Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Levende HTML samt HTML5 og CSS3. Interessante forbedringer

agrimsrud

Medlem
Tror det er sunt at WHATWG utfordrer W3C. Foreløpig er det vel bare mindre forskjeller, men det kan bli rotete om vi får to parallelle HTML-spesifikasjoner...
 

adeneo

Medlem
Det er mulig jeg har misforstått, men ut i fra det jeg har lest så er det noe sånt:

Internet slik det fremstår i dag ble først "funnet opp" av Sir Timothy John Berners-Lee, som forøvrig ble slått til ridder for sitt arbeid med nettopp nettet.

I begynnelsen var det bare rot og kaos, og all kode var gyldig kode. Berners-Lee startet derfor et konsortium som skulle jobbe med standarder for det nye internettet, og implementere spesifikasjoner slik at man ble kvitt det rotet som var i begynnelsen. Konsortiumet fikk navnet W3C, og utviklet standarder for hvordan HTML skulle skrives.

I 2004 fant W3C ut at HTML ikke lenger sto i stil med teknologien og hva som var mulig, og ville i stedet gå over til XHTML2, et betydelig bedre språk enn HTML/XHTML, men som ikke var bakover kompatibelt på grunn av ny teknologi (og noe av det som lå på tegnebrettet var langt bedre enn HTML5 noen gang kommer til å bli).

Flere produsenter av nettlesere fikk litt panikk da deres nettlesere ikke var kompatible med XHTML2 overhode, og en slik vending ville bety at man nærmest måtte begynne på nytt med å utvikle nettlesere som nå måtte være både XHTML2 og HTML/XHTML kompatible, noe som ville bety betydelig arbeid og utviklingskostnader.

Opera (som burde vært nedlagt for mange år siden), Mozilla og Apple gikk sammen i en arbeidsgruppe for å se hva som var mulig å få til ved å utvide HTML språket ytterligere, og Opera hadde vel allerede jobbet en del med dette og hadde en del patenter på kode som gjorde det mulig med runde hjørner, skygger og annet.
Dette var i 2004, og arbeidsgruppen ble kalt WHATWG, og var aldri tiltenkt som noen ny W3C, men som en interesseorganisasjon for å promotere utdatert teknologi for å gjøre det enklere for nettleserprodusentene under påskudd av at det burde være bakover kompatibelt, noe det nå i dag uansett ikke alltid er, da sider laget med mange av de nye HTML5 funksjonene trenger fallback oppå fallback for å virke i eldre nettlesere, noe som ville vært like fullt mulig med XHTML2.

W3C måtte til slutt gi seg, og gikk med på å utvide HTML med nye funksjoner foreslått av WHATWG i stedet for å satse på XHTML2, og det utvidede språket ble gitt visse standarder og spesifikasjoner av W3C og kalt HTML5, og det står vel også i HTML5 spec'en på W3C sine sider at det er i stor grad utviklet av WHATWG.

WHATWG fortsetter å besudle nettet med sine standarder, og inkompetansen vises særlig godt ved at de tre medlemmene aldri klarer å bli enige om noe som helst.
Mozilla administrerer for eksempel javascript, og webkit og Opera har en tenden til å finne opp sine egne javascript navn, samt at i CSS3 er det helt kaos med "-moz", "-o" og "-webkit", eller det som kalles vendor prefix, selv om aksepterte verdier er helt like.

Opera er sannsynligvis de som er mest på bærtur, selv om deres nettlesere følger W3C standarden meget godt, så finner man på merkelig ting som å begrense nth-child til 127, uten noen særlig god grunn annet at det virket som et fornuftig tall og uten å dokumentere dette noe sted slik at en stakker ikke trenger å bruke 10 timer på å forsøke å finne feilen, samt at Opera implementerer ting som HTML5's File API i nye nettlesere uten å ta med støtte for essensielle ting som ObjectURL's og Drag and Drop, slik at det faktisk ville vært mulig å bruke API'en til noe fornuftig.
Når man samtidig har valgt å legge ned hele support delen, slik at det er umulig å få kontakt med selskapet, så ønsker jeg de dit peppern gror.

