Kjapp og trygg hosting for Wordpress

NUF vs ENK

flippflopp

Medlem
Jeg driver å regner litt her på hva som lønner seg best for meg; NUF eller ENK. Jeg planlegger jo ikke å omsette for allverdens summer, ei heller ta spesielt stort risiko, så for meg dreier det seg mer om hva som lønner seg for meg rent skattemessig.

NUF skatter jeg jo som et firma, 28% av overskuddet, og så ubytteskatt når jeg en gang tar pengene ut - eventuelt inntektsskatt. Fordi jeg er student, kan jeg ikke tjene de store summene før jeg får på pukkelen av Lånekassen, så fratrukket fribeløpet, betaler jeg 28%. ENK vil da med andre ord lønne seg for meg, fordi jeg bare beskattes en gang.

Har jeg glemt å ta med noen variabler her? Er det noe jeg har glemt? Er det lettere å få ført opp utgifter i et NUF enn i et ENK? Jeg vil jo helst prøve å få mest mulig av forbruket mitt skrevet over som næringsutgifter - innen rimelighetens grenser selvfølgelig.
 
Glem NUF, NUF er blitt UFF etter at staten var så hyggelig etter nyttår at de sette aksjekaptialen til 30 kroner. Disse pengene kan du også bruke til å starte opp selskapet ditt. Betale revisor for signere åpningsbalansen og avgiften til brreg for å registrere deg.

Om jeg ville vært deg hadde jeg spurt AS eller ENK?
Svaret hadde vært ENK om jeg skal drive for meg selv i liten skala, AS om jeg har større ambisjoner.
 

hansson

Langveisfarende
Du skal omsette for mye og ta litt sjanser for at det skal lønne seg å ha NUF eller AS ved siden av studiene. De fleste fordeler med AS er viktige for folk som driver litt større og på heltid, men ikke så viktige mens du jobber deg oppover. Den viktigste variabelen du har glemt er hvor mye firmaet genererer de neste åra. Har du råd til dyrere regnskapsføring og å la deler av gevinsten stå i selskapet er det et pluss med AS/NUF.

Det fine med å ha et personlig AS, uavhengig av hvordan firmadriften går, er at du kan la det eie eiendom, aksjer, eie deler av andre firma (også kalt aksjer ehem)osv. Så hvis du vil drive med sånne ting i tillegg til litt næring på si er det kanskje greit å starte upersonlig selskap først som sist.
 
Sist redigert:

flippflopp

Medlem
Takk for svar.

Får opprette meg et ENK også. Hva skjer med mitt inaktive NUF? Kan det bare ligge dødt frem til jeg eventuelt vil bruke det? Vil det være mye arbeid?

En annen ting; 50 000 i omsetning, eller overskudd?

Til dere som fraråder NUF: Jeg ser ingen ulemper med NUF kontra AS? Heller fordeler fordi utbyttereglene er mer fleksibel?
 

Dag Frogner

Supermedlem
50.000,- i omsetning.

Grunnen til at NUF ikke er så populært er fordi en del suspekte firmaer bruker denne selskapsformen siden dette er registrert i utlandet og dermed ikke så lett å følge med på for staten som f.eks et AS. Det er vel det som er en av hovedårsakene til at NUF har fått et dårlig rykte og som folk derfor har blitt litt mer skeptiske til.

Spesielt nå som AS kun koster 30.000,- å starte opp ser jeg ingen grunn til å velge NUF fremfor AS.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Se redigert versjon av innlegget mitt, det krysset ditt.

Ubetalte NUF slettes etter kort tid i utlandet, og da plikter du å legge det ned i Norge også. Men hvis du betaler agenten for å ha det kan du jo like godt bruke det til noe.

50 k gjelder omsetning.

Ulempene med NUF er at du må trikse i to land for å få det til, at det er løpende kostnader med vedlikehold, ekstra fare for ugleseing fra skatteetaten, og seriøsitet/kreditter hvis det er viktig for kunder og de du handler av. Ellers stemmer det at du kan ta utbytte løpende fra NUF, men ikke fra et AS.
 

flippflopp

Medlem
Ja, riktig... Hm... 50 000 i omsetning krever jo en del - det er jo 625 artikler til 80 kr stykket. Haha.

Ellers så tror ikke jeg at jeg trenger å handle på faktura eller kreditt fra noen. Har kredittkort privat så kan jo bare legge ut om det skulle være noe :cool:

Takk igjen for masse svar!
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Kanskje er det en ide å slutte med å kalle NUF for suspekt? Eneste grunnen til at det blir det er fordi folk kaller det for suspekt. Det er minst like mange ASer som er suspekt (og ta gjerne i tillegg til deg de ukentlige AS konkursene på brreg).

