Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettbutikk, omsetning på 100K - ikke registrert

Tonio

New Member
Heisann!


Jeg driver en nettbutikk, og er under 18. Nettbutikken går i hovedsak ut på salg av mekaniske deler.

Det har seg slik at siden jeg ikke er 18, så har jeg ikke fått registrert meg som enkeltmannsforetak - ikke det at jeg vet hvordan jeg skal gjøre dette og hvordan det fungerer. Men siden jeg starta opp i starten av året, så hadde jeg aldri trodd at det skulle gå så bra. Jeg har omsetning på snart 100K ifølge en sumerer på nettbutikken. Jeg har forskjellig fortjeneste på hvert produkt, og importerer produkter fra de fleste verdensdeler. Dermed har jeg ingen kontroll over hvor mye jeg har i fortjeneste. Jeg bruker 2 kontoer. Paypal og brukskonto. Jeg har løsningene kortbetaling eller bankoverføring.

Det som er problemet er at ingenting av det jeg har tjent har blitt betalt skatt for, og jeg importerer på vanlig vis og betaler moms selv.

Det jeg da lurer på er hvordan jeg skal gå frem når jeg får selvangivelsen neste år eller om skatteetaten får fingrene i det jeg gjør, og hvordan jeg skal gå frem når jeg blir 18?

Håper noen kan svare meg på dette. Er redd det kommer til å gå galt hvis jeg fortsetter slik!


Tusen takk for alle svar!

- Tonio
 

spikre

peterhamre.no
Du må ikke fortsette slik. Det er svært ulovlig, og du svindler oss vanlige skatte- og avgiftsbetalere.

I selvangivelsen skriver du dette som "annen inntekt" i skjemaet.

Før du fortsetter å selge varer, bør du opprette et firma. "Nettsalg Hansen" eller lignende. Det koster ca. 2500,-.

Mitt råd er å ikke si noe om salget du allerede har, men "begynne på nytt". Ta utgangspunkt i at du starter på 0,-. Når du passerer 50.000,- i omsetning melder du dette inn, og blir MVA registrert (må fakturere mva - og får tilbake mva for innkjøp).

Det er flere titusner som har hatt de samme spørsmålene som deg - svarene finner du altså på nettet. Google deg frem. Kjøp boksen "Småbedriftseieren" fra DinePenger, og du er i gang.

Lykke til.
 

Tonio

New Member
Nei, er klar over det. Derfor jeg er kommet hit for å prøve og få svar på det jeg lurer på. Planen var jo ikke at det skulle gå så bra med nettbutikken at jeg skulle være nødt til å gjøre noe slikt.

Som sagt, der har vi problemet. Jeg er under 18 og kan ikke opprette et firma. Og hvem skal jeg isåfall kontakte eller melde meg inn hos?

Men har ikke skatteetaten kontroll over hva som er gått inn og ut av kontoen min til nå da? Så hvis jeg "begynner på nytt" nå, så vil jo det restende beløpet jeg har lagt bak meg komme til syne når de sjekker?

Ja, får prøve det da.

Tusen takk for svar!
 

Dag Frogner

Supermedlem
Kan f.eks en av foreldrene dine opprette firmaet på sitt navn? Det burde ikke være noe problem å overføre dette til ditt navn når du blir 18år, uten at jeg er 100% sikker på dette.

Skattetaten har ingen kontroll over hva som skjer på folks bankkonto. Det er kun hvis banken mistenker at det er noe muffins at skatteetaten kan komme inn i bildet. Men det er kun banken som har tilgang til kontoen din og jeg tror faktisk at skatteetaten må innom Politiet før de kan få innsyn på kontoen din.

Det mest riktige av deg er å ringe skatteetaten å forklare de hva som har skjedd, og deretter få beskjed om hva du må gjøre.

Det er sikkert mange her inne som har gode svar til deg, men med en såpass viktig og seriøs sak, ville jeg ikke gjort noe annet enn å kontakte de eneste som med sikkerhet vet hvordan du må gå frem for å unngå mer trøbbel enn nødvending.

Staten er ikke nådig når man skylder skatter og avgifter slik du helt klart gjør, så de er de siste du burde komme på kant med. ;)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Yep, så lenge du tar tak i dette, tar kontakt med skatteetaten tidsnok (nå) så ordner det seg det der :)

Du vil nok også ha godt av en regnskapsfører... men du kan starte ganske enkelt selv: Hvis du titter litt rundt i adminområdet til nettbutikken, så finner du helt sikkert en eller annen form for oversikt på hvor mange du har solgt av hver vare, og sannsynligvis lar det seg eksportere til et format du kan ta inn i et regneark. Start med det.

Så setter du deg ned noen timer (hvor mange forskjellige varer har du egentlig?), og finner ut hvor mye du har i fortjeneste på hver av de forskjellige varene. Dette puncher du så inn i samme regneark som oversikten på antall solgte pr vare, og derfra er det veldig enkelt å finne ut hvor mye du faktisk har tjent.
 

Johan

Medlem
Skattetaten har ingen kontroll over hva som skjer på folks bankkonto. Det er kun hvis banken mistenker at det er noe muffins at skatteetaten kan komme inn i bildet. Men det er kun banken som har tilgang til kontoen din og jeg tror faktisk at skatteetaten må innom Politiet før de kan få innsyn på kontoen din.

