Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettbutikk på billigsalg! - Evt. bare varelager.

Stoppet

Banned
Kjøper velger om han vil ha bare varelageret eller varelager pluss nettbutikk. Prisen er den samme uansett valg. Butikken er hostet hos norske hostingselskapet ProIsp, og om ønskelig kan hele kondoen bare overdras til ny eier, slik at man slipper å flytte.

Selges til høystbydende over 14.990,- pluss mva (alle bud oppgis eks. mva)

Nettbutikken er satt opp på WordPress/Woocommerce. Dette er themet som er brukt.

Det gjelder nettbutikken Being Trendy. Lite jobbing med butikken har resultert i lite salg.

Varelageret har en innkjøpsverdi på 44.000,- (utsalgspris i nettbutikken eks. mva er ca 143.000,-, og utsalgsprisen ink. mva i nettbutikken er ca. 178.000,-) Ønsker du tilsendt lagerliste så send en PM med mailadresse.

Alle varene kan beskues i nettbutikken.

Varelageret må hentes av kjøper, eller det kan sendes for kjøpers regning. Det tar ikke stor plass. max ca 1m3 tenker jeg.

Det følger med en mailliste for nyhetsbrev på rett over 2000 mailadresser. Det følger også med en facebookside med en facebookside med 126 følgere.

På grunn av krøll med forrige salgsforsøk så senker jeg prisen for å få avsluttet. Jeg har ikke tid til butikkdrift i tillegg til alt annet.

Budrunden varer i 24 timer etter første bud, og budrunden forlenges med 10 minutter for hvert bud som kommer ved budrundens avslutning.
 

Tonny Kluften

Administrator
Det der er ikke MVA pliktig.

Salg av varer og tjenester (varelager, driftsmidler, goodwill mv.) som ledd i overdragelse av virksomhet eller del av virksomhet til ny innehaver er fritatt for merverdiavgift. Dette forutsetter at virksomheten eller del av denne overdras og virksomheten fortsetter i det store og hele som tidligere på den nye eiers hånd.
Les mer: https://oppslag.sticos.no/#/Emne/VisEmne/1738
 

Stoppet

Banned
Har sendt forespørsel til regnskapsfører. Er det fritatt for mva, så fakturerer jeg selvsagt ikke det :)
 

Bjørnar

Gründer
Det der er ikke MVA pliktig.

Salg av varer og tjenester (varelager, driftsmidler, goodwill mv.) som ledd i overdragelse av virksomhet eller del av virksomhet til ny innehaver er fritatt for merverdiavgift. Dette forutsetter at virksomheten eller del av denne overdras og virksomheten fortsetter i det store og hele som tidligere på den nye eiers hånd.
Les mer: https://oppslag.sticos.no/#/Emne/VisEmne/1738

Jeg mener det skal utgjøre en vesentlig del av avhenders firma/foretak, dersom det skal gjelde. Her er det jo en skokk med regnskapskyndige på forumet, som @Steve Cash og @arjoregnskap – kanskje dem kan kaste litt lys over det?

Beklager å ødelegge tråden videre.
 

Stoppet

Banned
Fint om @Tonny Kluften kunne ha flyttet alt fra og hans egen kommentar til en ny tråd, så kunne jeg oppdatert om det er med eller uten mva når min regnskapsfører har svart?
 

Steve Cash

Medlem
Det er fritak for mva ved overdragelse av virksomhet, eller deler av virksomhet. Det forutsetter bl.a. at at kjøper viderefører driften på omtrent samme måte. Det står dog ikke noe om hvor stor del av virksomheten som må overdras.
Lov om merverdiavgift:
§ 6-14.Overdragelse av virksomhet

Omsetning av varer og tjenester som ledd i overdragelse av en virksomhet eller del av denne til en ny innehaver, er fritatt for merverdiavgift.
Skrevet med forbehold om at jeg ikke kjenner den konkrete saken.
 

Stoppet

Banned
Dette har blitt gjort mer til en forvirringstråd enn en salgstråd, så jeg avslutter denne salgstråden her.
 

Stoppet

Banned
@Tonny Kluften til info:

"Hvis du skal selge varelager (varene) så skal dette faktureres med MVA om du er momsregistrert.
Dette blir det samme som om du selger varer til andre kunder. Hvis du selger selve firmaet blir det andre regler"

Da jeg selger både nettsider og varer fra firmaet til vanlig så blir dette ikke å selge virksomheten. Så da var det avklart. Det ble litt av en salgstråd.
 

Stoppet

Banned
Jeg og regnskapsføreren min er ikke enig. Altså, klart du kan ta MVA, men du må ikke.

Litt spesielt at du uttaler deg som om du har bedre greie på dette enn din egen regnskapsrører. Antar at du da har revisorutdannelse?
 
Topp