Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Mva pliktig eller ikke ?

mercur2112

New Member
Hei, har nå klødd meg i huet en stund og prøvd å finne ut av dette :confused: Selv en på kunde service i Skatteetaten klarte ikke å svare meg her (Hun sa hun ikke var sikker), så jeg håper der er noen som har god peil på dette med MVa. (Forøvrig har jeg ny oppstartet liten bedrift hvor jeg ansetter meg selv i stedet for å være ansatt i et utenlandsk selskap)

Problemet er:
Jeg selger en tjeneste (ikke varer) til et utenlandsk firma (innen EU), mitt firma er i Norge og jeg vil fakturere dem for tjenester som er utført av meg. Disse tjenestene vil ikke bare bli utført i Norge, men i hele Norden samt mye arbeid vil også være mot landet hvor firmaet jeg selger tjenesten til.

Har lest at når man exporterer varer eller tjenester skal det ikke faktureres med Mva, men har også hørt at om tjenesten utføres i Norge er den Momspliktig selv om jeg fakturerer et selskap i utlandet. (Hva med om den utføres fra Norge, men i forskjellige land som SE, DK, Fi osv.) ?

Om jeg da skulle være Mva pliktig på dette, vil da evt selskapet jeg faktuerer kunne trekke av Mva? og hvordan gjør man det om vi har 25% i Norge og i det land som jeg fakturerer til har 19% ? " aahhh hjelp, hvorfor skal de være så himal mange regler".

Er det noen mulighet for å søke om unntak / fritak på Mva ved en slik problem stilling? Spesielt også siden tjenestene jeg utfører er salgsfremmende for selskapet som da shipper varer inn til Norge hvor staten allerede får masse penger for Moms på de produktene.

Setter vanvittig stor pris på hjelp her og håper det er noen Skatterådgivere/jurister eller andre dyktige folk som kan hjelpe :)

Thanks

PS. Må bare si at jeg liker dette Forumet veldig godt, har fått mye nytting informasjon her.

Hilsen
en Rookie :p
 
K

Kontoristen

Guest
Omsetning til utlandet er fritatt for mva. Dvs at du ikke skal fakture med mva
 

hansson

Langveisfarende
Det du tenker på med at omsetningen er avgiftspliktig i Norge fordi tjenesten utføres i landet gjelder hvis du f.eks. bygger hus for en utenlandsk bedrift og huset bygges/leveres i Norge. Men alt som sendes ut av landet enten fysisk eller digitalt er fritatt for momsplikt så lenge kjøper er et utenlandsk firma.

Du kan ikke søke om noe fritak eller unntak.

Hva ditt norske firma driver med i Sverige el.l. kommer litt an på. Hvis dere selger tjenester på svensk jord skal du nok etter loven ha en filial av firmaet eller helt frittstående firma registrert i Sverige for å drive lovlig. Hvis du bare har en ansatt som tilfeldigvis sitter i Sverige og jobber spiller ikke dette noen rolle, omsetningen er norsk og skal skattlegges deretter (selv om den ansatte evt. må skatte der vedkommende bor).
 

mercur2112

New Member
Thanks :)

Det var slik jeg tolket det også ved å lese litt rundt på nettet, men ble veldig usikker når ikke Skattekontoret kunne svare meg og en i Næringsetaten i Oslo mente jeg var moms pliktig ettersom tjenesten ble utført i og fra Norge. (Det dreier seg om konsulent virksomhet om det skulle ha noen betydning)

Ville det vært smart av meg å sende mail til skattekontoret, evt oppsøke en skatterådgiver eller lignende og be om å få en bekreftelse skriftlig slik at jeg unngår evt "issue" i framtiden ?

Neste spørsmål er da også om jeg må framdeles registrere firma i Mva registeret selv om største delen av Omsetning vil være ikke pliktig, eller skal man da vente til Mva pliktig salg kommer opp til 50K ?

