Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mer spørsmål om regnskap!

Luna

Medlem
Litt bakgrunn
- Jeg startet opp et ENK i sommer og har så vidt kommet i gang med bedriften.
- Jeg bruker regnskapsprogrammet Visma Avendo eAccounting (som skal være veldig lett å bruke men som jeg ikke forstår helt (enda)).
- Jeg lever ikke av frilanstilværelsen (enda) og får inn lønn.
- Jeg har opprettet en egen bankkonto for bedriften.

Vel etter noen månder har det dukket opp noen spørsmål om føring av regnskap, jeg har snakket litt med en regnskapsfører om enkelte spørsmål men føler meg veldig usikker. Håper derfor at jeg vil kunne få svar på noe av det jeg lurer på her :).

1. Hvordan skal jeg føre penger jeg overfører fra privat konto og inn på min bedriftskonto?
Jeg tror jeg brukte Inskudd til bank fra kasse i programmet, men dette må være helt feil (driver ikke butikk og har derfor ingen kasse! Og nå har jeg en Kassekonto som er minus 1550,- hva gjør jeg for å rette opp i dette?)

1b. Hvordan skal jeg registrere penger som jeg tar ut av firmaet ''lønn'' (privat uttak)?

2. Jeg har diverse kviteringer fra kjøp som er gjort fra min private konto, hvordan skal disse føres inn slik at programmet ikke tror jeg er minus dette på min bedriftskonto?

Og til slutt et ønske spørsmål; er det mulig å starte et regnskapsprogram fra scratch? Har bare ført inn 11 bilag (tre er kundefordringer). Føler jeg virkelig har rotet dette til, og kan tenke meg å begynne med rene kort....

Håper virkelig VIRKELIG at noen kan svare meg på disse spørsmålene, for jeg føler meg litt som Bambi på glattisen her...:rolleyes: - Og regnskapsfører er det ikke råd til med det første...
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
1. Hvordan skal jeg føre penger jeg overfører fra privat konto og inn på min bedriftskonto?
Jeg tror jeg brukte Inskudd til bank fra kasse i programmet, men dette må være helt feil (driver ikke butikk og har derfor ingen kasse! Og nå har jeg en Kassekonto som er minus 1550,- hva gjør jeg for å rette opp i dette?)

1b. Hvordan skal jeg registrere penger som jeg tar ut av firmaet ''lønn'' (privat uttak)?

2. Jeg har diverse kviteringer fra kjøp som er gjort fra min private konto, hvordan skal disse føres inn slik at programmet ikke tror jeg er minus dette på min bedriftskonto?

Bruk finansbilag som dette;
1. Debet 1920 bedriftskonto og kredit 2060 privatkonto
2. Debet 2060 privatkonto og kredit 1920 bedriftskonto
3. Debet kostnadskonto, f.eks. 6800 kontorrekvisita, og kredit 2060 privatkonto

Dette er kontoer fra min kontoplan, så kan være annerledes i den du bruker.
 

Luna

Medlem
Bruk finansbilag som dette;
1. Debet 1920 bedriftskonto og kredit 2060 privatkonto
2. Debet 2060 privatkonto og kredit 1920 bedriftskonto
3. Debet kostnadskonto, f.eks. 6800 kontorrekvisita, og kredit 2060 privatkonto

Dette er kontoer fra min kontoplan, så kan være annerledes i den du bruker.

Takk for svar :)

1. Jeg finner ingen kontoer med lignende navn i Visma Avendo eAccountings kontoplan.
Men jeg finner 1920 Bankinnskudd og 2050 Annen egenkapital. Det er kanskje mulig det er en av disse jeg må bruke?

Da blir det slik? Debet 550kr inn på 1920 Bankinnskudd og kredit 550kr på 2050 Annen egenkapital, høres det riktig ut?

2. Her er det en konto som heter 2060 Privatuttak, tror du denne er det samme som privatkonto?

3. Trenger å vite om kontoene på forrige punkt er de samme før jeg får stilt et spørsmål her.... ;)
 

Luna

Medlem
3. Et spørsmål til vedrørende punkt 3;
Har nå lagt inn et bilag (kvitering på bok som er kjøpt gjennom privatkonto) . 95,47 kr på debet (konto 6840 aviser, bøker etc) og 95,47kr på kredit på konto 2060 Privatuttak. Det jeg lurer på nå er hvorfor programmet registrerer 95,47,- under kostnader? Betyr ikke det at den tror jeg har brukt disse pengene fra min bedriftskonto og ikke privat?
 

Smbinfo

Medlem
3. Har du kjøpt boka til privat bruk skal den ikke bokføres i det hele tatt.

Er den derimot relevant til driften(eks bok om typografi om du er en designer) er det rett at den kommer opp under kostnader. Bokføring drlinux ga deg er helt korrekt.

Det du setter inn eller tar ut av privatkonto, uansett om det er "lønn"(lønn gis ikke til eier i et ENK, kun eventuelle ansatte. Overskuddet i enkeltpersonsforetaket ditt blir regnet som lønn for deg som eier, uansett om du tar det ut eller ikke av bedriftskontoen), inntekter, utlegg på kostnader eller annet skal inn på 2060. Så det er kontoen 2060 som viser hvor penger mye du har tatt ut eller satt inn i firmaet ditt.

