Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nytt affiliatenettverk, bra inntjening!

Bjrl

Medlem
Jeg har testet ut det nye annonsenettverket Euroads.no (Partneropprettelse <- promo-link som jeg håper du benytter hvis du skal signe deg opp som medle, så drypper noen kroner på meg...) en stund nå, og har gode erfaringer. Går derfor ut med anbefaling til brukerne her på Webforumet.no.

Euroads er basert i Danmark, og er i ferd med å satse skikkelig også her i landet. Jeg ble med der i desember, og har dermed fått meg litt erfaring i å teste ut annonsene.

I desember hadde de noen knakende gode kampanjer for Skoringen.no som betalte bra (kunne velge mellom klikkbaserte og leadbaserte kampanjer). I tillegg har jeg hatt bra erfaring med kampanjene de har kjørt for oinshop og Meningstorget (markedets beste provisjon på Meningstorget).

Generelt er det bedre provisjoner å hente hos Euroads.no enn hos andre lignende nettverk. Dette skyldes at de lar 67 % av inntjeningen havne hos publisher, mens markedsstandarden elers ser ut til å ligg epå rundt 50 %.

Pr. i dag har Euroads.no kampanjer for følgende affiliateprogrammer (og det er nye oppdateringer ganske hyppig):

Euroads eget affiliateprogram
MySecurityCenter
123hjemmeside.no
SyseData
InWear
Pointshop
BingoLiner
Wiseled
Web10
IForm
Sterling
Diverse naturkostpreparater

Jeg sørger i allefall SELV for å være tilmeldt alle slike nettverk, slik at jeg får informasjon om nye kampanjer som kan være aktelle for mine brukere. Og hvis du også vil sørge for å være oppdatert er jeg som sagt glad hvis du bruker min promo-link Partneropprettelse til å registrere deg.

Mvh
Bjørn Jarle
 

picxx

Well-Known Member
Signet opp der :)

Så får vi se hva det blir til utover våren.
 

Mats@TD

Medlem
At markedsstandarden ligger på 50% er nok bare "marketing" fra EuroAds sin side. På samtlige TradeDoubler affiliateprogrammer tas det lavere provisjon av oss enn de 33% EuroAds reklamerer med. Jeg kjenner heller ikke til noen andre nettverk som opererer med 50%

Forskjellen i utbetaling hos forskjellige affiliatenettverk ligger som jeg har nevnt i tidligere tråder stort sett på forskjeller i avtaler. TradeDoubler har en avtale, Zanox en annen og EuroAds en tredje. Hver av avtalene kan dermed ha forskjellige budsjetter og selvsagt også forskjellig utbetaling. Det er ikke nettverketsprovisjon som utgjør den store forskjellen, selv om det selvsagt er en bra markedsføringsargument for å få folk til å prøve ditt nettverk. Om EuroAds mener at 33% provisjon - eller 67% utbetaling - er markedsledende, så tror jeg de bør sjekke markedet litt grundigere :)
 

Bjrl

Medlem
Både Adlink, Advertising, Media Total og Generate har etter hva jeg husker en standard split på 50 % (men individuelle avtaler tilpasses de ulike nettstedene, så avvik kan forekomme). Tradedoubler har en litt annen måte å kalkulere dette på.

Mye mulig at Euroads ikke er markedsledende (det vet jeg ikke nok om), men 67 % til publisher er i allefall i den mer gunstige delen av skalaen - sett med publishers øyne.

Det er jo også lett å sammenligne når man er med i flere nettverk. Dersom kampanjer kjøres flere steder - slik f.eks. Pointshops Rittersport-kampanje nå gjør - ser man hvor det er mest penger å hente for nøyaktig samme produkt. Og på akkurat den nevnte kampanjen har jeg til gode å se noen som har bedre provisjon enn Euroads. Der får man 8,71 kr/lead. Samme kampanje andre steder betaler f.eks. 7,50 kr (MM Medier).

