Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettbutikk og regnskap

Shopster

New Member
Har forstått det grunnleggende innen regnskap nå, det er bare noen ting som må på plass før jeg føler at det blir 100% korrekt. Så her er mine spørsmål.

1) Er det et krav å føre f. eks overføringer fra PayPal til bedriftskontoen? Alt av ordre/billag er regnskapsført og PayPal og driftskontoen er lagt inn som bankkontoer i regnskapsprogrammet. Med andre ord, skal overføringer mellom egne bankkontoer føres, og med hvilke regnskapskontoer?

2) Er det et krav å føre uttak av midler til eget bruk? Altså det folk kaller lønn (har ENK). Fra driftskonto til brukskonto. Finner på nett hvilke regnskapskonto det skal føres på, men er det i det hele tatt et krav at dette må føres?

3) Om man tar ut noen få varer av sitt eget varelager til privat bruk. Ja, dette må føres, men leser enkelte steder at det bør registreres som en normal ordre. Er ikke registrert i MVA-registeret enda, så dette vil påvirke omsetningen før 50 000. Er det rett at privat uttak skal legges til omsetning? Og er det innkjøp- eller utsalgspris som skal føres. Denne vil ikke eksistere i bankutskriftene da det i realiteten ikke betales for varen. Det er ikke mulig å heller legge en delkreditnota på innkjøpet av varene? At jeg trekker fra verdien på varen jeg tar ut fra fakturaen til vareinnkjøpet.

4) Er det krav til å føre midler som er overført fra privat konto til driftskonto for bruk til vareinnkjøp osv. og hvilke regnskapskonto skal dette føres på.

Er alle disse tingene nødvendig, eller holder det bare å føre kostnader og inntekter, og legge ved billag og bankutskrifter.

For min egen del er det nok å kun gjøre overnevnte. Spørsmålet er ved bokettersyn om det er bra nok.

Håper jeg formulerte meg godt nok.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
1. Hvis du overfører penger mellom bankkonti, eller mellom PayPal og vanlig bank må du føre det. Kontoene blir de to det som pengene går mellom, f.eks. debet driftskonto bank og kredit PayPal.

2. Ja, du må føre uttak til privat. Hvis du overfører penger til privat bankonto fører du debet kontantuttak, normalt konto 2061 og kredit driftskonto, ofte 1920.

3. Uttak av varer fra enkeltpersonforetak føres debet 2064 og kredit 3060 (det er i alle fall de vanlige kontoene). Så lenge dette er varer du vanligvis selger er salgsbeløpet som skal brukes. Med andre ord må du regne fortjeneste på uttak til deg selv.

4. Innskudd av penger føres debet driftskonto kredit 2055, innskudd av kontanter heter den kontoen.

Dette må du gjøre hvis du er bokføringspliktig, hvis du ikke selger for 50 000 før året er omme er du antakelig ikke det, og kan sette inntekter og kostnader direkte i selvangivelsen for 2015. Men det er ikke noe i veien for å begynne å føre et skikkelig regnskap med en gang, det kan være greit hvis du regner med å omsette for 50 000 ganske snart.
 

Shopster

New Member
Takk for svar!

Jeg har bokført omkostninger og inntekter. Så da får jeg legge inn de andre føringene nå i ettertid.
Når det gjelder uttak av varer, så fører jeg det som du beskrev og trenger ikke gjøre noe mer med det etterpå? Tenkte på det du sa om å regne fortjeneste.
 

Steve Cash

Medlem
Nei, du skal ikke behøve å gjøre med uttak av varer enn debet 2064 kredit 3060. Hvis du passer på å bruke (omtrent) samme pris som når du selger til andre for varer som butikken fører så bør det være greit. Du skal også føre og oppbevare en liste over det du tar ut, men det sier seg nesten selv. Videre er det et krav i bokføringsforskriften om at en skal kunne skrive ut en rapport over varer til eiere og ledende ansatte, men så lenge det er bare deg bør jo det være enkelt.
 

Shopster

New Member
En ting til. I tillegg til dette vil jeg utføre vareopptelling i slutten av desember. Er det noen flere krav til regnskap?
Ser at noen fører varer i regnskapsprogram, men holder det med en ordinær vareopptelling?
 

Steve Cash

Medlem
Salgsvarer telles, verdsettes til innkjøpspris og føres som beholdning i regnskapet. Bokført varelager påvirker kostnadsført vareforbruk og dermed også årsresultatet. Ettersom du måler årsresultatet ved årsskiftet ved det tidspunket for lagertelling.

Forøvrig er det mange krav til et regnskap, men det er ikke så godt å vite hva du tenker på. Disse korte avsnittene kan det være lurt å lese https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Hva-er-bokforingsplikt/
 

Steve Cash

Medlem
Men helt til slutt i artikkelen så skriver Risanger:
TIPS: Av hensyn til regnskapsføringen – og gjerne oversikten over driften – vil det nok likevel som oftest være mest hensiktsmessig med en egen bankkonto for virksomheten.
Jeg er helt enig i at en bør ha egen bankkonto for firmaet, i alle fall hvis driften er så omfattende at en er bokføringspliktig, litt forenklet sagt at en selger for mer enn 50 000 i året. Det gir rett og slett dårlig oversikt å føre alle inn- og utbetalinger over privat. Bruker en egen bankkonti ser en i det minste om noen bilag mangler, ettersom bokført saldo ikke vil stemme med bankutdraget. (Skattekontoret liker det best også, uten at det kanskje er avgjørende, så lenge de ikke er pålagt.) En trenger ikke å opprette bedriftsabonnement med tilhørende gebyrbelagt nettbank osv. Det er bare å åpne en vanlig bankkonto.
 
Sist redigert:
Topp