Også om ikke jeg har mva pliktig omsetning, vil man framdeles kunne trekke av Mva på faktiske utgifter for firma, eks rekvisita, utstyr etc ?

Takker så mye for svar :)
 

hansson

Langveisfarende
Du driver mva-pliktig omsetning, dvs at konsulentjobben din etter alt å dømme ville vært mva-pliktig hvis den ble solgt til norske firmaer. Men salg mot utlandet er fritatt. Dette er ulikt "unntatt fra avgiftsplikt" der omsetningen ligger helt utenfor avgiftslovgivingen (f.eks. bildekunst eller journalistisk tekst). Jeg regner derfor med at du skal avgiftsregistrere deg som vanlig når du passerer 50 000, slik som alle andre som driver mva-pliktig bisniss.

Ja, det kan være smart å få ting skriftlig!

Siden du har mva-pliktig omsetning kan du slik jeg forstår det få refundert utgående mva (mva på innkjøp). Du skal levere vanlige omsetningsoppgaver for moms hvis du blir mva-registrert, selv om det ikke er mva på selve omsetningen.
 
Dette er ulikt "unntatt fra avgiftsplikt" der omsetningen ligger helt utenfor avgiftslovgivingen (f.eks. bildekunst eller journalistisk tekst). Jeg regner derfor med at du skal avgiftsregistrere deg som vanlig når du passerer 50 000, slik som alle andre som driver mva-pliktig bisniss.
Kan bekrefte dette. Det var iallefall den beskjeden jeg fikk både fra Bedin og fra kemneren for noen år siden.
 

metallian

Medlem
Hvordan blir dette med inntekter på norske nettsider fra dansk TD og Google da? Google betaler jo ut fra Irland. Jeg har forstått det sånn at:
Inntektene skal regnes med i omsetningen, altså mtp 50 000grensen MEN de er unntatt mva plikt.
 

mercur2112

New Member
Du driver mva-pliktig omsetning, dvs at konsulentjobben din etter alt å dømme ville vært mva-pliktig hvis den ble solgt til norske firmaer. Men salg mot utlandet er fritatt. Dette er ulikt "unntatt fra avgiftsplikt" der omsetningen ligger helt utenfor avgiftslovgivingen (f.eks. bildekunst eller journalistisk tekst). Jeg regner derfor med at du skal avgiftsregistrere deg som vanlig når du passerer 50 000, slik som alle andre som driver mva-pliktig bisniss.

Ja, det kan være smart å få ting skriftlig!

Siden du har mva-pliktig omsetning kan du slik jeg forstår det få refundert utgående mva (mva på innkjøp). Du skal levere vanlige omsetningsoppgaver for moms hvis du blir mva-registrert, selv om det ikke er mva på selve omsetningen.

Takk for all info :)

Har nå også fått et 2 siders brev fra skatteetaten med bekreftelse på at det ikke skal faktureres med Mva, hvor av 2 av linjene bekreftet spørsmålet mitt :)
 

hansson

Langveisfarende
Dette blir det samme som om du skulle sendt dem en norsk faktura. Du fakturerer da uten mva. fordi de befinner seg i utlandet. Så er det opp til dem å betale lokal mva på beløpet. Omsetningen blir en del av de 50 000 som vipper deg over mva-grensa.
 

metallian

Medlem
Omsetning til utlandet er fritatt for mva. Dvs at du ikke skal fakture med mva

KAn du si noe mer om dette? Nå snakket jeg akkurat med NArviktelefonene og fremla de følgende:
Jeg har en norsk nettside, tjener penger på google-annonsering og får en innbetaling fra Irland fra Google.

Han mente dette var mvapliktig.

