Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Norsk byråkrati?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
IT kunne betydd at det ble mye mindre folk på departementene. Men det ser ut til at det kun betyr mer kontroll.

Staten er et monster som har kommet ut av kontroll. At ordet minister betyr 'tjener' - det vet nok veldig få blandt feet på stortinget eller de som tjener allmennheten (i min oppfatning tjener leger, og lærere ikke allmenheten som folk på fylkes***kontoret eller departementene). Mange skjuler seg bak regelverket.

Det som slo min kollega da han bladde gjennom regelverket for import av gull og edelmetall: trenger vi virkelig å finne opp og vedlikeholde så mange regler når vi kun er 4,4 millioner mennesker? Er vi virkelig så sære?

"Nine rings were gifted to the race of Men who above all else, desire power.". Tolkien skjønte dette godt :/
 

Nutz

Med lem
Vi krever jo at "alle" skal ha samme forutsetninger for å drive lønnsom butikk på like vilkår.
Kan se at det er surt for de som følger boka taper, når useriøse tar snarveier og selger til under selvkost og ødelegger det hvite markedet.
-Sånn sett er kontroller et velkomment tiltak for å rydde opp. At det koster mer enn det smaker vet vi jo ikke, for det har jo også en preventiv effekt. Ikke alltid lønnsomheten ligger i å ta syndere, men forhindre at ukultur utvikler seg.
 

picxx

Well-Known Member
Saken er jo at folk blir gjort til syndere fordi de ikke har pugget norges lover før de importerer et dusin rosa gymsokker fra kina.
 

Nutz

Med lem
Bør man ikke forvente at de som driver butikk setter seg inn i det regelverket som gjelder for normal drift i sin bransje?
Unnskyldninger som : -Oi, den loven ante jeg ikke noe om, derfor så kan den jo ikke gjelde meg. :) Bør ikke være allment akseptert. ;)
 

picxx

Well-Known Member
Bør man ikke forvente at de som driver butikk setter seg inn i det regelverket som gjelder for normal drift i sin bransje?
Unnskyldninger som : -Oi, den loven ante jeg ikke noe om, derfor så kan den jo ikke gjelde meg. :) Bør ikke være allment akseptert. ;)

Jo, men, det store men, det er rett og slett for mange og for innviklede lover å sette seg inn i for en som for første gang starter opp for seg selv. Det er en skog med lover førtegangsetablereren skal sette seg inn i, og skal han være advokat på heltid blir det lite tid til det han faktisk skal drive med....å etablere seg i markedet.

For bedrifter med 1000 ansatte og egen adbokat som tar seg av alt som har med papirer å gjøre er det selvsagt ikke noe problem.
 

Nutz

Med lem
Det er mange feller å gå i ja. :)

Skulle vært mulighet å kunne be de samme kontrollørene om hjelp. *drømmer*
Altså, de samme folkene som har myndighet til å bøtelegge og fengsle deg på grunn av din uvitenhet, gi deg råd og tips om hva som er korrekt prosedyre for å unngå å komme i klammeri med dem.
-Ikke bare inneha rollen som bøddel, men også en funksjon som opplyser og lærer.
 

picxx

Well-Known Member
Altså, de samme folkene som har myndighet til å bøtelegge og fengsle deg på grunn av din uvitenhet, gi deg råd og tips om hva som er korrekt prosedyre for å unngå å komme i klammeri med dem.
-Ikke bare inneha rollen som bøddel, men også en funksjon som opplyser og lærer.

Hadde sikkert fått mange morsomme (og uriktige) svar.

Skal jeg gjette villt tror jeg faktisk at det ikke er så mange andre enn nyutdannede politifolk som faktisk kjenner til det lovverket de selv beskytter.
Tror faktisk en god del rett og slett blir tatt på "feelingen", og når de da blir stilt til veggs er det at "man uttaler seg ikke om enkeltsaker", eller "dette er det tatt tak i".
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jo, men, det store men, det er rett og slett for mange og for innviklede lover å sette seg inn i for en som for første gang starter opp for seg selv. Det er en skog med lover førtegangsetablereren skal sette seg inn i, og skal han være advokat på heltid blir det lite tid til det han faktisk skal drive med....å etablere seg i markedet.

Denne tråden er jo en utskilt tråd fra en tråd der trådstarter "tilstod" svindel, og - med rette - var nervøs for et bokettersyn. Det forundrer meg at picxx (og ja, jeg leser mellom linjene, så du får korrigere dersom jeg tar feil) forsøker å gjøre slike saker til en sak om "vi har for mange regler" i dette landet. For det har vi, det er helt sant. Alle som har gjort om på næringsbygg vet dette (for de får et skjema i posten, nemlig).

Men jeg ser ikke vitsen med å overdramatisere dette, picxx. Ja, det er mange regler og lover, men de ALLER FLESTE av disse er det ingen spesielle konsekvenser forbundet med å bryte. Om du glemmer å sende inn et skjema så er det en pliktsforsømmelse, men du får ikke annet enn en "husk å sende det inn til neste år da, er du snill." Det er STOR forskjell fra dette, til den saken som startet debatten, nemlig åpenbar svindel trådstarter VISSTE om (og utnyttet til sin fordel).

Føler bare at denne debatten har blitt startet på galt grunnlag. That's all.
 

picxx

Well-Known Member
Ettersom tråden ble skilt ut er det et nytt tema, så da får du også holde deg til det tema PAJ. Du innrømmer at det er for mange regler, at det er for mange skjema. Noe som betyr at det også er for mange byråkrater som sitter å sorterer disse skjemaene.
Den dagen oljebrønnene ute i havet går tomme nytter det ikke lenger å overleve på papirflytting og hårklipping, men mange har veldig vondt for å faktisk fatte at slik er det altså.
 

picxx

Well-Known Member
Hva med å flytte til Spania da? Dobbelt så tungvindt byråkrati og halvparten så mange velferdsgoder.

