Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mitt første MVA oppgjør nærmer seg.

Maysen

Medlem
Jeg skal til 10 desember ha fullført mitt første MVA oppgjør.
og i den forbindelse lurer jeg på ett par ting:
1) hva skal sendes med som vedlegg til mva oppgjøret?
Skal f. eks bilag før jeg passerte 50 000 kr vedlegges?

2) Ang å søke om tilbakeføring av MVA før passerte 50 000 kr, her må vel bilagene som innerholder det jeg skal søke om tilbakeføring på, legges ved?
 

Maysen

Medlem
Du vet at du kan søke om å få oppgjør en gang pr. år når du har under 1 million(tror jeg det er ) i omsetning?

Ja, jeg har skjønt dette. men jeg trodde da at siden jeg ikke har levert noe før i år, så blir fristen min 10 desember. Og derfor stresser jeg litt;)

jeg husker ikke hva jeg krysset av på registreringsskjemaet, så da bør jeg vel ta en telefon for å høre. For om jeg da var dum nok til å krysse av for hver andre mnd, så bør jeg vel få forandret dette?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ja, jeg har skjønt dette. men jeg trodde da at siden jeg ikke har levert noe før i år, så blir fristen min 10 desember. Og derfor stresser jeg litt;)

jeg husker ikke hva jeg krysset av på registreringsskjemaet, så da bør jeg vel ta en telefon for å høre. For om jeg da var dum nok til å krysse av for hver andre mnd, så bør jeg vel få forandret dette?

Hva mener du? Har du ikke fått et brev som forteller deg nøyaktig når du skal levere MVA-oppgaven for første gang?

Ang endring fra seks til én termin, så bør du tenke litt igjennom det valget. Ja, det er billigere å levere kun én gang i året hvis du bruker ekstern regnskapsfører, og ja, du får sikkert litt renteinntekter. MEN det krever også MYE større grad av selvkontroll på penga og papirer. Jeg har alltid hatt seks terminer og hadde jeg ikke hatt det ville jeg vært i skifteretten for lenge siden, det er jeg sikker på :)
 

Maysen

Medlem
Hva mener du? Har du ikke fått et brev som forteller deg nøyaktig når du skal levere MVA-oppgaven for første gang?

Ang endring fra seks til én termin, så bør du tenke litt igjennom det valget. Ja, det er billigere å levere kun én gang i året hvis du bruker ekstern regnskapsfører, og ja, du får sikkert litt renteinntekter. MEN det krever også MYE større grad av selvkontroll på penga og papirer. Jeg har alltid hatt seks terminer og hadde jeg ikke hatt det ville jeg vært i skifteretten for lenge siden, det er jeg sikker på :)

Nei, jeg har ikke fått det brevet enda, siden jeg akkurat har registert meg. Jeg liker bare å være litt i forkant av begivenhetene jeg;)
Og ja, jeg skal ta med meg rådet ditt ang hvor mange terminer jeg har. Jweg har egentlig alltid tenkt å betale 6 ganger i året var optimalt, men uansett hvem jeg prater med, så sier de" Skal du vireklig levere oppgjøret 6 ganger i året???"
Kanskje jeg skal bare stole på meg selv og si at "Ja, det skal jeg!!!":D¨
 

peterandrej

pensjonert moderator
Nei, jeg har ikke fått det brevet enda, siden jeg akkurat har registert meg. Jeg liker bare å være litt i forkant av begivenhetene jeg;)
Og ja, jeg skal ta med meg rådet ditt ang hvor mange terminer jeg har. Jweg har egentlig alltid tenkt å betale 6 ganger i året var optimalt, men uansett hvem jeg prater med, så sier de" Skal du vireklig levere oppgjøret 6 ganger i året???"
Kanskje jeg skal bare stole på meg selv og si at "Ja, det skal jeg!!!":D¨

Med én eneste termin får du antagelig ganske mye penger på konto i løpet av året. Gjør du da ikke regnskapet LØPENDE, men heller setter deg ned to dager før fristen (som mange gjør), er sjansen stor for at du:

a) ikke aner hvor mye penger du skal betale i avgift, eller verre:

b) du har brukt opp penga for lenge siden

Da er du, for å si det sånn, uten bil/hus/omsettelig løsøre på nulltid. Staten er den suverent verste kreditoren du kan ha. De selger huset ditt om du skylder en femtilapp, liksom. Og nei, de trenger ikke å sende purring, purring, inkassovarsel, inkassovarsel, osv. De ringer namsmannen og så kommer han og henter verdier hos deg.

