Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA terminer og utlegg

Kristians

Medlem
Hei,

Har akkurat ført mine første utlegg i Visma eAccounting og det har i den forbindelse dukket opp et spørsmål relatert til MVA.

Tidligere, da jeg sendte alle bilag direkte til regnskapsfører pleide jeg å samle opp mine privat utlegg over en lengre periode, da det uansett ikke var snakk om noen store summer og det er ganske kjedelig å skrive utleggskjemaer :rolleyes:

Nå har jeg nettopp lagt flere "gamle" utlegg fra tidligere i år inn i eAccounting, og når jeg oppretter en mva-oppgave forteller programmet meg at det er "avvikende dato" på flere av bilagene. Det ser riktignok ikke ut som programmet hindrer meg i å levere oppgaven, men det er det litt for tidlig å finne ut av.

Men jeg ser også at det på Altinn står at...
Den inngående avgiften skal føres for den terminen kjøpet registreres i regnskapet (selv om betaling ikke har funnet sted).

Jeg tok en raskt titt i arkivet til Altinn og det ser ikke ut som regnskapsfører har levert korrigerende oppgaver når tidligere jeg har kommet med gamle utlegg, så har det egentlig noen betydning når fradraget føres?

Tusen takk.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Ja, du skal ta med bilagene i den terminen de tilhører, men det skjer jo i praksis at bilag kan bli liggende over en termin, det er ikke uvanlig at f.eks. mindre kontantbilag blir avglemt. Og er det mindre beløp så lager en vel ofte ikke korreksjonsoppgave, men tar med kvitteringen når en oppdager at den er uteglemt. Tidligere år er likevel litt uheldig.

En kan jo lure på hvorfor dette er viktig når en gjelder utgifter en har, det går jo bare utover en selv at en krever fradrag for sent. Men Skatteetaten mener nå at det skal være slik, bl.a. så nektes ofte fradrag for gamle bilag ved bokrettersyn, i alle fall i første omgang, og så hender det at en får fradrag likeve hvis en dokumenterer at bilaget ikke har vært med før. Dette gjelder altså kjøp, salg må en ikke rapportere for sent.

Du får bruke skjønn når det gjelder hva du tar med denne gangen, og så bør du få ordentlig rutine på dette framover. Videre må du sjekke at regnskapsprogrammet faktisk tar med fradraget i den perioden du tror, og ikke lager korreksjonsoppgave for tidligere terminer.
 

Kristians

Medlem
Tusen takk for utfyllende svar.

Jeg laget en tilleggsoppgave for termin 1 ettersom eAccounting ikke tok med disse (sannsynligvis fordi vi begynte med eAccounting 01.03). Utleggene fra termin 2 lar jeg gå på termin 3 for denne gang (det er snakk om hundrelapper).

Det vil uansett være et mindre problem fremover, nå som jeg har direkte tilgang til regnskapssystemet er det mye enklere å legge inn utleggene fortløpende.
 
Topp