukurans og prisfallsrisiko kan ikke medtas da det er de skattemessige verdier av varebeholdningen som skal benyttes.


Jeg skjønner ikke helt dette.

Dersom varelageret mitt:
31.12.2008 er 100 000 kr
31.12.2009 er 200 000 kr

så har jeg solgt varer i 2009 som har en inntakskost på 50 000 kr (dette er jo varer som ligger på lager fra 2008 og nye varer som er kjøpt inn i 2009)

Hvordan vil da konto 4005 i næringsoppgaven se ut?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
200' -100' = 100' har du nå ekstra, og derfor har du kjøpt inn for ihvertfall 100'.
Videre har du solgt varer med inntakskost på 50'? Så da blir det 150'.

4005 hos meg er summen av alle faktura inn som gjaldt innkjøpte varer for videresalg, transport av disse varer, kostnader ifm import av disse varer.
Det er nokså klart når det gjelder fysiske produkter. For IT-biten av det jeg holder på så anser jeg faktura fra Domeneshop o.l. som innkjøp-faktura av 'råtjenesten/råvare'.

Ellers ser jeg at jeg har brukt disse:
4005, 6100, 6500, 6995, 7080, 7165, 7330, 7350, 7500
 

Stabba

Medlem
Ok. men hvordan blir det dersom jeg har importert noen varer fra utlandet, som er fakturert i 2009. 50% av disse er betalt i 2009 og 50% i 2010, og varene er ikke levert til meg før i 2010.
Hvordan skal dette da inn i næringsoppgaven? 50 % av fakturaen er jo betalt i 2009 og vil vel virke inn på kostnader for 2009?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Fysisk lokasjon av varer har ingen betydning (såvidt jeg vet).

Hvis en faktura ble fakturert i 2009 med forfall i 2010 så er det utestående - er det du som har fakturert er det en utestående kundefordring, har du mottatt en slik faktura er det leverandørgjeld - det er egne poster for det såvidt jeg vet.

Best å avvente svar fra folk som virkelig kan dette (det er noen på forumet her som kan).
 

Stabba

Medlem
Ok, takk for svar.

Håper flere vil gi tips på dette.

Tenker jeg rett på dette.
I og med at 50% av varekjøpet er betalt i 2009 så vil dette påvirke varekost i 2009, selvom varene fysisk ikke er på lager før i 2010. Dette vil da si at 50% vil komme inn på konto 4005 og 50 % på konto for leverandørgjeld når næringsoppgaven fylles ut.

La oss si at varekjøpet fra utlandet er på 80 000 kr hvor 40 000 er betalt i 2009 og 40 000 i 2010.

Vil da summen på 4005 kontoen i min næringsoppgave da være 190 000 kr?
150 000 fra forrige eksempel og 40 000 fra dette nye med et utenlandskjøp?
 
Topp