Litt avhengig av org.form kan den ene terminen være det dummeste du har gjort, eller så kan det jo også gå bra. Alt avhenger av hvilken type person du er og hvilken selvkontroll du har.

Så poenget er. Tenk igjennom disse tingene før du gjør ditt valg.
 

hansson

Langveisfarende
Enig med peterandrej her, det er ikke alle som har talent for å legge opp 100 000 i mva og la det stå urørt på en konto når det går opp og ned med oppdrag gjennom året. Innkrevingsprosessen fra Statens innkrevingssentral går lynraskt hvis du ikke greier å betale. Jeg har selv betalt seks ganger i året i alle år.

Du skal ikke laste opp noen vedlegg når du først er ferdig mva-registrert, du skal bare sende inn omsetningsoppgaven via Altinn.

Tilbakegående oppgjør trenger du bilagene for å få. Du kan søke på Altinn eller ved å sende e-post eller brev til Skatteetaten.

Litt lesestoff om fakturering rundt registreringstidspunktet: Gratis fakturaprogram på nett | Conta Faktura| Etterfakturering av merverdiavgift
 
E

exoticious

Guest
Sitat:





Opprinnelig skrevet av Maysen


Nei, jeg har ikke fått det brevet enda, siden jeg akkurat har registert meg. Jeg liker bare å være litt i forkant av begivenhetene jeg
Og ja, jeg skal ta med meg rådet ditt ang hvor mange terminer jeg har. Jweg har egentlig alltid tenkt å betale 6 ganger i året var optimalt, men uansett hvem jeg prater med, så sier de" Skal du vireklig levere oppgjøret 6 ganger i året???"
Kanskje jeg skal bare stole på meg selv og si at "Ja, det skal jeg!!!"¨




Med én eneste termin får du antagelig ganske mye penger på konto i løpet av året. Gjør du da ikke regnskapet LØPENDE, men heller setter deg ned to dager før fristen (som mange gjør), er sjansen stor for at du:

a) ikke aner hvor mye penger du skal betale i avgift, eller verre:

b) du har brukt opp penga for lenge siden

Da er du, for å si det sånn, uten bil/hus/omsettelig løsøre på nulltid. Staten er den suverent verste kreditoren du kan ha. De selger huset ditt om du skylder en femtilapp, liksom. Og nei, de trenger ikke å sende purring, purring, inkassovarsel, inkassovarsel, osv. De ringer namsmannen og så kommer han og henter verdier hos deg.

Litt avhengig av org.form kan den ene terminen være det dummeste du har gjort, eller så kan det jo også gå bra. Alt avhenger av hvilken type person du er og hvilken selvkontroll du har.

Så poenget er. Tenk igjennom disse tingene før du gjør ditt valg.
 

Kyle

Medlem
Nå ble jeg en smule nervøs, siden jeg har oppgjør en gang i året. Skjønner ikke helt hva som er så farlig med det heller, iallefall så lenge man driver smått. Jeg driver med film og video produksjon og setter konsekvent all mva jeg krever inn på en egen konto, der blir de stående til oppgjøret skal tas.

Utstyr og sånt som jeg kjøper inn med mva, vil jeg da avregne mot den kontoen en gang i året. Jeg driver ikke noen fortløpende justering av mva kontoen, den inneholder all ingående mva.

Er det en fallgrube jeg har oversett her?
 

hansson

Langveisfarende
Neida, ingen annen fallgruve enn at de som er mindre velorganiserte enn deg ofte vil bruke den kontoen som en reservekonto når kjøleskapet ryker, og da baller det ofte på seg til man får problemer med å fylle den opp igjen i tide til mva skal betales. Du gjør dette helt riktig.
 
Topp