Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Noen registrarer her? Hvordan endrer man navnetjenere for .no-domener?

appelsin

Medlem
Jeg har blitt registrar uten helt å ha peiling på hvordan DNS og dette fungerer.

Nå har jeg et problem. Jeg skal endre navnetjener for et .no-domene, men NORID har i norsk etat-ånd klart å gjøre dette unødvendig byråkratisk. For .org-domener var dette en lett prosess. Men "Spesielt for .no navn er at den nye DNS serveren må være satt opp FØR vi har mulighet til å benytte den til ditt domene."

Hva dette betyr i praksis, er uklart for meg.

Her er situasjonen: Et .no-domene er registrert på mitt selskap som registrar. Dette domenet peker til Bluehost (delt server) sammen med mange addon domener. Nå har jeg imidlertid lyst å peke dette domenet til en norsk server (Webhuset), og har laget en addon i cPanel der, og kopiert filene. Jeg kan ikke bare endre navnetjenere i Norids EPP-klient, da får jeg disse feilmeldingene:

update 'domenenavnet.no' failed.
DNS check: Query [NS, domenenavnet.no] against name server [212.62.224.190] did not return the expected NS record [ns2.datacenter.no].
DNS check: Query [NS, domenenavnet.no] against name server [81.27.32.80] did not return the expected NS record [ns.datacenter.no].
DNS check: Query [NS, domenenavnet.no] against name server [212.62.224.190] did not return the expected NS record [ns.datacenter.no].
DNS check: Query [NS, domenenavnet.no] against name server [81.27.32.80] did not return the expected NS record [ns2.datacenter.no].
DNS check: No response for query [SOA, domenenavnet.no] from name server [212.62.224.190].
DNS check: No response for query [SOA, domenenavnet.no] from name server [81.27.32.80].
DNS check: No response for query [NS, domenenavnet.no] from name server [81.27.32.80].
DNS check: No response for query [NS, domenenavnet.no] from name server [212.62.224.190].


Derfor må jeg gjøre noe annet først? Men hva? Er det f.eks. sonefilen som må endres, A record hos Bluehost? Jeg trenger å vite prosessen og riktig rekkefølge.

Jeg står helt fast. Takknemlig for svar!

*NS.datacenter.no + NS2.datacenter.no er navnetjenerne til Webhuset
 

Santo

Active Member
Navneserverne til Webhuset må svare for domenet for at du skal kunne endre navneservere på domenet til NS.datacenter.no og NS2.datacenter.no.

Dersom navneserverne til Webhuset er satt opp til å svare for domenet, men du likevel ikke får endret navneservere i EPP-klienten kan det noen ganger hjelpe å fjerne og legge til domenet igjen der du kjører DNS, i dette tilfellet hos Webhuset.
 

Tonny Kluften

Administrator
Nå har jeg imidlertid lyst å peke dette domenet til en norsk server (Webhuset), og har laget en addon i cPanel der, og kopiert filene.t

Vet ikke om dette løser problemet ditt og jeg husker ikke helt detaljene, men du kan gå inn på cpanel og sette at cpanel skal tillate at du kan opprette konto for alle domener, også de som ikke bruker navnetjenerne til serveren.
 

thomasstr

Medlem
Vet ikke om dette løser problemet ditt og jeg husker ikke helt detaljene, men du kan gå inn på cpanel og sette at cpanel skal tillate at du kan opprette konto for alle domener, også de som ikke bruker navnetjenerne til serveren.

Dette er vel administrator i WHM som må ordne, siden det er en global innstilling?
 
Topp