Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Korrigering av årsresultat?

Luna

Medlem
Heisann, jeg har fullført årsregnskapet for 2011, og bokført resultatet (8800 - årsresultat). Ser nå imidlertid at jeg har en regning med fakturadato 31.12.2011 som jeg ikke fikk registrert på 2011 (før nå). Hvordan korrigerer jeg årsresultatet slik at dette blir rett?

Det er snakk om 387,25 kr forskjell...

Trenger virkelig hjelp til dette, for jeg forstår ikke hvordan jeg skal gå frem for å korrigere dette slik at alt blir korrekt og klart til selvangivelsen!

Tilleggsinfo: Jeg bruker Visma eAccounting og klarer tydeligvis å rote det til for meg en hel del (og jeg som endelig begynte å få grep om dette med regnskapsføring, trodde jeg!)

:)
 

stocks

Medlem
Hei, jeg bruker faktisk Visma eAccounting jeg også, men har ikke foretatt årsoppgjørsposteringene enda. Regner med at du førte avslutningsdisposisjonen slik dersom du hadde et overskudd:

Eksempel:
Konto 8800 Årsresultat viser Kr. 10.000,- i overskudd (kredit)

Da ville jeg ført årsoppgjørsdisposisjonen slik:

Debet 8960 (Overføringer Annen Egenkapital) Kr. 10.000,-
Kredit 2050 (Annen Egenkapital) Kr. 10.000,-

Altså er det du overfører til egenkapital likt årsresultatet ditt.


Dersom du i ettertid går tilbake og fører fakturaen som tilhører 31.12.2011 vil årsresultatet endre seg til Kr. 9.612,76. (10.000,00 - 387,24 = 9.612,76), mens det du har overført til egenkapital fortsatt er Kr. 10.000,-. For at disse fortsatt skal balansere må du foreta en "ny" disponering tilsvarende fakturaen på 387,24 som føres slik:

Kredit 8960 (Overføringer Annen Egenkapital) Kr. 387,24
Debet 2050 (Annen Egenkapital) Kr. 387,24


Håper dette var til hjelp :)
 

Luna

Medlem
Hei, jeg bruker faktisk Visma eAccounting jeg også, men har ikke foretatt årsoppgjørsposteringene enda. Regner med at du førte avslutningsdisposisjonen slik dersom du hadde et overskudd:

Eksempel:
Konto 8800 Årsresultat viser Kr. 10.000,- i overskudd (kredit)

Da ville jeg ført årsoppgjørsdisposisjonen slik:

Debet 8960 (Overføringer Annen Egenkapital) Kr. 10.000,-
Kredit 2050 (Annen Egenkapital) Kr. 10.000,-

Altså er det du overfører til egenkapital likt årsresultatet ditt.


Dersom du i ettertid går tilbake og fører fakturaen som tilhører 31.12.2011 vil årsresultatet endre seg til Kr. 9.612,76. (10.000,00 - 387,24 = 9.612,76), mens det du har overført til egenkapital fortsatt er Kr. 10.000,-. For at disse fortsatt skal balansere må du foreta en "ny" disponering tilsvarende fakturaen på 387,24 som føres slik:

Kredit 8960 (Overføringer Annen Egenkapital) Kr. 387,24
Debet 2050 (Annen Egenkapital) Kr. 387,24


Håper dette var til hjelp :)


Hei, dette var masser til hjelp. TUSEN TAKK!!!

Eksempel: Jepp, er nesten slik jeg har gjort det, men slik ser det jeg gjorde ut (fulgte en visma video på dette så håper virkelig det er riktig):

Debet 8800 (Årsresultat) Kr. 10.000,-
Kredit 2050 (Annen Egenkapital) Kr. 10.000,-

Burde jeg i så fall gjøre disponeringen slik også? :

Kredit 8800 (Årsresultat) Kr. 387,24,-
Debet 2050 (Annen Egenkapital) Kr. 387,24,-


Setter virkelig pris på dine tanker her :)
 

stocks

Medlem
Har du en link til den videoen du så?