Ellers er jeg overbevist om at den viktigste grunnen at det har blitt lettere for folk og fe å starte AS er: NUF. Hadde ikke nordmenn hatt denne NUF-muligheten, hadde den ikke blitt benyttet og da hadde ikke staten følt det nødvendig å gjøre noe med de gamle ordningene rundt AS.
 

hansson

Langveisfarende
Enig i dette, men det er ikke folk, men en storstilt, årlig svertekampanje fra staten som har gjort at det oppfattes som suspekt. De har stadig gått ut på helsider i Aftenposten o.l. og truet med ekstra fokus på bokettersyn for NUF, "tusenvis av NUF skal slettes" osv. Mediene har stilt villig opp.
 

Johan

Medlem
Hvis du er i startfasen, spesielt hvis du har annen lønnsinntekt ville jeg valgt ENK, for siden når du øker omsetningen og har et positivt resultet. Fordelen med dette dersom du har annen lønnsinntekt er at du da kan trekke underskudd i næring fra denne og få mindre innteksskatt.

Ta vare på alle fakturaer direkte knyttet til det å utvilke websiden(e). Hvis du skal starte AS kan du se om dette lar seg bruke som tingsinnskudd i steden for cash.

Du betaler årlig kostnader for et NUF. Det gjør du ikke om du har et AS (med mindre du velger å ha revisor).

Enten man vil det eller ikke har det frem til nå vært mange dårlige betalere blandt NUFer enn AS (Ja, jeg vet det er mange dårlige betalinger blandt AS også). Dette vil sikkert endre seg ifb at kravet til AS nå har gått ned til kr 30.000,-. Årsaken til at det er færre konkurser er at det er vanskeligere i slå et NUF konkurs. NUF er en avdeling av et utenlandsk selskap. Også dette at det verken er krav til norsk styre eller daglig leder gjør at mange NUFer ikke fremkommer med kontaktpersoner i Brreg. Derfor er det også langt vanskeligere å rette avsvaret mot en eller flere personer. Dette er jo en fordel for den som driver NUF dersom ulykken er ute eller man er ute for å driev monkey business, men for en leverandør eller kunde er absolutt å foretrekke å handle med et AS eller ENK
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg har dessverre et kjempegodt eksempel på hvorfor folk er skeptiske til NUF.

En fyr, la oss kalle han "Nils", har kjøpt ganske mye tjenester fra både meg og flere andre på samme kontorfellesskap i løpet av 2011. For min del har betalingen kommet sent (til dels VELDIG sent), men den har kommet. Nå til slutt var jeg så lei av seine betalinger at jeg sa fra at han måtte betale alt på forskudd hvis han ville ha noe mer fra meg, og etterhvert at noe videre samarbeide er uaktuelt.

Jeg antar også at grunnen til at jeg faktisk fikk penga til slutt, var at jeg tross alt hadde muligheten til å stenge nettsidene jeg hadde laget for han hvis han ikke betalte meg I ett tilfelle - da han skyldte over 80.000+mva, og jeg knapt hadde penger til huslån osv fordi jeg hadde prioritert han framfor andre kunder, har jeg sagt fra at jeg ikke kunne prioritere å betale webhotellet jeg hadde bestilt til hans kunde hvis han ikke betalte meg, og at hosten da kom til å stenge det relativt snart. Da kom ihvertfall en del av penga. De siste 20.000 tok det ca et halvt år før jeg fikk, etter vanvittig mye mas og løfter om at det skulle komme nå med en gang, om at det skulle være betalt, var lagt til betaling men at banken var treig, osv osv.

Det viser seg etterhvert at jeg var den heldige. Han skylder fremdeles en annen her bortimot 30.000 og endel (10-20k) til en tredje. Nå har han gitt beskjed om at det ikke er noen penger i AS'et hans, så det ikke er noen vits i å sende konkursbegjæring, og at han i stedet har startet et NUF... Samtidig har fyren hus i Holmenkollen, hus i Algarve og et sted til jeg ikke husker navnet på, og drar ihvertfall OFTE til det i Algarve, mens han fremdeles skyldte meg og de andre masse penger dro han på 2-3 uker safari i Sørafrika osv osv.

Høres det ut som en fyr man har lyst til å fortsette å gjøre noe business med? Hvorfor tror du han har valgt NUF framfor AS? Fordi det gir mindre innsyn i økonomien for f.ex. oss, og han da ikke engang trenger å risikere 30k, kanskje? Dette er typen folk som velger NUF framfor AS nå, og DERFOR er mange av oss ekstremt skeptiske til å gi NUF'er noe som helst kreditt e.l.
 
Sist redigert:

JoachimO

Medlem
Husk at det å stå som innehaver av ENK påvirker kredittscoren din betraktelig. I negativ retning.

Kanskje ikke så viktig akkurat mens du er student, men etterhvert kan det være tungvindt.
 
Topp