Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Magento for "mange" små nettbutikker?

Pål

Medlem
Har funnet en del "små" nisjer jeg kunne tenke meg å lage nettbutikker i, tingen er at jeg gjerne ville hatt en sentral admin del slik det er letter å administrere dem, har hørt at dette går med Magento, MEN har og hørt at noen ikke anbefaler det, erfaring??

Så tanker er at jeg har en "mainshop" der alt vises, og så et domene som viser butikken som selger klesklyper på fex klesklyper.no/com whatever. (er ikke klesklyper jeg skal selge ;)), men ingen av de andre produktene, optimalt sett og med en custom design.
 

ChrisE

Medlem
Jeg tar opp denne igjen. Vil det være mulig å bruke samme betalingsløsning på alle magento butikkene som er satt opp, eller er man nødt til å inngå betalingsløsning for hver enkel magento butikk?
 

kongen

kongemedlem
Har lett etter en slik løsning lenge jeg og hvis Magento klarer dette ville det vært fint. Men er ikke Magneto en "tung" løsning som suger serverkraft? Har ikke testet det selv, bare lest det.

Er det altså kun Magento som klarer denne oppgaven? Funger Magento også slik at hvis en kunde velger England som leveringsland så får han kvitteringsepost på engelsk og velger han Sverige som leveringsland så får han kvitteringsepost på svensk?
 

n0stra

Medlem
Du setter opp flere valg i magento som:

- nettsted, butikk og butikkfront

Disse deler alle (på en og samme installasjon) samme administrasjon. Når man legger inn en vare eller gjør justeringer på systemet kan man velge å gjøre endringene i default eller i butikken eller for hver butikkfront. Med andre ord kan man si at standardsystemet for betaling på alle butikker er faktura, forhåndsbetaling og paypal eksempelvis. Men om man da har en butikk som man ikke ønsker å levere faktura på så kan man velge denne butikkvisningen og hake av "standardvalg" for så å legge til egne alternative valg.

Dette gjør man også med varer. Om man har en vare i databasen kan man velge butikkvisningen og skrive inn alterantive priser, legge inn andre bilder, antall varer på lager osv samt tekst uten å måtte lage en ny vare for hver butikk. Dette gjør jeg nå med vår svenske butikk som skal dukke opp for veggfolie.no.

Jeg har også nettopp etablert dittskilt.no som har en helt egen storefront og annen visuell fremstilling. Her viser jeg ikke de samme varene som på den svenske og norske veggfolie butikken men jeg har lagt merke til at noen kunder søker etter dørskilt på veggfolie og har derfor lagt varene fra dittskilt inn slik at de er søkbare men ikke ligger i vareoversikten.

Hvis man benytter BBS/Teller kan det hende at man må gå inn separat avtale for hver butikkfront. Dette har med domener å gjøre. Selv om alt styres fra samme sted kan det være at de krever at all trafikk kommer fra et og samme domene. Dette må man se an.

Det eneste jeg savner er muligheten for å lage flere administratorkontoer og la en admin styre og få tilgang på kun en av underbutikkene. Dette er ikke mulig i den åpne løsningen idag, kun enterprise som koster 100 000 i året.
 

n0stra

Medlem
Angående serverkraft, det krever ikke spesielt mye, det krever at de som leverer hostinga vet hva de gjør. Finn noen som kan Magento for å si det slik. Selv har vi gått for rimeligste magentohostinga til properhost og kjører idag 3 butikker på samme install. Enorm forskjell og billigere enn det vi kjørte på diverse andre hostinger tidligere.
 

n0stra

Medlem
Jeg gjør ikke det foreløbig men må muligens se det an litt senere. Bruker foreløbig paypal på de vi kjører frem til en bedre løsning med faktura/kortinnløser er på plass. Forhandlinger av avtaler samt integrasjon mot magento er stikkordet.

Det skandinaviske markedet dekker vi selv mens vi nå i england er i samtaler med et firma om å kjøre franchise for oss. Da må vi finne en annen løsning for betaling, konto osv i og med at det blir kjørt gjennom et engelsk firma og vi får prosenter av omsetningen.
 

kongen

kongemedlem
Ok, nå må jeg ha det inn med t-skje, for dette kan være løsningen jeg ønsker å gå for.

Kan jeg ha det slik:

DomeneA.com (eneste innstallasjon av Magento)
DomeneB.com (nisjebutikk 1 som "mapper" DomeneA.com/domeneB)
DomeneC.com (nisjebutikk 2 som "mapper" DomeneA.com/domeneC)
DomeneD.com (nisjebutikk 3 som "mapper" DomeneA.com/domeneD)

Hvem er eksperter på Magento i Norge når det gjelder installasjon, hosting, design og alt annet som hører med? Er Magento open-source?
 

n0stra

Medlem
- ja det kan du
- trollweb er vel de eneste jeg vet av i norge som har holdt på endel og som også er offisiel partner
- ja magento er open source


Måten jeg har satt opp magento er:

- 1 installasjon ekstern hosting som kan magento
- opprettet 1 hovedbutikk med 2 butikker under samme hvor alle 3 deler varekartotek men har forskjellige språk, tekst, design osv
- opprettet 1 separat butikk som ikke deler så mye av varekartoteket og ellers er helt forskjellig designmessig
- alle sammen deler shoppingcartløsningen men den kan justeres individuelt i forhold til betalingsløsninger (viktig for meg da en butikk skal styres fra england)

.htaccess og index.php må kopieres over til undermappene man oppretter hos hosting samt at justering av navneserveradresser osv må muligens byttes. Ikke noe stort hokus pokus når man har gjort det tidligere. Om du vil ha det gjort for en rimelig penge er det bare å ta kontakt.
 
Topp