Dette er jo motsatt av hva jeg har fostått tidligere, jeg nærmer meg mva-grensen med stormskritt så dersom du har noe skriftlig/link så hadde det vært fint :)
 

hansson

Langveisfarende
Her surrer nok Narviktelefonene. De anser dette som et kjøp fra utlandet fordi de ikke vet hva Adsense er. Du SELGER jo en tjeneste til Google/Irland, og denne typen omsetning er alltid fritatt for mva. Du kan trygt mva-registere deg. Uansett hva som er fakta her skal du ikke tenke på mva før du er blitt mva-pliktig!
 

tavarish

Medlem
Her surrer nok Narviktelefonene. De anser dette som et kjøp fra utlandet fordi de ikke vet hva Adsense er. Du SELGER jo en tjeneste til Google/Irland, og denne typen omsetning er alltid fritatt for mva. Du kan trygt mva-registere deg. Uansett hva som er fakta her skal du ikke tenke på mva før du er blitt mva-pliktig!

Ser mange gode svar fra deg her, hansson. Noe jeg også setter pris på da jeg har noen av de samme spørsmålene selv.

Adsense og alle andre slike tjenester som sender penger fra utlandet forstår jeg er MVA fritt altså.

Hva med om jeg tilbyr en norsk borger med filippinsk firma for eksempel en annonse på min nettside som er i Norge. Han betaler da inn avtalt beløp via sitt fillipinske firma til min norske bankkonto for annonsen som er på min norske nettside. Skal jeg da fakturere han MVA siden det er en tjeneste i Norge, eller ikke fakturere MVA da det er et salg til utlandet?

Jeg takker så mye på forhånd for gode svar her.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Ser mange gode svar fra deg her, hansson. Noe jeg også setter pris på da jeg har noen av de samme spørsmålene selv.

Adsense og alle andre slike tjenester som sender penger fra utlandet forstår jeg er MVA fritt altså.

Hva med om jeg tilbyr en norsk borger med filippinsk firma for eksempel en annonse på min nettside som er i Norge. Han betaler da inn avtalt beløp via sitt fillipinske firma til min norske bankkonto for annonsen som er på min norske nettside. Skal jeg da fakturere han MVA siden det er en tjeneste i Norge, eller ikke fakturere MVA da det er et salg til utlandet?

Jeg takker så mye på forhånd for gode svar her.

Du skal IKKE fakturere mva til selskaper i utlandet. Dvs at du i dette tilfellet ikke skal fakturere mva.
 

hansson

Langveisfarende
Jeg begynner å lure på om Msites og undertegnede er litt bombastiske her. Jeg tok ikke med i betraktningen at nettsiden som selger reklame er norsk og retter seg mot nordmenn. Reklamen (tjenesten) leveres dermed "på norsk jord", og burde derfor være mva-pliktig slik som ei hytte som bygges på norsk tomt er det uansett hvor kjøperen kommer fra. Hadde du sendt varen ut av landet eller hadde du hatt et domene som ikke var rettet mot Norge/det norske markedet, ville det ikke være mva ved salg til utenlandsk firma.

I mva-håndboka på nett sies dette:

For elektroniske kommunikasjonstjenester er regelen den, at fritaket ikke omfatter de tilfeller der tjenesten leveres gjennom fast terminal i Norge. I disse tilfeller skal tjenesten avgiftsbelegges i Norge selv om mottaker av tjenesten er hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet. Hvis leveringen skjer gjennom fast terminal utenfor merverdiavgiftsområdet, er tjenesten avgiftsfri selv om mottaker er hjemmehørende i Norge, se loven § 6‑22 tredje ledd tredje og fjerde punktum.

Bla ned til 6-22.5 § 6-22 tredje ledd – Elektroniske tjenester her: Utførsel og omsetning med tilknytning utenfor merverdiavgiftsomrÃ¥det

Noen som har noen konkret erfaring med dette? Hvordan man da skal forholde seg til mva på omsetning mot Google Adsense må fåglarna vite. Du sender jo ikke en faktura inkl. mva. til Google. Hvis jeg tolker Skatteetaten korrekt her må jeg bare beklage at et av mine tidligere svar her er feil og kan ha forledet noen til å bryte mva-loven :D
 
Topp