Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mva & forhåndsbetaling

humleberg

New Member
Heisann folkens!

Har startet opp egen bedrift hvor jeg selger div. varer og utfører forskjellige tjenester innenfor massasje og sånne ting:)

Mine første 2 kunder ville forhåndsbetale for massasje fremover på en ett års periode.
Kom på tilsammen litt over 48 000,-.. lagde faktura til dem så de kunne betale over nettbank..da dette var ønskelig..så fikk jeg par kunder til og jeg tok MVA av den siste fakturaen som gjorde at jeg runda over 50 000,-.. Nå som jeg skulle sende inn første mva-oppgave, (valgt å sende inn 6 ganger i året for å ha litt orden på sakene..) så måtte jeg seff legge med alt av dokumentasjon etc, gjorde det og fikk tilbake at jeg hadde registrert meg feilaktig i mva-registeret da forhåndsbetaling av tjenester ikke regnes som omsetning..

noen som kan forklare meg hvorfor dette ikke kan regnes som omsetning?

betyr det også at gavekort ikke kan regnes som omsetning før tjenesten er levert?

Nå har jeg hatt en del kunder som har betalt mva siden jeg har jo vært registrert men nå blir jeg fjernet fra registeret og må søke på nytt..mellomtiden skal jeg vel ikke ta mva fra kundene mine? .. usikker på om jeg har omsatt for mer enn 50 000,- hvis jeg regner med de behandlingene jeg har utført på de som har forhåndsbetalt og de som har kommet innom..

setter pris på alle svar:)
 

humleberg

New Member
vet dette er ett forum for webgründere men regner med det er en sjel der ute som har litt peil på akkurat:) nå må jeg på jobb så sjekker innom ikveld! takk på forhånd
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Staten har ihvertfall pålagt meg å dra inn MVA på deres vegne for de tjenestene jeg leverer, men jeg vet det er noen produkter og tjenester som er unntatt mva.

LOV 2009-06-19 nr 58: Lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven) har en liste, og jeg finner ikke personlig pleie tjenester, eller hva det nå heter på brønnøysundsk der.
Så jeg tror at den på skattekontoret har misforstått noe?

Heldigvis er det en del som er bedre informert enn meg her på forumet ;)
 
MVA på massasje?

Det gjelder spesielle regler for helsetjenester. Massasje kan havne inn i denne kategorien. Se MVA-loven § 3-2 og § 3-3.

Dersom du har autorisasjon eller lisens etter helsepersonelloven så skal det ikke beregnes MVA på den delen av omsetningen som gjelder massasje. En har heller ikke fradrag for inngående MVA.

Det kan også havne inn under MVA-lovens § 3-3 for alternativ behandling.

Så du bør få sjekket opp om du er MVA-pliktig eller ikke for massajse-delen av omsetningen din.

Produktene du selger er høyst sannsynlig MVA-pliktig.

Angående forhåndsbetaling så er det korrekt det som skatteetaten sier ikke MVA-pliktig. MVA-plikten oppstår i det tjenesten blir utført, men her finnes det unntak. Unntakene er serviceavtaler, abbonnementer eller lignende. Det gjelder å formulere seg korrekt. F.eks: Faktura for Massasje-avtalen 2010. Massasjeabbonnement eller lignende.

Les mer om forskuddsfakturering i God bokføringsskikk nr. 13
 
Topp