Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mva og firma

vahid

New Member
Hei,

Jeg har et spørsmål i forbindelse med mva da jeg skal registrere et nytt ENK-foretak.

Jeg er til daglig vanlig ansatt og har siste året jobbet litt med å levere tekster og artikler for bedrifter. Stort sett så har det vært tekster relatert til sosiale medier, introduksjonstekster osv.

Kan jeg registrere ENK med næringskode kunstnerisk virksomhet og hvor går eventuelt grensen?
 

Smbinfo

Medlem
Hei,

Jeg har et spørsmål i forbindelse med mva da jeg skal registrere et nytt ENK-foretak.

Jeg er til daglig vanlig ansatt og har siste året jobbet litt med å levere tekster og artikler for bedrifter. Stort sett så har det vært tekster relatert til sosiale medier, introduksjonstekster osv.

Kan jeg registrere ENK med næringskode kunstnerisk virksomhet og hvor går eventuelt grensen?

Er 99% sikker på at dette ikke går under kunst, spesielt mtp mvaloven. Er det tekst til markedsføring er det en MVA-pliktig tjeneste. Grensen går typisk på om det kan henges på veggen, evt tekst/dikt/bøker går ofte på hvem du får inntekene dine fra (forlag, bokhandel eller sluttkunde)...

Uansett er det vel til mvapliktige bedrifter du selger til? De bryr seg ikke om det er 100kr uten mva eller 125 ink mva. Du ønsker mest sannsynlig å være mvapliktig så du kan kjøpe PC(kanskje kamera om du er flittig fotograf også) og få igjen mva.

Les alle våre artikler om mva her.
 
Topp