MVA ved import - 2017

En tråd i 'Økonomi, regnskap og administrasjon' startet av Gatelys, 6 Jan 2017.

1. Gatelys Member

Hei.

Har jeg forstått det riktig at ved import av varer fra utlandet får vi dei mva-fritt tilsendt, men må selv beregne MVA og føre det inn i regnskapet for så ( i mitt tilfelle ) betale det ved årsslutt som "skyldig mva" ?

Tidligere har jeg fått MVA-regning på ex. Posten / DHL som jeg har betalt fortløpende

Er fordelen at man ikke treng å betale MVA ved hver innførsel, men at man betaler en samlet MVA-"regning" ut i fra regnskapet ved årsslutt?

2. Tonny Kluften

Tonny Kluften Administrator

Du legger det til i MVA oppgjør hver annen mnd.

Gatelys liker dette.
  3. René Munthe Eik Medlem

Virker som han har oppgjør en gang i året.

Gatelys liker dette.
  4. Gatelys Member

Ja, det stemmer. Har MVA-oppgjør ein gang i året.

5. Steve Cash

Steve Cash Medlem

Da blir det på årsoppgaven. Skatteetaten har sendt ut mye informasjon om dette, du har bl.a. fått noe i innboksen i Altinn.

Gatelys liker dette.
  6. René Munthe Eik Medlem

Kan være mye å sette seg inn i om man bare trenger et enkelt og konkret svar :)

7. Steve Cash

Steve Cash Medlem

Det er kanskje sant, det tenkte jeg ikke over ettersom jeg holder på med slike dokumenter året rundt. Men den som kom i Altinn her om dagen er inndel i avsnitt og punkter, jeg tror det går an å lese bare det en trenger der.

René Munthe Eik liker dette.
  8. Freakshow

Freakshow New Member

Leste litt om dette ja, er det virkelig slik nå, at varene kommer rett på "Døra" så ordner vi fortollingen (MVA) selv? vil det si ett liv uten irriterende gebyrer fra ymse transportører?

9. Tonny Kluften

Du kan fortsatt få gebyr fra transportfirmaer for flere enn max. antall gratis varelinjer. F.eks. har DHL en grense på 4 eller 5, har du flere koster det litt pr. ekstra.

10. Freakshow

Freakshow New Member

Hører hva du sier, men det virker litt ulogisk hvis dem skal ta gebyr for overskridende varelinjer, hvordan skal dem forsvare disse gebyrene hvis dem ikke skal gjøre fortollingen liksom

11. Tonny Kluften

De gjør samme jobben som før. Det er bare regningen på MVA som kommer annenstedsfra.

Steve Cash liker dette.
  12. Steve Cash

Steve Cash Medlem

Noen speditører tilbyr seg også å regne ut mva for den som ønsker det. Det er ingen heksekunst å gjøre det selv, men en må sette seg inn i hvordan en kommer fram til mva-grunnnlaget.

Ved import fra en utenlandsk selger en ikke et i konsern med og der en får en faktura der alt er inkludert, vil som hovedregel mva-grunnlaget være lik beløpet i tolldeklarasjonens post 46. Unntak finnes, så dette er en forenklet forklaring. Mer info finnes på nettet.

Speditører kan også legge ut for spesialavgifter om en ønsker.

Del denne siden