Det er en sannhet med visse modifikasjoner. Bankene sender saldo pr 31.12 til likningsmyndighetene. Har du lite på konto det ene året og mye neste har du et forklaringsproblem.
Det er flere skrekk eksempler på folk som har mye på konto før årsslutt. Tar ut pengene før 31.12 og sette de inn igjen på ny året for å unngå skatt. Noen blir oppdaget andre ikke. Blir du oppdaget blir det straffe skatt.
 

Tonio

New Member
Tusen takk for alle svar!

Og tusen takk for det Tonny Kluften! :)


Dere har greid å få frem en del her som jeg kommer til å ta tak i. Må komme meg på skatteetaten en dag jeg får tid, eventuelt ringe ettersom jeg jobber (lovlig).

Det angående regnskapsfører snakka far min noe om. Han drev et enkeltmannsforetak tidligere og sa det var mye arbeid når han gjorde alt selv(kan kanskje ha noe med teknologien han hadde i sin tid?)? Men regner med det er ganske dyrt med en regnskapsfører?

Det stemmer, Torstein O. Er mulig å eksportere til Excel format. Det er snakk om 166 forskjellige produkter.

Nå har det seg slik at jeg har vært ganske aktiv i jobb tidligere og har klart å skaffe meg grei kapital, som ikke ligger på brukskontoen da (om det har noe å si?). Men det jeg tjener gjennom nettbutikken går til mer deler som jeg kan holde på lager, slik ventetiden blir kortere. Men det de sender til likningsmyndighetene, er det utskrift av transaskjoner for hele året eller bare for saldo for den datoen?


For de som er interesserte, så kan dere jo ta en titt på nettbutikken. Sletter linken etterhvert ettersom jeg ikke vet hvilke personer som ser dette. :)

Aprilia-Performance

Har en kompis som driver eget foretak, som jeg da har fått muligheten til å registrere .no hos. :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Ok, det er en viktig ting du må vite, du skal kun skatte av det du har tjent. Har kundene betalt 100.000 og du har kjøpt deler for 80.000 så skatter du av 20.000.

Og hva med å føre apriliadekk i butikken? Ikke så lett å få tak i riktige dekk til Aprilia på nett.

Men ta alt slikt i en ny tråd hvis du har spørsmål.
 
Sist redigert:

MobyDick

New Member
Du må ikke fortsette slik. Det er svært ulovlig, og du svindler oss vanlige skatte- og avgiftsbetalere.

Mitt råd er å ikke si noe om salget du allerede har, men "begynne på nytt".
Lykke til.

Så du anbefaler han å ikke oppgi 100K, samtidig som du mener folk som ikke betaler skatt svindler oss andre?

Til trådstarter: var i en ganske lik situasjon som deg før jeg startet firma i mars. Jeg hadde god kontroll fra dag 1 så visste akkurat hvor mye jeg hadde tjent. Vet du ikke det, prøv å finn ut ca hvor mye overskudd det er snakk om. Det over 50 000 må du naturligvis betale moms av i ettertid. Det går ut av din lomme. Kjipt, men sånn er det. Du må nok regne med å etterbetale inn skatt også.

Start et enkeltpersonforetak i dag og begynn å før regnskap fra og med neste salg. Lykke til!
 

MobyDick

New Member
Det angående regnskapsfører snakka far min noe om. Han drev et enkeltmannsforetak tidligere og sa det var mye arbeid når han gjorde alt selv(kan kanskje ha noe med teknologien han hadde i sin tid?)? Men regner med det er ganske dyrt med en regnskapsfører?

Du trenger ikke regnskapsfører. Det er heller ikke spesielt vanskelig å føre regnskap. Ta det i excel bare. Flott side forresten :)
 
Jeg ville prøvd å få registrert en ungdombedrift/studentbedrift. Hadde det selv, og du kan fortsette med det samme navnet etter at du slutter. Det er lite kontroll, og da kan du lettere få hjelp ++
 

peterandrej

pensjonert moderator
Mitt råd er å ikke si noe om salget du allerede har, men "begynne på nytt". Ta utgangspunkt i at du starter på 0,-. Når du passerer 50.000,- i omsetning melder du dette inn, og blir MVA registrert (må fakturere mva - og får tilbake mva for innkjøp).

Kjemperåd, må jeg si. Han har ikke gjort noe hittil som skulle tilsi alvorlige reaksjoner fra myndighetene - dersom han tar tak i problemet umiddelbart. Følger han derimot ditt råd skjuler han bevisst cash for myndighetene. Skatteunndragelse, for det er jo det det er, straffes meget hardt i dette landet. Ubetinget fengsel er ikke uvanlig.

Til trådstarter: her har du gått på en blemme, men du er sikkert ikke den eneste som har gjort det. Det viktigste er at du umiddelbart går ned på skattekontoret og legger fram saken, helt ærlig og uten å skjule noe - og så ber om du om hjelp til å få dette inn i ordnede former. Ta gjerne med deg en av foreldrene dine. Dersom du selv går ned og ber om hjelp VIL eventuell straffereaksjon være en HELT annen sammenlignet med om skattemyndighetene "oppdager" dette på egenhånd.

Straffereaksjonen i dette tilfellet blir neppe verre enn at du må få orden i papirene dine (dvs føre regnskap), betale inn eventuell manglende avgift fra salg, og dessuten vil du måtte opprette en bedrift siden aktiviteten går utenfor det man kan regne som hobbyvirksomhet.
 

MobyDick

New Member
Jeg ba om møte med skattetaten og fikk svar at det ikke var mulig :p sinnsykt lite hjelpsomme folk. Tror nok trådstarter får mer hjelp her på webforumet :)
 
Topp