Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lansere et forum

to-ov

Medlem
Jeg skal i disse dager lansere et forum og leter etter gode måter å få inn folk. Og måter å strukturere reklame på.
For er det noe som ikke funker så er det et øde forum.

1) Hvordan gjør dere det for å skaffe folk?


Dele på facebook/Twitter, eventuelt lage side/gruppe?
Hente fra egne sider?
Søkemotorer (etterhvert som det blir innhold)?
Er det vits å bruke adwords her?

Eller er det rett og slett bare en kombinasjon mellom disse og hardt arbeid/genuin interesse for tema i forumet?

2) Hvordan ville dere satt opp reklame

Jeg tenkte igrunn jeg skulle starte forumet uten reklame. Grunnen til dette er at slik jeg har forstått det vil man ikke tjene så forferdelig mye på det. Jeg tror det vil lønne seg å først bygge brukermassen/trafikken og så gå ut å selge annonser til aktører. Eller bør jeg kjøre på fra dag en med adsense og TD.

Hva tror dere?

Litt info om forumet

Forumløsningen jeg valgte etter mye om og men var vBulletin 4 cms suite.

Forumet omhandler forresten TV-serier, filmer og spill. Etterhvert som forumet vokser vil jeg også utvide med cms delen til vBulletin som jeg har valgt å slå av til å begynne med. Dette fordi det ser tomt og øde ut med få artikler. Bloggdelen vil jeg imidlertid ha på fra starten, da jeg og andre medlemmer kan blogge mye om temaet og skaffe trafikk.

Er det noe jeg ikke har tenkt på? (med unntak av å publisere adressen her. Dette skal jeg gjøre når siden åpner og om det er lovlig å publisere linker til andre forum her)
 
Skaffe folk:
Lanserte et sosialt nettsted for noen år siden, og valgte å skaffe folk ved å gå ut i eksisterende forum og etterlyse folk samt skrive noen innlegg om hva jeg startet med og hvordan dette skilte seg fra alt som allerede eksisterte. Vil også anbefale deg å bygge opp siden på en slik måte at folk som kommer til sidene automatisk vil få lyst til å invitere vennene sine. Da jeg startet med dette hadde jeg ikke hørt om verken Facebook eller Twitter, men hadde jeg gjort det hadde jeg selvsagt satset på markedsføring der også. Hent fra egne sider dersom du har mulighet til det. Og gå tematisk etter steder det virker logisk at du finner interesserte. Starter du forum om TV-serier, film og spill er det kanskje ikke det smarteste å avertere i fotballforum.

Skal gjøre en lignende lansering om noen måneder, og kommer da til å satse på de samme metodene som jeg gjorde for fire år siden. I tillegg kommer jeg til å kjøpe annonser på Facebook (har ikke gjort det før, så ikke ta mitt ord for at det er en god idé), og vurderer også å skaffe reklame på Spotify. Det er litt avhengig av hva slags budsjett du har også, men mye godt kan gjøres gratis.

Reklame: Kjør på med en gang. Da er folk vant til at reklamen er der. Dersom de får venne seg til at dette er et forum uten reklame og den plutselig dukker opp, kan de reagere negativt. Jeg hadde reklame fra dag 1, og har aldri fått et negativt ord om det.
 

to-ov

Medlem
Takk for svar begge to. Da kjører jeg annonser fra begynnelsen av.

Noen som vet hvor man får annonser fra peppes, dollydimples og diverse andre film/pizzadeal-plasser?
 
Sist redigert:
Topp