Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Norsk webdesign DYRT?

TorsteinO

Art Director & grunder
Helt ærlig så må jeg si meg litt enig med mustermeister. Det er *jævelig* irriterende at det er så mange som ikke bare håper, men tilogmed forventer at design og slikt skal leveres til priser som i praksis gir en timeslønn som får kassa på rimi til å virke som en toppjobb.

Innimellom så begynner jeg da å lure på om den eneste måten folk virkelig kan lære en gang for alle på, er å brenne seg litt, og å se at konkurrenten som derimot betalte skikkelig får en mye bedre side/logo/kampanje/et.c.

Jo mer gjerrige folk er, jo større er sjansen for at de får søppel/blir lurt, sånn er det faktisk, og er man så fordømt gjerrig, så fortjener man det.
 

picxx

Well-Known Member
Svindel er vel svindel uansett prisingen på et produkt.
Blir vel omtrent som å si at de som handler en flatskjerm TV av et merke noen aldri har hørt om fortjener å bli svindlet, bare fordi de ikke handlet top-notch merke som phillips eller Bang og Olufsen.

Rar innstilling ..
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er noe som heter "pay peanuts, and you get monkeys for the job". Svindel er naturligvis svindel, men er man så gjerrig at man ikke vil betal mer enn noen hundre kroner for noen titalls timers jobb, så ER DET IKKE SVINDEL når det blir levert søppel, det er rett og slett det du har betalt for.

Svindel ville det være hvis personen/firmaet som skulle gjøre jobben enten bare tok pengene og dreit i å gjøre jobben, eller dro en "tubheiaboy" og viste fram arbeider som ikke var sine som arbeidsprøver, eller liknende.

picxx: å kjøpe en klokke på stranda i hellas for 50 kroner, og forvente å få en ekte rolex er vel en bedre sammenlikning. Ja, det er jo strengt tatt svindel, men du VET at det det ikke er en ekte rolex når du kjøper den, så da blir det dumt å forvente at den skal ha rolex-kvalitet. Jeg har selv kjøpt en del billig elektronikk (dvd-spiller++), og jeg forventer naturligvis ikke at det skal være like bra kvalitet som naboens ti ganger så dyre anlegg, gi like bra lyd/bilde, eller vare like lenge. Sånn er det. Man får det man betaler for.

Det ER også tyveri selv om du lar bilen din stå ulåst, med masse dyrt kamerautstyr, laptop++, liggende synlig, og det blir stjålet, men du kan ikke regne med å få igjen en dritt på forsikringen, fordi du har vært helt latterlig uaktsom. På samme måte ER det selvsagt også svindel om du betaler 250kr for en vare/tjeneste som vanligvis ville koste 40-400 ganger så mye, men du er stokk dum hvis du trodde at du kom til å få noe som var like bra som det du ville ha fått fra et firma som tok "vanlig" pris.

Hvis man ikke har oppstartskapital (eller type 250kr som du snakker om over)? Beklager, da må du enten finne deg i at du ikke får noe produkt å snakke om, eller at du må gjøre jobben selv. Sånn er livet. Det er ikke noen regel om at man "må" betale så mye som mulig nei, men det er heller ingen regel om at du har krav på å få et like bra produkt/tjeneste samme hvor lite du betaler.

Du får det du betaler for, og betaler du 250kr for en webside eller en logo, så får du søppel. Igjen: sånn er livet. Forventer du noe annet enn det, så er du rett og slett dum.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Det er noe som heter "pay peanuts, and you get monkeys for the job". Svindel er naturligvis svindel, men er man så gjerrig at man ikke vil betal mer enn noen hundre kroner for noen titalls timers jobb, så ER DET IKKE SVINDEL når det blir levert søppel

"Man får hva man betaler for" gjelder nok stort sett overalt, men når man betaler og ikke får noenting er det jo svindel.
Det at noen lover å bygge eiffeltårnet for deg for 200.- og det ferdige produktet er en rønne med blikktak er jo også svindel.
 

Tonny Kluften

Administrator
På samme måte ER det selvsagt også svindel om du betaler 250kr for en vare/tjeneste som vanligvis ville koste 40-400 ganger så mye, men du er stokk dum hvis du trodde at du kom til å få noe som var like bra som det du ville ha fått fra et firma som tok "vanlig" pris.

Jeg har en person som ofte jobber for meg og jeg betaler f.eks. 5000 kr for noe som ville kostet 50000 her i Norge.
Kvaliteten er toppklasse og firmaet får bra timelønn i forhold til levekostnader.
Ikke ti tusen ville hester får meg til å skifte til et norsk firma.
 

