Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lav levekostnad / lav skatt i Litauen / Bulgaria

Alligator

Medlem
TorsteinO: At jeg ikke tjener mer enn en trygdet trenger ikke bety at det er en daarlig business. Jeg driver en utmerket business i en smal nisje og er stolt av det.
Er du ikke enig at grundere som tar stor personlig risiko for aa skape noe som forbedrer livet til andre personer (om enn bitte litte gran) er heroisk?
Jeg kunne, om jeg oensket, overbevise en lege om at ryggsmertene og/eller migrenen jeg sliter med gjoer meg ufoer, men DET ER IKKE HEROISK.
 

picxx

Well-Known Member
Dette er ikke helt riktig i praksis. Etter 12 måneder blir du automatisk meldt ut av folketrygden og nyter ikke godt av dette, og det er kun første år etter du har flyttet ut du må levere selvangivelse til Norge....

Helt feil!

Skal du flytte ut av norge tar det minst tre år.
De første tre år vil du betale normal skatt til norge, mens du ikke får bo i norge etter 3. år.
(da snakker jeg utflytting, ikke en eller annen periferi adresse)
 

Alligator

Medlem
Er dere sikre paa at tre-aars regelen gjelder?
Jeg trodde denne kun gjelder dersom Norge IKKE har en skatteavtale med landet.
Dersom det eksisterer en skatteavtale, vil denne overstyre.

Flott om noen som faktisk har bosatt seg i et annet land kommenterer :)
 

looper

Medlem
Alligator
Jeg skjønner at du vil rømme skattene og avgiftene nå, men tenk på ALT du mister i form av goder og trygghet. Når det kommer til at du sliter å tjene en trygdeutbetaling i din egen biz, så vil jeg si at Torstein har rett. Da må du få opp inntjeningen din, går det IKKE rundt, så finn på noe annet eller få deg en jobb hos noen som klarer det.

Men for all del, flytt til utlandet. Det blir for mange av oss uansett. Bare ikke kom å klag etter 3 år på at du har mista godene dine! Du veit hva de sier "du vet ikke hva du har, før du mister det".

Ønsker deg vel og lykke!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvordan du klarer å få

Men aa si at det er egoistisk aa flytte ut vil jeg ha meg frabedt. Kall det heller heroisk

Som var det jeg svarte på/kommenterte, til å bli til
Er du ikke enig at grundere som tar stor personlig risiko for aa skape noe som forbedrer livet til andre personer (om enn bitte litte gran) er heroisk?

Å flytte ut av landet fordi man ikke liker lovverket/skattenivået/et.c. er ikke på noen som helst måte "heroisk". Den andre beskrivelsen din, vel, jeg vil ikke kalle det "heroisk" (da har vi litt forskjellig oppfatning av "kravene" for "heroisk"), men for all del, det er mye bedre enn å rømme landet i "beste" John Fredriksen-stil.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Helt feil!

Skal du flytte ut av norge tar det minst tre år.
De første tre år vil du betale normal skatt til norge, mens du ikke får bo i norge etter 3. år.
(da snakker jeg utflytting, ikke en eller annen periferi adresse)

Hvis du fremdeles mener dette tror jeg du skal ta en runde til og sjekke dette.

Etter 12 måneder blir du GARANTERT meldt ut av folketrygden. Og, du skatter ikke til Norge i 3 år - man skal tross alt ikke dobbeltbeskatte sin inntekt.
Flytter jeg eksempelvis til DK, bor og jobber der, så skatter jeg selvfølgelig til Danmark! Ikke til både Norge og Danmark - da ville jeg vel nesten endt i minus!
 

Ole Avranden

utvandret
Man er skattepliktig til Norge i tre år etter at man har flyttet ut fra landet. Men flytter man til et land som Norge har skatteavtale med så betaler man skatt til det landet man bor og arbeider i. (Som MSites sier, skal man betale skatt både til NO og DK blir det ikke mye igjen etterpå...)

Det er mulig å betale 8% trygdeavgift til Norge for å være medlem av folketrygden i opptil 12 måneder etter at man har flyttet fra Norge. (Det krever norsk arbeidsgiver i utlandet som betaler arbeidsgiveravgift til Norge.)
 
Sist redigert:

Alligator

Medlem
torstein: dette blir en digresjon, men tror vi faar enes om at vi enten kan diskutere i en evig loop eller bli enig om at vi er uenige :)
jeg er av mindretallet i Norge som tror at senking av skattenivaaet vil bedre levestandarden for folk flest, at merverdien John Fredriksen skaper fordi han er utflagget mer enn veier opp for skattekronene som gaar tapt, og at det er noe heroisk i aa ta risiko (som det absolutt er aa forlate Norges velferdsmodell (misforstaa meg ikke, jeg setter pris paa godene) i det formaal aa leve billigere slik at jeg kan utvikle ny teknologi som kan komme mange mennesker til gode)
 

hansson

Langveisfarende
Noen lenker for å unngå for mye spekulering:

Frivillig folketrygdmedlemskap:

Frivillig medlemskap - opphold utenfor Norge - Medlemskap i folketrygden - Medlemskap i folketrygden - NAV

Treårsregelen utgjør i praksis ofte bortimot fire år:

For person som har vært bosatt i riket i minst ti år før det inntektsår vedkommende tar fast opphold i utlandet, opphører bosted i riket etter utløpet av det tredje inntektsåret etter det inntektsår vedkommende tar slikt fast opphold i utlandet, men bare hvis det for hvert av de tre inntektsårene godtgjøres at personen ikke har oppholdt seg i riket i en eller flere perioder som overstiger 61 dager i inntektsåret og at personen eller dennes nærstående ikke har disponert bolig i riket.
/d: LOV-1999-03-26-14 :d/ Lov om skatt av formue og inntekt (skatteloven).

Skattemessig emigrasjon ved utflytting | Advokatfirmaet Aurstad & Co

Dobbeltbeskatning er mulig. Du er som oftest skattepliktig i ditt nye hjemland fra dag 1 og det tar ofte minst et år før det to landene blir helt enige og alt papirarbeidet er i orden. Dette går selvfølgelig glattere mellom Norge og Danmark enn Norge og Thailand. Du fortsetter å skatte i Norge til de to landene blir enige om hvordan de skal løse saken din. Ubønnhørlig kaos med deg selv som passiv tilskuer, du har fint lite innflytelse på saksgangen.
 
Topp