Kjapp og trygg hosting for Wordpress

noe jeg burde tenkt på her

Saida80

Medlem
Hei:)

Jeg skal starte nettbutikk snart, jeg har gjort dette til nå:

Kjøpt PC.
går for 24 nettbutikk
handlet inn en del varer, men ikke mye
skal registrere mitt firma om noen dager
bestemt meg for dibs kortbetaling og paypa


Jeg lurer på en del ting og håper jeg får noen gode svar her:confused:

Jeg tenker å starte smått, har litt varer men ikke mye! jeg driver å tenker nå på hvordan jeg skal sende varene når jeg åpner butikken? jeg må ha en fraktselskap,hvilken er best og billigst? hvor bestiller jeg billig embelasje fra? og hva med pakker og konvolutter og sånt er det fraktselskapet som selger det eller? er det noe mer jeg ikke har tenkt på som jeg må ha når jeg begynner å selge de første varene? det er varer som er relatert til kvinner som kosmetikk, klær, smykker osv. Jeg er takknemlig om jeg får råd og tips, men helst begrunne hvorfor.;)takk
 

Grooo

Medlem
Start med å sende med Posten, det lønner seg stort sett alltid til man er oppe i 5+ sendinger om dagen. Kommer jo ann på størrelsen på sendingene også, men dette høres ut som små pakker?
 

AnneB

Medlem
Hvis du skal sende pakker med sporing er det lønnsomt å gjøre en avtale med Mypack /Tollpost. Posten er alt for dyre på pakker. Men kan du sende det som brev er det stort sett Posten som er det beste alternativet så sant du ikke går over 1 kg eller har stor størrelse på brevet/pakken.
 

Saida80

Medlem
Varene er i forskjellige størrelser, for eksempel en kjole, veske, smykker, telys, sko osv. jeg antar at jeg trenger å sende i både pakker og brev, er det riktig? Når dere sier posten, mener dere da at jeg pakker varene og går å sender dem selv fra posten eller lage en avtale med dem? og hvis jeg lager en avtale med tollpost/mypack vil det bli dyrt om jeg ikke sender så mange varer til å begynne med? jeg er helt ny i dette derfor stiller jeg sånne spørsmål som høres så enkelt for dere:)
 

Jostein

Medlem
Slenger med på med rookie spørsmål. Er det postens satser på brev som hjelder, eller kan man bli en form for bedriftskunde og få noen rabatt på porto?
 

Kassimaja

Geocacher
Det er litt rabatt å hente på brev hvis du bruker frankeringsmaskin og enda litt mer å spare hvis du sender brevene dine som fleksipost. Den eneste måten å spare så det merkes på brevpost er å sende massebrev. 30-50% om du sender mer enn 200 brev samtidig og de er like i størrelse og vekt.
 

Beergear.no

Medlem
Ang. Frakt priser hos posten.
Er nesten så jeg ikke tror det, men i følge hun jeg kjøper norgespakke lapper av, på lokalt postkontor, så har de gått ned 30 kroner...
Dette gjelder opp til 10 kilo. Stemmer nok.... Vi fikk den prisen når vi kjøpte 6 stk på torsdag.
Vi pleier å kjøpe noen sånne å ha liggende.
Spare MYE om vi sender stor/tunge pakker.
Men nå er det jo nesten ikke vits å ha avtale med posten, EDI, og etikett printer for oss.
Vi sendt mye pakker med litt vekt/størrelse.
Syns posten har et merkelig pris system.
Pakker med litt størrlse/vekt vil nå kunnes sendes billigere som privatperson enn som avtalekunde.
Avtalekunder kan selvfølgelig også benytte norgespakker, men hva skal man med avtale da....
 

AnneB

Medlem
Mer enn 90% av det jeg sender er A-post og resten går som pakker.

Pakker = Mypack
Jeg har avtale med Mypack for pakker. Jeg sender nå ikke mer enn 3-6 pakker i uken, men de henter pakkene uten ekstra kostnad. Jeg har en EDI løsning, men siden jeg ikke sender mange pakker har jeg ikke egen printer for dette. Skriver bare ut på vanlig papir og taper fast på pakken.

A-Post = Avtale med Posten/Bring om brev med ulike formater (tidligere Flexipost).
Du betaler da ut fra gjennomsnittsvekten på pakkene dine. Jeg sender ca 10-30 pakker med A-post hver dag og er nøye på snittvekten, da tabellen til posten har store prishopp ved 100 og 350 gram. Passer derfor på å holde meg innenfor en av disse slik at det samlet blir rimeligst mulig å sende. Det eneste du trenger for denne avtalen er et A-Post stempel som koster ca kr 200,-. Altså ingen store investeringskostnader. Vet dessverre ikke hvor stort volum posten forlanger i løpet av året for å skrive avtale, men du må sende for min. kr 100 for hver levering. Jeg levere postsekk på Posten hver dag selv, da Posten skal ha litt for mye for å hente sekken.
 

AnneB

Medlem
AnneB, når det gjelder A-Post, betaler du ikke for størrelse på pakkene, kun vekt? Hvor mye betaler du?

Jeg betaler en snittpris for pakkene - basert på vekt. Så kommer det faste formattillegg hvis det er over 2 og 7 cm tykkelse eller ekstra stort format. Under 350 gr i snitt ligger på ca kr 20-23 og under 100 gram i snittvekt ca kr 10-11 PLUSS formattillegg. Går snitten over 350 er det ca 40 kroner pr. pakke. Er derfor veldig bevisst på snittvekten når jeg sender, da Posten har noen ekstreme prishopp på noen vektområder. Vekten på hver enkelt pakke varierer veldig på mine utsendelser. Fra 40 gram til 1,5 kg. Har ikke prislisten foran meg, men tror du kan finne den på Bring.no under Post med blandet format .... eller noe som ligner :)
 

Beergear.no

Medlem
Er det noen som har regnet på hvor mye man sparer med Mypack i forhold til posten?
Eller har sett tydelig nedgang i utgiftene pr mnd?

Fikk en tlf fra dem for en stund siden, og da mente han jeg snakket med ca 4-6%.
Det syns jeg høres lite ut.
Det er jo en del "ulemper" med Mypack, om man har kunder som foretrekker og er vant til å hente på posten.
Syns besparelsen var så liten (om den stemmer) i forhold til "ulempene" at jeg valgte å fortsette å bruke posten.
Gratis henting er ikke noe argument for meg, da jeg bruker to minutter til posten.
Kun kroner spart (nok til at jeg syns det er verdt det) som kan få meg til å bytte.
 

HPF

Medlem
Gratis henting er ikke noe argument for meg, da jeg bruker to minutter til posten.Kun kroner spart (nok til at jeg syns det er verdt det) som kan få meg til å bytte.
Posten tar seg betalt for hver Service pakke du leverer inn, kr.14,-/pakke. Vet ikke hvordan det er med andre pakker (Bedriftspakker etc).
 
Sist redigert:
Topp