Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA register

thorep

Medlem
Hei! Vi skal snart registrere oss i MVA registeret.
Vi har ikke nok innkjøp til forhåndsregnistrering.

Chattet med altinn å de sier jo at jeg ikke kan søke før omsettningen runder 50 000, og det kan ta tid å få søknaden godkjent. De foreslår da at jeg selger som vanlig å etterfakturerer kunden for MVA.
Jeg synes dette blir litt dumt for kunden..hvordan har dere løst dette?
Vi tar imot betalinger via Klarna.

https://www.altinn.no/no/Starte-og-...kt/Hva-gjor-jeg-for-a-bli-registrert-for-mva/
 

Rismoen

Medlem
Selv tok jeg en spansk en:

Jeg etterfakturerte mva til kunden og betalte fakturaen selv.

Hadde allerede avtalt en pris med kunden, så jeg vet at det ikke hadde blitt så populært om jeg plutselig hadde fakturert over 2000 i mva...
 

alterego

Medlem
Mot privatkunder er det bare å legge på 25% på utsalgsprisene. Når du blir MVA-registrert reduserer du prisene med 25% og legger til 25% MVA. Kundene merker ingen forskjell på prisene og du unngår å etterfakturere MVA.

Mot bedriftskunder er det verre. Det er ikke et fett for en bedriftskunde om du selger en vare/tjeneste 25% dyrere, da de fleste bedrifter er MVA-registrert og kan motregne inngående og utgående MVA, slik at MVA-regnskapet blir et null-regnskap.

Det jeg gjorde mot bedrifter var å fakturere uten MVA, men å legge til en tekstlinje på alle fakturaer om at de ville bli etterfakturert for MVA når mitt firma ble MVA-registrert. Så måtte jeg etterfakturere MVA. Det var heldigvis ikke så mange bedriftskunder, for det føltes rart å etterfakturere dem og ikke alle forstod at dette er vanlig praksis og at de uansett kan motregne det mot sin utgående MVA.

Slik jeg har forstått det er dette "skoleeksempel" på hvordan det bør gjøres.

Jeg ville aldri betalt etterfakturering av MVA av egen lomme, slik @Rismoen gjorde. Da ville jeg heller ført det som tap i firmaet.
 

thorep

Medlem
Problemet her er jo at alle faktura over 50.000 skal ha mva. Jeg har ikke lov kreve inn mva før jeg er registrert.
 

alterego

Medlem
I tidsrommet etter at du har passert kr 50k i omsetning og venter på å bli registrert i Merverdiavgiftsregisteret, skal du fortsatt ikke fakturere MVA. Da skal du i stedet etterfakturere bedriftskundene, men det er påkrevd at du skriver på faktura at MVA vil bli etterfakturert.
 

alterego

Medlem
Hvordan ville du i praksis ført det som tap i firmaet?

I dette tilfellet tror jeg du kan gjøre det ved å føre en korreksjon av merverdiavgift, tilsvarende som ved tap på fordring.

Jeg er ikke regnskapsfører, så sjekk med din hvordan du kan gjøre dette på best mulig måte.
 

Steve Cash

Medlem
Med å føre det til tap mener antakelig alterego at en lager en faktura på etterfakturering av mva, kaster den og og later som om kunden ikke betalte, for deretter å føre tilbake mva-beløpet i en senere mva-oppgave (?). Teknisk sett er dette enkelt, men tillatt er det ikke. For å kunne føre noe som tap på krav skal en ha forsøkt å drive inn pengene etter vanlige prosedyrer, dvs. purringer og/eller inkasso.
 

thorep

Medlem
Vi selger ikke til bedrift. Kun privat. Jeg synes ikke noe om å etterfakturere kunder som handler i nettbutikken
 

thorep

Medlem
Jeg tror at det er oppskriften som er enklest, når man ikke selger til bedrifter.
Jeg forstår ikke helt den oppskriften. Alle faktuarer over 50.000 skal det kreves MVA av.. Jeg kan ikke kreve MVA før jeg er registrert og jeg kan ikke søke før jeg runder 50000. Hva tenker dere at det står på faktura hos kunden når jeg venter på godkjenning? Det må jo da stå uten MVA..så skal MVA inn senere.. eller missforstår jeg oppskriften over?
 

Rismoen

Medlem
Mot privatkunder er det bare å legge på 25% på utsalgsprisene. Når du blir MVA-registrert reduserer du prisene med 25% og legger til 25% MVA. Kundene merker ingen forskjell på prisene og du unngår å etterfakturere MVA.

Hvordan hjelper dette meg hvis jeg har en omsetning på 45k og neste salg kommer på 10k? Når jeg oppretter vippefakturaen kan jeg ikke legge på mva, det kan jeg først gjøre når registrering blir godkjent.

Når registreringen blir godkjent må jeg etterfakturere kunden 2500,- i mva.

Skulle gjerne likt å finne en annen løsning på det, når jeg ser etter så har jeg betalt 6037,- i mva fra egen lomme fordi jeg ikke ville belaste kunden for den kostnaden. Det er latterlig sure penger...

Jeg skjønner tankegangen din, men jeg forstår ikke helt hvordan det ville fungert i praksis (?)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Første faktura som kommer til å få omsetningen over 50k (vippefakturaen) skal - meg bekjent - være med moms.
Ellers *synes* jeg hele ikke-krev-mva-før-50k opplegget er et såpass idiot-opplegg.

Men altså:
1. fakturer uten mva fram til 50k
2. når du nærmer deg 50k grensen, sender du inn registreringen
3. lat som at myndighetene reagerer umiddelbart og fakturer med mva fra det tidspunktet av med mva

Alternativ - siden du selger til private:
1. fakturer uten mva fram til 50k
2. når du nærmer deg 50k grensen, sender du inn registreringen
3. fortsett å fakturere uten mva
4. når du har fått registreringen bekreftet utsteder du en kredit og lager du nye faktura

Siden det b2c er de færreste vel interessert i å få papirene dine så det ville jeg glemme.
Men er du veldig glad i å følge reglene/veldig redd for å gjøre feil, kan du sende kredit og ny faktura pr epost til kunden, og gjøre deg klar for å forklare mva-opplegget (et opplegg som andre har funnet på for deg, og forplikter deg til å følge).

Sånn omtrent jaffal :p
<jeg må ta meg en lykkepille />
 

Rismoen

Medlem
Vippefakturaen skal ikke være med mva. Det er ikke lov å legge på mva før man er registrert OG man får heller ikke registrert seg før man har omsatt for over 50k.

Det er slik jeg har oppfattet det, uten at jeg kan skryte på meg tittelen som verken regnskapsfører eller supermann.
 
Topp