Webkit har plutselig kommet frem til at CSS3 matriser ikke er gode nok da de ikke støtter Z akser, og har like gjerne implementert sin egen webkit-matrix3D sammen med webkit-perspective. 3D matrix'en til Webkit er forøvrig langt bedre enn den standariserte matrix'en, men enkelte nettlesere har ikke rukket å implentere den gamle enda engang.

Pointer events er en genial greie som lar deg binde events til elementer som ligger bak andre elementer, altså at man klikker på en div, og i stedet for at klikket blir registrert på den div'en så blir det registrert på div'en som ligger bak. Mozilla og Webkit la inn støtte for pointer events i 2007, mens Opera og IE fortsatt ikke har støtte, og når vi begynner å snakke om scrollbars så er det et helt eget kapittel i CSS kaos, og jeg kunne holdt på med denne listen over flere A4 sider, og dette er bare ting jeg har støtt på i det siste og brukt lang tid på å finne ut av, da dokumentasjon på en del slike ting er helt fraværende fra nettleserprodusentene.

Min oppfatning er at W3C som en uavhengig organisasjon bør ta seg av standarder og slikt, og nettleserprodusentene bør følge de standardene, samt at videre utvikling av Opera og IE bør avsluttes, og eldre versjoner brennes på bål rundt i lokale bygder.

Og der gikk ett kvarter av mitt liv som jeg ikke får tilbake?
 
Sist redigert:

KBleivik

Banned
Internet slik det fremstår i dag ble først "funnet opp" av Sir Timothy John Berners-Lee, som forøvrig ble slått til ridder for sitt arbeid med nettopp nettet.
Det er vel ikke helt konsensus blant amerikanere

Who invented the internet

selv om Wikipedia og jeg er enig med deg. Se også:

Ignore the misunderstandings that have produced the present world.

I 2004 fant W3C ut at HTML ikke lenger sto i stil med teknologien og hva som var mulig, og ville i stedet gå over til XHTML2, et betydelig bedre språk enn HTML/XHTML, men som ikke var bakover kompatibelt på grunn av ny teknologi (og noe av det som lå på tegnebrettet var langt bedre enn HTML5 noen gang kommer til å bli).

Flere produsenter av nettlesere fikk litt panikk da deres nettlesere ikke var kompatible med XHTML2 overhode, og en slik vending ville bety at man nærmest måtte begynne på nytt med å utvikle nettlesere som nå måtte være både XHTML2 og HTML/XHTML kompatible, noe som ville bety betydelig arbeid og utviklingskostnader.

Men selv om XML teknologier ofte er de beste er det ikke alltid de velges av markedet når noe som fungerer godt nok er mye enklere. XLink er for eksempel XMLs lenke teknologi, etter min mening overlegen andre lenke teknologier. Les mer:

XPath, XPointer, XLink and other Xtechnologies

Opera (som burde vært nedlagt for mange år siden), Mozilla og Apple gikk sammen i en arbeidsgruppe for å se hva som var mulig å få til ved å utvide HTML språket ytterligere, og Opera hadde vel allerede jobbet en del med dette og hadde en del patenter på kode som gjorde det mulig med runde hjørner, skygger og annet.

WHATWG fortsetter å besudle nettet med sine standarder, og inkompetansen vises særlig godt ved at de tre medlemmene aldri klarer å bli enige om noe som helst.
Mozilla administrerer for eksempel javascript, og webkit og Opera har en tenden til å finne opp sine egne javascript navn, samt at i CSS3 er det helt kaos med "-moz", "-o" og "-webkit", eller det som kalles vendor prefix, selv om aksepterte verdier er helt like.
Der har jeg en annen oppfatning, ikke minst fordi jeg anser Opera for å være den sikreste nettleseren. Har du prøvd siste versjon. Hvor enkelt er det å forstørre skrift. Man drar henedelen nede til høyre. Lettere kan det ikke gjøres ette min mening. Ingen nettleser er heller bedre for personer med ulike handicap etter min mening.

