Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA-registrering gått galt, hva er rett?

Mikal88

New Member
Jeg er student og driver et ENK som hobby med salg av webløsninger og grafisk design. I desember 2015 passerte jeg MVA beløpet på 50.000 over en 12mnd periode og sendte derfor inn registrering til merverdiavgiftsregisteret. Søknaden gikk gjennom som forventet, men jeg fikk beskjed om at virksomheten skulle vært registrert allerede 21.06-2015, noe jeg ikke kan skjønne stort av. På dette tidspunkt hadde virksomheten nemlig kun dratt inn 14.900 kr over de seneste 12 mnd. Som følge av dette skylder jeg vel dermed en grei sum med MVA som eventuelt må tas fra egen lomme, med mindre jeg er heldig og kan etterfakturere for moms på tidligere kunder?

Utenom firmaet spiller jeg fotball og ble betalt 6000 kr/mnd for kjøregodtgjørelse i fjor 2015. Jeg ble fortalt at dette er skattefritt og tenkte ikke selv at disse pengene hadde noen tilknytning til de beløpene som kom inn gjennom fakturaer fra mitt enkeltpersonforetak. Dersom jeg likevel summerer disse kjørepengene fra Januar-Juni (6000kr x 6mnd = 36.000) så vil disse 36.000 (kjøregodtgjørelse) + 14.900 (ENK) medføre at jeg passerer MVA-grensen 21.06-15 slik som beskjeden var på søknaden min.

Er det virkelig slik at kjøregodtgjørelsen jeg har fått fra fotballklubben regnes som inntekter for mitt ENK?

På forhånd, takk for svar! :)
 

Mikal88

New Member
Takk for svar!

Grunnen til at jeg spurte her var vel først og fremst fordi jeg er fersk i gamet, og bare ønsket å høre om jeg var helt på bærtur før jeg tok kontakt med Skatteetaten. Ringte opp saksbehandler min sporenstreks i dag og gikk gjennom alle fakturaer. De la seg paddeflat og innrømte å ha regnet helt feil, så da var alt i orden likevel :)

Supert forum for øvrig, lært mye her av å lese andre tråder! Takk ;)
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Topp å høre at det kan være enkelt å snakke med staten, ofte veldig raskt å klage på dem, men jammen kan de være flinke også :)

Hadde en god opplevelse med Skatteetaten i går faktisk, da jeg skulle sette meg ned og for første gang fylle ut aksjonærregisteroppgaven. Etter at jeg hadde forsøkt selv og ikke fått godkjenning, snakket jeg med en kyndig person som rett og slett gikk gjennom hele greia med meg - meget pedagogisk og lettforståelig. Moralen bør være: Ikke vær redd for å ringe og be om hjelp.
 
Topp