Fredrik

Medlem
Helt enig der brukernavn. Vi leier også inn et par fra Russland og Bulgaria der vi ikke betaler noenting og kvaliteten er av ypperste kvalitet. Vi har nå bla laget "reklamefilmer" i flash for en bankgruppe samt andre store kjeder for bare et par hundrelapper. Alle ble MEGET fornøyde.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
På samme måte ER det selvsagt også svindel om du betaler 250kr for en vare/tjeneste som vanligvis ville koste 40-400 ganger så mye, men du er stokk dum hvis du trodde at du kom til å få noe som var like bra som det du ville ha fått fra et firma som tok "vanlig" pris.

Her klarte jeg selvsagt å hoppe over noe ganske vesentlig, slik skulle det være:
På samme måte ER det selvsagt også svindel om du betaler 250kr for en vare/tjeneste som vanligvis ville koste 40-400 ganger så mye, og du får søppel eller ingenting, men du er stokk dum hvis du trodde at du kom til å få noe som var like bra som det du ville ha fått fra et firma som tok "vanlig" pris.

Picxx: Joda, veldig strengt tatt, så er det selvsagt svindel, men jeg tviler på at noen domstol ville ha gjort noe vesentlig mer med saken enn å le av deg, fortelle deg at det er grenser for hvor godtroende du kan være og fremdeles få noen ryggdekning fra loven, og kanskje sagt "fy fy, sånn må du ikke gjøre" til "svindleren".

Brukernavn: For det første begynner du der å betale drastisk mye mer enn det jeg har snakka om her, der er du oppe i 1/10, mens det folk har snakka om er tjenester der "normal" pris raskt ville være 40-400x så mye. For det andre - vis meg noe av dette arbeidet da.

Heltsikker: Hvis du får så utrolig bra kvalitet fra de folka, til en så latterlig billig penge, så må jeg si at jeg lurer litt på hvorfor du ikke får dem til å lage en ny, ordentlig logo til Heltsikker.no for deg...? Kan vi få se noe av dette arbeidet?

Generelt: All erfaring tilsier at de som virkelig er top notch også er intelligente nok til å skjønne at de kan tjene vanvittig mye mer på arbeidet sitt hvis de vil. De man får superbillig fra langtvekkistan er praktisk talt ALDRI virkelig top notch, og hvis de er så fordømt bra, så er de også så intelligente at de skjønner det kjapt selv, og skjønner at de kan tjene vanvittig mye mer hvis de vil. Og det vil noe sånt som 99,99% av alle mennesker her på jorda.

Noe jeg har inntrykk av at kan være et unntak er relativt små/enkle oppdrag innen "ren" koding. Disse er mye mer "rett fram", og det er enklere å forklare/definere hva man vil ha, og om man har fått det man vil ha. På dette nivået finnes det vanvittige mengder med folk overalt, som klarer jobben helt fint, men uten at de er "top notch" og dermed klarer å ta skrittet opp til toppklassen. Enten funker det som det skal, eller så gjør det ikke det, og man trenger ikke å kunne kode for å se om det fungerer.

Design og andre kreative tjenester er mye værre å definere fordi de ikke er kvantifiserbare på samme måte, og ikke minst å avgjøre om det er virkelig bra eller ikke. Det vil også i mye større grad være synlig om folk som er på tilsvarende nivå som kodeeksempelet jeg nevnte over. Disse er gjerne folk som er flinke rent teknisk med photoshop e.l., men ikke er i nærheten av noen toppklasse kreativt eller designmessig, og innen bransjen har de gjerne jobber som macoperatører e.l. (også kjent som photoshop/mac monkeys). De er rett og slett teknikere.

...og enten dere tror det eller ei; lille Norge har faktisk en del designere og noen studioer som uten tvil er på et høyt internasjonalt nivå, for ikke å snakke om innen reklame, der vi senest i år kapra uforholdsmessig mye metall bl.a. i Cannes Lions, som er verdens klart største og mest prestisjetunge reklamekonkurranse:
Grand Prix til Mediafront i Cannes - Reklame - Kampanje.com
Norge nest best i Young Creatives - Reklame - Kampanje.com
To gull i New York - Annonsering - Kampanje.com
Reklame-jubel: - Norge er i verdenstoppen - Reklame - Kampanje.com
Se de norske reklame-vinnerne - Reklame - Kampanje.com
Sølv-løve til «Tog» - Reklame - Kampanje.com
Det er med andre ord ikke uten grunn at det koster.
 
Sist redigert:

Fredrik

Medlem
Fikk laget en logo for et par dager siden. Har brukt ekstremt lang tid på å forkaste over 100 forslag. Men nok om det. Til etterretning skrev jeg en avtale med xxx kommune verdt 165,000 for tre dager siden. Vi vil nok gjøre mer ut av denne tjeneste etter hvert men er nok så nye ennå.
 
Topp