Kjapp og trygg hosting for Wordpress

max 20 domenenavn per firma

Hei.

Jeg har registrert 20domenenavn på mitt firmanummer. Jeg er kjøper egentlig opp domener for ting som er av interesse for min egen bedrift og fremtidige forretningsideer.

er det mulig å åpne en non-profit organisasjon og registrere fler domenenavn? Eller må man registrere et nytt firma som koster 2000kr

hvordan gjør man dette?

mvh Ola
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ditt firma kan registrere opptil 20 .no domener ja. Du kan registrere flere foretak eller ENK, men det må da være en bedre grunn for å starte et nytt foretak enn at du ønsker å registrere flere domenenavn. Det er en grunn at denne regelen er lagt.
Det var visstnok en som startet den ene foreningen etter den andre, men etterhvert fikk Norid nok og tok fra ham alt sammen. Fikk fortjent, i mine øyne.
 

picxx

Well-Known Member
Medmindre man opererer som domenehai, hvilket firma er det da egentlig som har behov for flere enn 20 TLD domener?
Ved hjelp av subdomener kan man jo lage så mange frittstående (firma)sider man bare ønsker.
 

zapotek

Medlem
Enig med Picxx, irriterer meg grønn stadig vekk over alle de gode domenenavnene som domenehaier med 20-30 DA-selskap sitter og ruger på. Norid burde tatt flere grep for å renset opp i dette.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Endel mediehus vil jo raskt ha behov for mer enn 20 .no'er, men da vil de jo også vanligvis bestå av flere mindre firmaer, så det løser jo problemet for dem. Forøvrig KAN jo også mindre firmaer godt trenge mer enn 20 .no-domener til "legitime" formål, men for det meste er det vel folk som har fler planer enn tid til å gjennomføre dem (f.ex. meg) som har fylt opp "kvota", og domenehaier.
 

picxx

Well-Known Member
Forøvrig KAN jo også mindre firmaer godt trenge mer enn 20 .no-domener til "legitime" formål, men for det meste er det vel folk som har fler planer enn tid til å gjennomføre dem (f.ex. meg) som har fylt opp "kvota", og domenehaier.

Grundere som ikke har ett "fast" firma med konkrete planer kan vel fort fylle opp kvota ja, men da får man bare kjøpe ett veldig generelt navn som man kan bygge subdomener på.
Har selv gjort dette med hell på f.eks. norskesider.com og reisemagasin.com
blogg.no har jo også en del subdomener.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Tja, jeg har en del forskjellige domener. Har forskjellige ideer og teorier og en del forskjelligt jeg holder på med, og det bare øker for hver dag som går (uff som jeg bør skjerpe meg).
Men for å gi et eksempel så har jeg for kaffe-satsningen bl.a. sante.no, santé.no, santè.no, sante-kaffe.no (etterslep da vi i første omgang ikke fikk tak i sante.no, så vi gikk for den). Videre kaffepads.no, 123kaffe.no, kaffekonkurranse.no.
Skulle gjerne ha hatt kaffe.no men det skjer nok ikke. Men fikk registrert kaffemaskin.no etter en tips fra en her på forumet (hvem var det forresten? mange takk!).
I alt mer enn 10 .no-domener så det går ganske fort. Koster jo ingenting å drifte, "bare" tid.

Jeg ser det med subdomene, men jeg tror også at brukere på 50+ (de har (mistenker jeg) en del penger og museklikkene som sitter nokså løst) ikke helt forstår hva som skjer - skal det ikke stå www der, etc.
 

picxx

Well-Known Member
Tja, jeg har en del forskjellige domener. Har forskjellige ideer og teorier og en del forskjelligt jeg holder på med, og det bare øker for hver dag som går (uff som jeg bør skjerpe meg).
Men for å gi et eksempel så har jeg for kaffe-satsningen bl.a. sante.no, santé.no, santè.no, sante-kaffe.no (etterslep da vi i første omgang ikke fikk tak i sante.no, så vi gikk for den). Videre kaffepads.no, 123kaffe.no, kaffekonkurranse.no.
Skulle gjerne ha hatt kaffe.no men det skjer nok ikke. Men fikk registrert kaffemaskin.no etter en tips fra en her på forumet (hvem var det forresten? mange takk!).
I alt mer enn 10 .no-domener så det går ganske fort. Koster jo ingenting å drifte, "bare" tid.

Jeg ser det med subdomene, men jeg tror også at brukere på 50+ (de har (mistenker jeg) en del penger og museklikkene som sitter nokså løst) ikke helt forstår hva som skjer - skal det ikke stå www der, etc.

Spørsmål: Hvor mange type-in får du på disse 10 domenene dine?
Spørsmål: Hadde det ikke vært like greit med 123kaffe.sante.no , kaffekonkurranse.sante.no og kaffepads.sante.no?
Spørsmål: Hvilket domene er det du brander av disse? Tipper det er sante.no så da er vel hensikten med de andre kun SERP's ranking og/eller trafikk, noe du hadde oppnådd like greit ved bruk av subdomener på sante.no
 

sta

Medlem
Spørsmål: Hvilket domene er det du brander av disse? Tipper det er sante.no så da er vel hensikten med de andre kun SERP's ranking og/eller trafikk, noe du hadde oppnådd like greit ved bruk av subdomener på sante.no

Jeg vil tro den viktigste hensikten er å sikre seg at ikke en evt. konkurrent utnytter noen av disse domenene til sin fordel? Slik er det hos oss, vi har registrert .no-domener for noen av våre merkevarer, uten at vi benytter disse domenene. Det er rett og slett gjort for å sikre at ikke andre skal misbruke disse.

Så kan du selvfølgelig si at siden det er våre merkevarer så ville vi sikkert ha kommet bra ut i en evt. domenetvist, men faktum er at det er mye billigere å bruke 100kr. i året pr. domene enn det er å evt. måtte bruke masse tid i en domenetvist.
 
Topp