Ja, i yemen har de det fært der.
 

Nutz

Med lem
Man må jo gjøre avveininger. Prisen for å drive firma i Norge er at vi samtidig får ta del i velferdsstaten med alle goder det medfører...
Hva med å flytte til Spania da? Dobbelt så tungvindt byråkrati og halvparten så mange velferdsgoder. Det gjelder mange land.

Tror det er fullt mulig å endre drøssevis av dyre og tungrodde rutiner i byråkratiet uten at det trenger å gå utover velferdsgoder.
Be folk flytte til utlandet som alternativ når de har noe å klage på er vel ikke det mest fruktbare å gjøre dersom man skal kunne utvikle noe videre.

Gutta som utvikler for eks. WP, hører stort sett på hva brukerne trenger av forbedringer, og kommer med nye versjoner og bugfixer jevnlig, og er ikke redd for å gjøre relativt store endringer som innebærer mye jobb dersom de ser at det er en god ting for produktet.

De useriøse kommer med utsagn som "Er du ikke fornøyd med oss, så finn deg en annen plattform! -Produktet vi leverer er perfekt, vi endrer ikke på lenge enda! Bye bye! -Your loss!"

Synes ikke at det er byråkratiet som skal ha "mandat" til å hindre utvikling i sin eget byråkrati kun for å beskytte sine egne arbeidsplasser. Har også vondt for å tro at vi virkelig trenger så mange toppnivåer i organisasjonskartet som vi egentlig har. En bedrift full av "sjefer", og få som produserer må jo til slutt tryne. Veldig flott med mange sjefer og fete lønninger i et reinslig miljø uten altfor mye stress og ubehag i form av tunge arbeidsoppgaver. :) -Men det får ikke jobben gjort.

Synes ikke det er noen grunn til å stritte imot BugFixer der det åpenbart er feil, bare for ikke å fornærme den inkompotente som har skrevet råtten og dårlig gjennomtenkt kode til å begynne med.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Nyskapende betyr liksom å være forran andre det da....
Ja, og hvis du ikke kan nevne NOEN som er foran norge, så syns jeg faktisk det tyder på at Norge er relativt langt framme på disse områdene. Nei, det betyr ikke nødvendigvis at vi er best på alt, men generelt er samkjøringen i norge absolutt ikke så gal i det hele tatt.
Du kaller det å klage, jeg kaller det kritikk.
Når noen "kritiserer" forhold, og det viser seg at påstandene man kommer med om disse forholdene ikke stemmer i det hele tatt, da kaller jeg det ikke engang "klaging" da kaller jeg det "sutring" og "syting".
Vil du, som webutvikler, si at det er en umulig oppgave å samkjøre de forskjellige etatene i norge? Webutviklere utvikler faktisk systemer de selv bruker som enkelt tar seg av slike oppgaver, men er man fastlåst i en windows2000 versjon grunnet "sikkerheten" er det klart ikke så mye å gjøre med saken.

Og tenk på alle pengene som går med på å etterutdanne disse "intelektuelle" som må lære seg å scanne varene ...

"If it ain't broke, don't fix it" stemmer bare såå langt... :D

Nå kommer du bare med masse stråmenn og påstander som ikke stemmer i det hele tatt.
 

picxx

Well-Known Member
Ja, og hvis du ikke kan nevne NOEN som er foran norge, så syns jeg faktisk det tyder på at Norge er relativt langt framme på disse områdene. Nei, det betyr ikke nødvendigvis at vi er best på alt, men generelt er samkjøringen i norge absolutt ikke så gal i det hele tatt.

Så når man er best skal man dumpe ned i godstolen, ta frem fårikålen og ølkassen og hvile på sine laurbær?
Mottoet til Hushovd det tru?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
I og med at det relativt ofte lanseres forbedringer og nye samkjøringer av de eksisterende løsningene, og vi tydeligvis er enige om at norge faktisk er blant de bedre på slike ting - syns du det virker som det der er en god beskrivelse av tilstanden Picxx? Ville man ha kommet dit hvis man gjorde som du antyder at de gjør, og dreit i å gå videre/prøve å forbedre ting videre med en gang man hadde noe som funka?

Hvordan tror du man faktisk har fått til såpass bra løsninger som det vi har i dag? ved å si at "nei, nå har vi noe som funker, så da holder det", kanskje de bare bråstoppa og ikke gadd å gjøre noe mer etter forrige løsning, eller tror du kanskje det bare er det at man faktisk trenger litt tid til å utvikle de forskjellige systemene og samkjøre dem?

Igjen - her kommer du bare med stråmenn og idiotiske påstander uten noe som helst hold, og ikke minst totalt ulogiske. For å ta det med ditt eget eksempel: Ville tor hushovd i det hele tatt ha BLITT verdensmester hvis han ikke stadig prøvde å forbedre seg? Har du i det hele tatt noe som helst eksempel som tyder på at man bare har stoppa utviklingen og forbedringen av offentlige IT-tjenester i Norge? Nei? Så hvorfor kommer du da med sånt sprøyt, bare fordi alt ikke enda er perfekt samkjørt?

Selvsagt kunne man ha ansatt alt av IT-firmaer i norge for å utvikle alle disse systemene samtidig, men det ville etter all sannsynlighet ha vært en utrolig dyr og ineffektiv måte gjøre det på, i tillegg til at man sannsynligvis ville ha endt opp med et mye dårligere resultat. Gjør man det i stedet som en kontinuerlig prosess er det mye bedre muligheter for å gjøre forbedringer underveis, og til å lære av tidligere trinn i prosessen.
 
Sist redigert:
Topp