Hei allesammen. Dette er mitt første besøk på denne siden og mitt første innlegg her.
Skulle bare ønske jeg hadde tatt meg tid til å lete etter dette et par år tidligere, da hadde jeg trolig vært spart for mye bry (og penger)!
Jeg står i samme situasjon som drøftet i tråden her med Skatt Øst. Det er snart tre år siden jeg startet enkeltmannsforetak med salg av bilder og tekst. Alle mine inntekter på dette har gått tilbake iform av innvesteringer i kamerautstyr, datautstyr, reiser og andre utgifter + like mye som har gått av familiebudsjettet i en oppstartsfase.
Nå har jeg blitt momspliktig og har søkt tilbakebetaling av mva for mine innvesteringer, men fått avslag. ca. kr 13 000.- (ikke store summen, men tilsvarende ca. 25 % av min årlige omsetning). Og da har jeg ikke tatt med alle småkvitteringene for kilder og annet småplukk, da det ble for mye jobb å gå igjennom for et par tusenlapper.
Problem: Mine kvitteringer for innkjøp fyller ikke kravene for refusjon av mva.
Disse er dessverre kassakvitteringer og håndskrevne med butikkens stempel. I brev med avslag henvises til mva-loven § 15-10 første ledd:
"Etter gjeldende regelverk skal et salgsdokument minst inneholde følgende opplysninger for at det skal foreligge fradragsrett for inngående mva:
-dato for utstedelse av salgsdokument samt faktura/regningsnummer
-navn og adresse til den næringsdrivende som har levert varen eller tjenesten.
-selgers org.nr etterfulgt av bokstavene MVA.
-navn og adresse til den næringsdrivende som har mottat varen eller tjenesten.
-en klar beskrivelse av varen eller tjenesten samt kvantum eller omfang.
-stedet der varen eller tjenesten er levert.
-vederlag for varen eller tjenesten samt evt. avgifter knyttet til transaksjonen."
Mitt problem er dog at jeg hverken har mitt firmanavn, eller private navn på noen av disse bilagene. Firmanavn er forøvrig "Mitt etternav + Media".
Skatt Øst har etter denne søknaden blitt veldig ivrige på å gå meg i kortene, og jeg lurer på om jeg ved et evt. bokettersyn, kan få problemer med disse tidligere kvitteringene, og evt. kan risikere tilbakebetaling av skatt pga. bilag jeg ikke skulle hatt fratrekk for?
Regnskapet er ført av regnskapskontor som har godkjent og gitt meg fratrekk i selvangivelsen for disse utgiftene.
Kanskje jeg skal forsøke sende inn en klage, med en tilpasset versjon av "hanssons" fantastiske utformede klagebrev over?
Uansett tusen takk til Hansson og alle andre for mange gode innlegg i forumet her
Jeg kommer tilbake!