Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lav levekostnad / lav skatt i Litauen / Bulgaria

Alligator

Medlem
Da baade Litauen og Bulgaria er i EU, skal det vaere fritt fram aa flytte dit, sant?

Begge landene har god internett infrastruktur, lave kostnader og lav skatt (hhv 15% og 10%).

* Noen her paa forumet som har flyttet ut av Norge pga de nevnte aarsakene?

* Er det mange IT grundere i Vilnius eller Sofia?

* Hva med Nordmenn i nevnte byer?

Kort om hvorfor jeg vurderer dette:

I Oslo kan jeg tjene noe saant som kr 500k i aaret i en vanlig jobb (med mine kvalifikasjoner). Dvs 300k etter skatt. For en liten leilighet maa jeg ut med mer enn 10k i maaneden. Altsaa har jeg 150k etter bokostnader. Med andre ord har jeg kun 400 kr dagen aa leve for... og det er om jeg ikke har bil.

Leieprisene i Vilnius og Sofia er saa lave at for 5k/mnd kan jeg bo veldig bra. Bil er billig i disse landene, saavel er restauranter. Om jeg tjener 200k i aaret, sitter jeg igjen med ca 150k etter skatt. Etter leie har jeg litt i underkant av 100k VS 150k i Oslo. Om man liker aa ta seg en drink, spise god mat og nyte livet naar man ikke er lenket til tastaturet, vil jeg hevde at foerstnevnte er aa foretrekke.

200k i aaret er bare et eksempel, men illustrerer at grensen for et "ekvialent" liv i Oest Europa burde man tjene ca dette belopet.

Eller hva? Kanskje jeg undervurderer de sosiale kostnadene - jeg snakker ikke spraaket, ny kultur, etc..
 

picxx

Well-Known Member
Du betaler ikke mindre skatt til norge bare ved å flytte til et annet land.
Er nok litt mere som skal til :)
 

picxx

Well-Known Member
Så lenge han driver en bedrift registrert i et av de respektive landene, samt har flyttet ut av Norge og har sitt hovedvirke i et av de landene skatter han til et av de landene. Og, dermed betaler han ikke skatt til Norge lenger.

Flyttet ut av norge er viktig.
Utflytting av norge tar minst 3 år.
Utover det har man folketrygden, via nav utland.
 

spikre

peterhamre.no
Synd for deg om du vil låne en bok på et bibliotek, havner i en bilulykke som krever brannmannskap, politi og flere dager på sykehus, eller du finner ut at du vil benytte deg av kollektivtilbudet som ikke eksistrer .... Da er hele gevinsten for kanskje 5 år spist opp ..

Bo i Norge. Det er verdens beste land å bo i. Å flytte vil bare være egoistisk og dumt.
 

Frode

Medlem
Synd for deg om du vil låne en bok på et bibliotek, havner i en bilulykke som krever brannmannskap, politi og flere dager på sykehus, eller du finner ut at du vil benytte deg av kollektivtilbudet som ikke eksistrer .... Da er hele gevinsten for kanskje 5 år spist opp ..

Bo i Norge. Det er verdens beste land å bo i. Å flytte vil bare være egoistisk og dumt.

Utdyp gjerne den litt mer.
 

Alligator

Medlem
spikre: Jeg er helt enig i at det er mange faktorer utover levekostnad og skatt som spiller inn. Norge er et flott land. Jeg liker Norge godt, har bodd her nesten hele mitt liv, og har mesteparten av vennene mine og hele familien min her.

Men aa si at det er egoistisk aa flytte ut vil jeg ha meg frabedt. Kall det heller heroisk! Paa attenhundretallet utvandret en million Nordmenn til Amerika. Var det egoistisk? Nei, de flyttet fordi det var bedre muligheter til aa skape seg et godt liv der.

Jeg kan bo i Norge og proeve lykken her. Men jeg er antakelig ikke like dyktig som deg. For meg er det en utfordring aa tjene like mye som en ufoeretrydet faar utbetalt... Likevel elsker jeg aa skape noe nytt kontra aa slave for et mulitnasjonalt selskap eller spise av Sigbjoern Johnsens pengesekk. Som en tommelfinger-regel vil jeg paastaa at for hver 100k jeg tjener paa webdesign saa skaper jeg 1 mill i verdi til mine brukere.
 

metallian

Medlem
Det er vel ikke så mye å utdype, Norge er et land med gjennomsnittlig skattetrykk men som pga oljeutgifter bruker mer penger ut på sine innbyggere pr. kr inn enn praktisk talt noe annet land i verden. Det er et enkelt mattestykke.
 

Msites Ltd

Livsnyter
@metallian og @spikre: å si at Norge er verdens beste land å bo i vel en sannhet med modifikasjoner. Det kommer helt an på hvordan man skal måle livskvalitet.

Noen setter materialistiske ting som livskvalitet, andre setter gratis eller billig helsevesen som livskvalitet og atter andre igjen setter andre ting som mat, drikke, kultur, familie og venner som faktorer for livskvalitet.

Livskvalitet for meg er når jeg er sammen med barna, kan slippe fortøyningen på brygga og være på vannet, kan nyte god rimelig mat og drikke - samt være sammen med gode venner... Disse tingene kan umulig knyttes til Norge.
 

Nutz

Med lem
Synes ikke vi skal tenke så mye på den dårlige samvittigheten når det gjelder å unngå noen skatter og avgifter her i landet.
Er det "hull" man kan benytte seg av, så er de laget for at de skal benyttes.
Synes heller ikke at pensjonister skal føle seg slemme dersom de tar med seg trygden til utlandet og får mer ut av pengene der. -Ikke tenke på at pengene ikke går til norsk næringsliv og stat.
Vi har et rått pris og avgiftsnivå, og det merkes kanskje ikke så godt når man er i full aktivitet og tjener "snittlønn" eller mer, men de under sliter.
-Forstår godt at "Harry-turer" må til for noen for at de skal kunne trives. -Enten det er billig grensehandel, eller tilnærmet permanent utflagging.
 

Frode

Medlem
Vel, jeg har bodd i utlandet i 15 år og har både bibliotek, kollektivtransport og et godt sykehustilbud, og kjenner meg ikke egoistisk eller så altfor dum.
 

metallian

Medlem
@metallian og @spikre: å si at Norge er verdens beste land å bo i vel en sannhet med modifikasjoner. Det kommer helt an på hvordan man skal måle livskvalitet.

Noen setter materialistiske ting som livskvalitet, andre setter gratis eller billig helsevesen som livskvalitet og atter andre igjen setter andre ting som mat, drikke, kultur, familie og venner som faktorer for livskvalitet.

Livskvalitet for meg er når jeg er sammen med barna, kan slippe fortøyningen på brygga og være på vannet, kan nyte god rimelig mat og drikke - samt være sammen med gode venner... Disse tingene kan umulig knyttes til Norge.

Selvsagt kan de det, og det er ganske åpenbart er det ikke det? Det handler jo om muligheten til å ende i den situasjonen ikke sant, ikke situasjonen i seg selv.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Selvsagt kan de det, og det er ganske åpenbart er det ikke det? Det handler jo om muligheten til å ende i den situasjonen ikke sant, ikke situasjonen i seg selv.

Til ditt forsvar skal jeg nevne at jeg selvfølgelig glemte et ord på den siste setningen..... det skulle selvfølgelig stått "særskilt"....

Og, tror du må forklare ditt argument litt nærmere. For såvidt jeg kan se er vel muligheten til å ende i situasjonen minst like god, om ikke bedre, i en del andre land enn Norge.
 
Topp