For øvrig mener jeg HTML standarden gjøres levende, enklere og mer fremtidsrettet. Nå blir det kan hende et permanent skille mellom HTML (som er godt nok for mange) og XML teknologier for den mer avanserte utvikler. Jeg skulle gjerne sette en nettleser som implementerte XLink:

Advanced semantic linking and transclusion..

Den tråden har vært først i Google for:

advanced semantic linking

i flere år nå.

... samt at i CSS3 er det helt kaos med "-moz", "-o" og "-webkit", eller det som kalles vendor prefix, selv om aksepterte verdier er helt like.
Så vidt jeg vet, en ad hoch løsning til standarden er satt. Hvor er Internet Explorer i den syklusen?

Og der gikk ett kvarter av mitt liv som jeg ikke får tilbake?
Forhåpentligvis tar du igjen det tapte kvarteret ved at du allerede nå kan begynne å forenkle markup til for eksempel:

HTML:
<!doctype html>
<html class="no-js" lang="en" manifest="cache.manifest">
<head>
  	<meta charset="utf-8">
  	<title>DigitalPunkt, mini network and the center of the digital universe.</title>
	<link rel="stylesheet" href="styling/emx_nav_right.css?v=1.0">
	<link rel="Canonical" href="http://www.digitalpunkt.no/">
	<link rel="icon" type="image/gif" href="styling/remote_a.gif">
 	<script src="javascript/modernizr-2.0.6.js"></script>

</head>
Tenk en levende HTML standard som alltid er up to date i de siste nettleserne.
 
Det hjelper veldig dersom man skjønner at Internett (en verdensomspennende infrastruktur for transport av datapakker med TCP, IP og DNS som nøkkelteknologier); ikke er det samme som World Wide Web (et bestemt hypertekstsystem som benytter Intenett til transport av hypertekstdokumenter vha. HTTP og som har markeringsspråk HTML/XML og stilark som CSS som nøkkelteknologier).

Skaperne av Internett er Vint Cerf, Bob Kahn, Paul Mockapetris (med flere), mens skaperene av World Wide Web er Tim Berners-Lee, Robert Cailliau, Haakon Wium Lie og Bert Bos (med flere).
 
Sist redigert:

adeneo

Medlem
Det hjelper veldig dersom man skjønner at Internett (en verdensomspennende infrastruktur for transport av datapakker med TCP, IP og DNS som nøkkelteknologier); ikke er det samme som World Wide Web (et bestemt hypertekstsystem som benytter Intenett til transport av hypertekstdokumenter vha. HTTP og som har markeringsspråk HTML/XML og stilark som CSS som nøkkelteknologier).

Takk for at du ordnet opp i det Gisle, når jeg skrev "fant opp internett slik det fremstår i dag" for å forsøke å sette det litt i perspektiv hvem som står bak W3C, så var det nok litt for generelt skrevet, og jeg burde nok skrevet at det dreide seg om World Wide Web, og ikke selve internettet, som selvfølgelig eksisterte før Berners-Lee la til hypertext, og jeg som har lest boken "hva er internett" burde vite bedre, og for å være litt pirkete tilbake så står det "internett slik det fremstår i dag", som egentlig er en god beskrivelse ettersom internett uten hypertext var noe helt annet enn det vi kjenner i dag, noe vi som er gamle nok til å huske telefoner med nummerskiver og 300 bauds modemer for å koble til en trøtt BBS sikkert kan skrive under på, men på den andre siden har ikke jeg skrevet bok om emnet så jeg trenger ikke være helt korrekt i mine beskrivelser :D
 
Topp