Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ny oppstartet IT konsulent. Spm.

olemk

New Member
Hei,

Jeg har startet opp et enkeltpersonforetak, da jeg har fått et oppdrag hvor kunde ønsket konsulenter. Jeg lurer litt på fratrekksmuligheter og en liten detalj ang. MVA.

mva:
Slik jeg har forstått så er timelønn som konsulent mva pliktig. Jeg har også forstått at mva kommer først når du har passert 50.000,-
Det jeg lurer på er: Skal jeg da ettersende mva krav for de 50.000 første? Eller skal man ikke betale moms på dette?

Fratrekksmuligheter:
Hva slags fratrekksmuligheter har jeg når jeg bare fakturerer timer? Bortsett fra hjemmekontor og evt. utstyr jeg kjøper(Hvilket jeg egentlig ikke trenger). Jeg bor 6km fra arbeidsstedet og betaler lunch der, annet enn egen pensjonsordning og da trygdeløsning(for sykepenger fra dag1) ser jeg lite muligheter for å kunne trekke noe som helst fra som kan gi noe betyderlig fratrekk.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Du sender fakturaer uten mva helt til du når grensen på 50.000,- i løpet av de siste 12mnd. Når du kommer til fakturaen som vipper over 50.000,- har du flere valg. Du kan sende den med mva, og så registrere deg i mva-registeret, men spør du skatteetaten, sier de at du ikke kan fakturere mva før du er registrert i mva-registeret. Det korrekte er derfor å sende denne uten mva, sende søknad om å bli mva-registrert også informere kunden at det vil komme en etterfakturering av mva senere.

Når jeg registrerte meg tok det bare en liten uke, men det kan fort ta to-tre uker.

Du skal ikke kreve inn mva for fakturaene du sender før du når grensen på 50.000,-

Når du har blitt registrert, sender du ut fakturaer til de kundene som tidligere har fått faktura etter at du passerte 50.000,-. Siden mva MÅ være spesifisert på fakturaen (du kan ikke fakturere 10.000,- og skrive at det er mva. Det MÅ stå som mva på fakturaen), er det enkleste å sende kreditnota på fakturaen de allerede har fått, sende en ny med mva og gi de beskjed om at det kun er mva-beløpet som skal betales.

Du kan utgiftsføre alle utgifter som går til drift av firmaet. Selv driver jeg hjemmefra ved siden av annen jobb, så jeg skriver heller ikke av så mye, men noen av tingene er mobil, internett, pc-deler, programvare jeg kjøper, tjenester jeg kjøper av andre, annonsering etc...
 

olemk

New Member
Hmmmm, positivt eller negativt? Dette visste jeg ikke, og ja, det er et engasjement på 6 mnd av gangen og det ser ut som de vil ha meg i vel over et år.

La meg prøve å forklare gangen her:
Firmaet jeg sitter hos, har gått til et konsulent firma med et oppdrag. Konsulent firmaet har da gått til et annet firma og dette firmaet henvendte seg til meg.

Er det noe jeg bør passe på her?
 

zapotek

Medlem
Ser i post 1 at du skriver "Jeg bor 6km fra arbeidsstedet". Om det er slik at oppdragsgiver stiller med arbeidsplass i tillegg til alt det andre du har nevnt her i tråden, lukter det at du heller skulle vært ansatt hos oppdragsgiver.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Når du har blitt registrert, sender du ut fakturaer til de kundene som tidligere har fått faktura etter at du passerte 50.000,-. Siden mva MÅ være spesifisert på fakturaen (du kan ikke fakturere 10.000,- og skrive at det er mva. Det MÅ stå som mva på fakturaen), er det enkleste å sende kreditnota på fakturaen de allerede har fått, sende en ny med mva og gi de beskjed om at det kun er mva-beløpet som skal betales.

Det der vil da bli ganske rotete i regnskapet til den aktuelle bedriften, siden den utbetalingen i banken står med det aktuelle fakturanummeret et.c.

Det som blir mye ryddigere, er å:

1: Fakturere det aktuelle beløpet - la oss si 10000kr for enkelhets skyld, og fakturanr 20. Skriv en merknad på fakturaen at mva vil bli etterfakturert

2: Når mva-registrering er i orden, sender du en ny faktura, der du starter med det aktuelle beløpet, og legger til mva, så du i vårt eksempel får 12500,-

3: Nederst på denne fakturaen skriver du "innbetalt på faktura nr 20: 10000,-." Disse trekker du fra, og sitter da igjen med 2500kr som restbeløp - som er mva'en du etterfakturerer.

