Kjapp og trygg hosting for Wordpress

NUF vs ENK

flippflopp

Medlem
Jeg driver å regner litt her på hva som lønner seg best for meg; NUF eller ENK. Jeg planlegger jo ikke å omsette for allverdens summer, ei heller ta spesielt stort risiko, så for meg dreier det seg mer om hva som lønner seg for meg rent skattemessig.

NUF skatter jeg jo som et firma, 28% av overskuddet, og så ubytteskatt når jeg en gang tar pengene ut - eventuelt inntektsskatt. Fordi jeg er student, kan jeg ikke tjene de store summene før jeg får på pukkelen av Lånekassen, så fratrukket fribeløpet, betaler jeg 28%. ENK vil da med andre ord lønne seg for meg, fordi jeg bare beskattes en gang.

Har jeg glemt å ta med noen variabler her? Er det noe jeg har glemt? Er det lettere å få ført opp utgifter i et NUF enn i et ENK? Jeg vil jo helst prøve å få mest mulig av forbruket mitt skrevet over som næringsutgifter - innen rimelighetens grenser selvfølgelig.
 
Glem NUF, NUF er blitt UFF etter at staten var så hyggelig etter nyttår at de sette aksjekaptialen til 30 kroner. Disse pengene kan du også bruke til å starte opp selskapet ditt. Betale revisor for signere åpningsbalansen og avgiften til brreg for å registrere deg.

Om jeg ville vært deg hadde jeg spurt AS eller ENK?
Svaret hadde vært ENK om jeg skal drive for meg selv i liten skala, AS om jeg har større ambisjoner.
 

hansson

Langveisfarende
Du skal omsette for mye og ta litt sjanser for at det skal lønne seg å ha NUF eller AS ved siden av studiene. De fleste fordeler med AS er viktige for folk som driver litt større og på heltid, men ikke så viktige mens du jobber deg oppover. Den viktigste variabelen du har glemt er hvor mye firmaet genererer de neste åra. Har du råd til dyrere regnskapsføring og å la deler av gevinsten stå i selskapet er det et pluss med AS/NUF.