Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Leveranse fra DHL - tollvesenet vil ha pakkene tilbake!?

Lasse

Medlem
Fikk en merkelig henvendelse fra DHL.
Fikk utlevert et par pakker med varer til nettbutikk i går fra Kina.

Og i dag ringer de og sier at tollvesenet skal kontrollere pakkene. De forventet at jeg skulle kjøre de til Gardermoen selv, men jeg sa ganske klart fra at de får hente selv.

Har ikke vært borti noe lignende, men er dette nødvendig da? Hva skjer om jeg ikke gir de pakkene?
 

Lasse

Medlem
Nå kommer DHL og henter de selv.. Men syns det var litt merkelig praksis å levere ut varene for så å kreve de tilbake. Kan de gjøre dette?
 

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hei,

Det høres for meg ut som at de har hatt en glipp i sine rutiner siden dem har klart å levere ut før Tollvesenet har fått gjort sin kontroll. Har aldri hørt om tilsvarende før.
 

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Jeg prøvde å søke litt på nettet, men ser ikke ut som det ligger noe informasjon om tilbakekalling av varer etter utlevering. Jeg ville tatt en telefon til Tollvesenet og spurt dem om hvilken rutiner dem har og om dem har lov å tilbakekalle etter at varen er utlevert. Mest sannsynlig har dem nok det, men jeg vil tro at det i dette tilfellet er DHL som har hatt en glipp.
 

Grooo

Medlem
Hvis varene ikke er tollklarert ennå står det jo klistremerke med "må ikke åpnes før varene er ferdig fortollet" eller noe sånt. Men har aldri hørt om at man selv må levere tilbake for sjekk nei
 

Msites Ltd

Livsnyter
Er som Grooo sier, noen ganger blir de levert før varen er ferdig fortollet og det er da i de fleste tilfeller gitt beskjed til mottaker om dette. Ved klistremerke på pakken e.l.

Hadde det vært meg hadde jeg nok bare gitt DHL beskjed om at pakkene allerede var pakket ut og kartongene destruert, så hadde DHL fått ta skrapen selv av tollvesenet.
 

ventro

www.ventrogruppen.no
Har også brukt DHL i flere år - enda ikke opplevd lignende. DHL legger jo ut gebyret man skal betale (mva), og så kommer det faktura med posten. Rutinen deres er genial!
 

Lasse

Medlem
Ikke så veldig genial denne gangen må jeg si. Men sendte e-post til både DHL og Tollvesenet at de er pakket ut av og destruert. Så får vi se hva som skjer.
 

ventro

www.ventrogruppen.no
Nei, kanskje ikke denne gang, men generelt sett så er de den beste fraktmetoden. Håper det ordner seg, xbiz :D

Ikke så veldig genial denne gangen må jeg si. Men sendte e-post til både DHL og Tollvesenet at de er pakket ut av og destruert. Så får vi se hva som skjer.
 

cruzader

Medlem
Har fått tilsvarende henvendelser både angående pakke fra DHL samt paller fra andre speditører.
Samtlige ganger har jeg svart at forsendingen er brutt og alle varer lagerført, kun en gang fikk jeg noe videre henvendelse.

Beskjeden jeg tidligere har fått fra min kundebehandler hos DHL er at express sendinger tollbehandles av dhl på avsenderterminalen og er tollbehandlet før de ankommer landet, så med mindre tollvesenet vil ta en stikkprøve av sendingen går den direkte inn i deres "sprednett" for utlevering når den ankommer gardemoen.
Ville anslått at jeg har motatt en 600-800 pakker gjennom DHL, har opplevd 2ganger at pakken er forsinket i norge hvor de har beklaget men tollvesenet krevde sendingene for stikkprøve.

Hadde en sending med varer som skulle brukes på TheGathering som ble forsinket etter rot i hong kong, da landet flyet med pakken 07:00 på gardemoen åpningsdagen og budet sto utenfor hotellet mitt på hamar 08:10.
Er 65min kjøretid ifølge google maps, så de har nok neppe rukket noe besøk til tollvesenet.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Fortell oss gjerne hva slags respons du får ang. at varene er utlevert og esker destruert. Greit å vite hva man selv skal gjøre om det skjer :) Er jo unødvendig ekstraarbeid for deg, så her bør de ta det på egen kappe..
 
Topp