Burde jeg i så fall gjøre disponeringen slik også? :

Kredit 8800 (Årsresultat) Kr. 387,24,-
Debet 2050 (Annen Egenkapital) Kr. 387,24,-

Ettersom du førte den opprinnelige disponeringen din ved å bruke konto 8800 så burde det gå greit å bruke 8800 for de 387,24 Kr. også. Du oppnår igrunn det samme; overføre årsresultatet ditt til egenkapital.

Den eneste forskjellen på å bruke 8800 og 8960 tror jeg er hvordan utskriften av resultatregnskapet ditt vil se ut etter du har disponert resultatet. Før du disponerer årsresultatet ditt vil årsresultatet på rapporten vise på konto 8800. Dersom du fører debet 8800 og kredit 2050 ved disponering av resultatet vil muligens resultat rapporten vise årsresultat 0 etter disponeringen. Bruker du konto 8960 vil årsresultatet vise det faktiske resultatet, og så vil du se hva som er overført til egenkapital på en egen linje under (konto 8960). Som sagt har jeg ikke gjort det selv enda, men er ganske sikker på at det er slik det fungerer.

Jeg vil tro at begge måter er like "riktig", og at det bare er snakk om en smakssak hvordan du velger å gjøre det. Hold meg gjerne oppdatert på hvordan dette løser seg for deg :)
 

Luna

Medlem
Har du en link til den videoen du så?

Her er videoleksjonen; Årsafslutning i Visma Avendo eAccounting - Online regnskabsprogram - YouTube . Den er riktignok på dansk men jeg har også lest i heftet 'Eget firma- Hjelp - jeg skal føre regnskap' og dette står det om årsavslutning der (så da regner jeg med at dette ikke er noe som er spesielt for dansk regnskap);

"Årsavslutning
Hvis alt er satt opp riktig ved årets begynnelse, skal summen av eiendeler og egenkapital være 0. Etter hvert som vi så fører penger inn og ut av bank, kasse etc., vil vi her få en ubalanse som til en hver tid tilsvarer regnskapsresultatet. Ved årets slutt fører vi derfor resultatet over som egenkapital.

Eksempel:

Regnskapsresultatet viser for eksempel
-20,000,-(minus) som da er et overskudd. Vi lager da et bilag med følgende posteringer:

Debet 8800 – Årsresultat
Kredit 2050 - Egenkapital

Et underskudd vil gitt følgende postering:

Debet 2050 - Egenkapital
Kredit 8800 – Årsresultat"

Skal si ifra når jeg har gått inn og gjort endringer, vil bare vente til jeg er litt mer våken (er ikke rom for flere feil nå! ;) )
 

eivindv

New Member
Vi fører et overskudd på denne måten:
I aksjeselskaper må vi debitere konto 8960 Overført annen egenkapital og kreditere konto
2050 Annen egenkapital. I enkeltpersonforetak debiterer vi konto 8800 Årsresultat og
krediterer konto 2050 Egenkapital. I et ansvarlig selskap debiterer vi konto 8800 Årsresultat
og krediterer konto 2050 Egenkapital A og konto 2051 Egenkapital B.

Ifølge: Økonomiforlaget
 

eivindv

New Member
Vi fører et overskudd på denne måten:
I aksjeselskaper må vi debitere konto 8960 Overført annen egenkapital og kreditere konto
2050 Annen egenkapital. I enkeltpersonforetak debiterer vi konto 8800 Årsresultat og
krediterer konto 2050 Egenkapital. I et ansvarlig selskap debiterer vi konto 8800 Årsresultat
og krediterer konto 2050 Egenkapital A og konto 2051 Egenkapital B.

Ifølge: Økonomiforlaget

Er dette en god regel?
 
Topp