Dette er den fremgangsmåten jeg fikk anbefalt av skattekontoret da jeg skulle registrere meg, og den virker unektelig mest ryddig.
 

NilsF

Medlem
2: Når mva-registrering er i orden, sender du en ny faktura, der du starter med det aktuelle beløpet, og legger til mva, så du i vårt eksempel får 12500,-

3: Nederst på denne fakturaen skriver du "innbetalt på faktura nr 20: 10000,-." Disse trekker du fra, og sitter da igjen med 2500kr som restbeløp - som er mva'en du etterfakturerer.

Dette blir nok noe feil. Man må skille mellom faktureringer og betalinger. Han har allerede fakturert for kr 10.000 momsfritt og så fakturerer han 10.000 + mva. (la oss legge til grunn 25%). Det er med det fakturert kr. 20.000 + mva. kr 2.500, og da holder det ikke med en merknad til kunden om at kr 10.000 er betalt tidligere. Saken er at han da feilaktig blir fakturert for kr. 20.000 + mva. kr. 2.500, dvs. kr. 10.000 for mye.

Dette må gjøres ordentlig. Det riktige er å fakturere kr 10.000 med momskode 5 (eller hva man måtte bruke for den aktuelle momssatsen). På linjen under, på den samme fakturaen, krediterer en så kr 10.000 med momskode 0. Bruk gjerne samme varenummer som på den første fakturaen hvis mulig og momskode (0) skal være den samme som på den første fakturaen, det er bare fortegnet som endres. Resultatet er at kunden skal betale kr. 12.500 minus kr 10.000 = kr 2.500. Netto faktureres kunden kr 10.000 minus kr 10.000 = kr 0 på den siste fakturaen. Brutto legges det til mva kr 2.500.
 
Sist redigert:

olemk

New Member
ang. dette problemet med 100% jobb som selvstendignæringsdrivende: Er det noen som har en link hvor jeg kan lese nøyere på dette?
 
Sist redigert:

NilsF

Medlem
ang. dette problemet med 100% jobb som selvstendignæringsdrivende: Er det noen som har en link hvor jeg kan lese nøyere på dette?

Kortversjonen hos Altinn: Når er den «ansatte» egentlig selvstendig?

Men dette kan være et ganske innfløkt tema, der noe til syvende og sist kan bli opp til skjønn. Det er å anbefale at en leser seg opp på temaet og gjerne også drøfter saken med skatteetaten, eller med en regnskapsfører eller revisor, (men gi ikke et "oppdrag" med vurdering av saken til en revisor uten å avtale pris på forhånd!).
 
Sist redigert:

olemk

New Member
Flott! Takk for hjelpen. Jeg var egentlig klar over disse problemene, men firmaene som er involverte er såpass store og kjente at jeg regnet med at dette var tenkt igjennom allerede. Godt mulig det er det, men nå blir det iallefall gjennomgått skikkelig :)


Ett par ting til slutt:

Jeg har da hjemmekontor, mobil og internett som jeg ser muligheter for å trekke av(Regner med at bilkjøring ikke kan trekkes fra?).

Jeg ser at hjemmekontor er 1500,- i året, men har også lest at "det kan trekkes fra mer", denne er litt vag der jeg har lest. Hva er kriteriene for at dette skal kunne økes? Og hvordan skal et slikt trekk godkjennes?(Jeg mener: Hvis jeg skal vurdere at mitt hjemmekontor er verdt en viss sum, virker jo litt bak mål gjør det ikke? :) )

I forhold til mobil og internett: Må jeg endre navnet på den som blir fakturert hos mobil/inet leverandør slik at dette er firmaet? Eller kan jeg fortsette å bruke mitt navn?

til slutt: Hvis man kjøper utstyr(si data utstyr) så leste jeg at summen ikke trekkes i sin helhet, men over en lengre periode(da flere år). Stemmer dette? I så fall, er det noen satt lengde? Eller velger man dette selv?
 

olemk

New Member
Fant ut utstyrsreglene selv: avskrives over en periode på 3 år.(Tilfelle noen andre lurer :) )
 
Topp