Hvor mye du skyter inn og tar ut av enkeltpersonsforetaket ditt har ingenting å si da du og firmaet uansett blir lignet/skattet sammen.

Kostandene og inntekte i regnskapet tar ikke hensyn til hvem som betalte, kun hva som er inntekter og hva som er kostnader. Sier vi at du, din far, en ansatt eller noen andre kjøper noe til firmaet, så er dette jo en kostnad for firmaet og ikke for den som betaler. Den som betaler får igjen pengne fra firmaet.

Det er ikke nødvendig å skille på 2060 og 1920 i et enkeltpersonsforetak, men det er høyst anbefalt da det gjør det mye enklere å sørge for at man har fått alt med seg i regnskapet.

Litt av vitsen er da også at du betaler så lite som mulig ut av egen lomme, og så mye som mulig direkte ut av bedrfitskontoen.
 

Luna

Medlem
3. Har du kjøpt boka til privat bruk skal den ikke bokføres i det hele tatt.

Er den derimot relevant til driften(eks bok om typografi om du er en designer) er det rett at den kommer opp under kostnader. Bokføring drlinux ga deg er helt korrekt.

Det du setter inn eller tar ut av privatkonto, uansett om det er "lønn"(lønn gis ikke til eier i et ENK, kun eventuelle ansatte. Overskuddet i enkeltpersonsforetaket ditt blir regnet som lønn for deg som eier, uansett om du tar det ut eller ikke av bedriftskontoen), inntekter, utlegg på kostnader eller annet skal inn på 2060. Så det er kontoen 2060 som viser hvor penger mye du har tatt ut eller satt inn i firmaet ditt.

Hvor mye du skyter inn og tar ut av enkeltpersonsforetaket ditt har ingenting å si da du og firmaet uansett blir lignet/skattet sammen.

Kostandene og inntekte i regnskapet tar ikke hensyn til hvem som betalte, kun hva som er inntekter og hva som er kostnader. Sier vi at du, din far, en ansatt eller noen andre kjøper noe til firmaet, så er dette jo en kostnad for firmaet og ikke for den som betaler. Den som betaler får igjen pengne fra firmaet.

Det er ikke nødvendig å skille på 2060 og 1920 i et enkeltpersonsforetak, men det er høyst anbefalt da det gjør det mye enklere å sørge for at man har fått alt med seg i regnskapet.

Litt av vitsen er da også at du betaler så lite som mulig ut av egen lomme, og så mye som mulig direkte ut av bedrfitskontoen.

Takker for svar, skal jobbe videre med dette i tankene

Og selvsagt gjelder det en bok relevant til faget :).
 

Miniforetak

Medlem
Det aller beste tipset, hvis du ikke er spesielt og lidenskapelig opptatt av regnskapsføring, er å overlate dette arbeidet til en regnskapsfører. Da kan du konsentrere deg om kjernevirksomheten, og bruke tida på å selge produktene dine.

Hvis fakturering er aktuelt for deg, råder jeg deg til å ta deg av denne biten selv, etter som det også gir deg en brukbar grovoversikt over den økonomiske situasjonen i foretaket.

Merk deg, at hvis du har færre enn 300 bilag i året, holder det å ajourføre regnskapet én gang per år. Dette betyr at du kan konsentrere deg om å samle alle bilag ryddig og oversiktlig, og levere dem til regnskapsføreren på nyåret.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Det aller beste tipset, hvis du ikke er spesielt og lidenskapelig opptatt av regnskapsføring, er å overlate dette arbeidet til en regnskapsfører.

Støtter denne.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å ta regnskapet mitt selv, da dette ikke er veldig komplisert, men da jeg ble mva-registrert i våres ble det enda litt mer å holde styr på. Jeg fant ut at jeg heller ville betale noen kroner til regnskapsfører slik at jeg vet at ting er helt korrekt samtidig som jeg heller kan bruke tiden min på andre ting.

Jeg sender inn papirer til regnskapsfører hver 3. måned og det koster meg ca 3-3500,- hver gang. Altså 12-14.000,- i året. Men det blir jo dyrere jo fler bilag du har, så om du har få bilag i starten, betaler du også mindre. Jeg leverer ca 100 bilag hver 3. måned.
 

Miniforetak

Medlem
Vil bare legge til: Hvis du skal ha årlig ajourføring og er momspliktig, betinger dette også at du velger ett årlig momsoppgjør (i stedet for 6). Kravet for å få dette, er at du har under 1 mill i årlig mva-pliktig omsetning.
 

Luna

Medlem
Er så enig med dere begge, er så dumt å bruke verdifull tid på dette. Men siden jeg er veldig i startgropen og ikke vet hvor mye jeg vil tjene blir dette en utgift jeg ikke har råd til nå i starten. Men tro meg, når ting begynner å se bedre ut vil jeg ikke nøle med å sette denne jobben bort til noen som faktisk kan det :). Har alt forhørt meg litt rundt og det ser ut som om det er ca. 13.000,- jeg må regne med å betale i året....

Men et pluss ved å gjøre det selv (nå i starten) er at jeg holder oversikt og får en følelse for hvordan det går med mitt lille foretak!
 
Topp