Meningstorget utbetalte 17 kr/lead hos Euroads. Andre nettverk betaler 8 kr/lead.

Med litt volum er det merkbar forskjell på slikt.

I tillegg er det jo også slik at en del kampanjer kun er å finne i ett nettverk. Da bør man være tilknyttet så mange nettverk som mulig for å vite hva som til enhver tid er tilgjengelig av kampanjer.

Mvh
Bjørn Jarle
 

Mats@TD

Medlem
Medie Total, Generate og Adlink kan du ikke dra inn i denne sammenligningen siden de ikke er affiliatenettverk på samme måte som Advertising, Zanox, TradeDoubler og EuroAds.

67% utbetaling er ikke noe unormalt i bransjen og det er verken mer gunstig eller ugunstig enn de fleste andre. TradeDoubler har heller ingen annen måte å kalkulere dette på. Vi opererer på nøyaktig samme måte som alle andre affiliatenettverk hvor vi tar en provisjon av transaksjonen (på toppen av hva annonsør er villig til å betale til affiliates). Dette er akkurat det samme som EuroAds, Zanox, Advertising, CJ, LinkSynergy etc. TradeDoubler har en høyere utbetaling på samtlige affiliateprogram enn de 67% EuroAds mener er markedsledende.

Det er lett å sammenligne hva forskjellige nettverk betaler ut, men det er som jeg sier ikke grunnet nettverksprovisjon. Grunnen til forskjeller er avtalene annonsørene har med de forskjellige nettverkene. Alle affiliatenettverk har forskjellige strukturer og produkter, noe som gjør det vanskelig å si at ett affiliatenettverk betaler ut mer enn et annet.

La meg gi deg et eksempel..

Annonsør betaler 100 kroner per lead hos affiliatenettverk A
Annonsør betaler 70 kroner per lead hos affiliatenettverk B
Annonsør betaler 60 kroner per lead hos affiliatenettverk C

Affiliatenettverk A betaler ut på lead og har en cookietid på 10 dager
Affiliatenettverk B betaler ut på lead, iLead og har en cookietid på 30 dager
Affiliatenettverk C betaler ut på lead, iLead, Call og har en cookietid på 45 dager. Får du mer enn 25 salg betales det 90 kr per lead. I tillegg har nettverk C en sporingsteknologi som sporer opptil 40% mer korrekt enn nettverk A og B.

Hvilke av disse affiliatenettverkene betaler faktisk ut mest? Jeg ville holdt en knapp på nettverk C - som tilsynelatende har lavest utbetaling.

En annen måte å se svart på hvitt hva man tjener er å regne ut eCPMen til de forskjellige kampanjene. eCPM regner du ut på følgende måte:

provison/(impressions/1000)=eCPM (effective cost per mill)
 
Sist redigert:

Bjrl

Medlem
Det er viktige momenter du peker på her, Mats. Og publishere bør vre oppmerksomme på dem, alle sammen.

Men la oss ta en konkret sammenligning. Web10 har program både hos Tradedoubler og hos Euroads.

Hos Tradedoubler:
70 kroner pr. salg
45 dager cookietid
Ingen utbetaling for iSale

Hos Euroads:
217,75 kroner pr. salg
30 dager cookietid
Ingen utbetaling for iSale

Euroads betaler altså ut TRE GANGER SÅ MYE på dette programmet som det Tradedoubler gjør, selv om det er samme vare som selges. Så har Tradedoubler litt lengre coockietid, men jeg kan ikke forstå hvordan det skal være i nærheten av å veie opp for forskjellen i provisjon.

Jeg sier ikke at dette er et generelt bevis på at Euroads er bedre enn Tradedoubler, men jeg sier at det viser behovet for å være tilknyttet flere nettverk slik at man kan vurdere hvor man får de beste betingelsene på de kampanjene som kjøres.

Jeg ville valgt Euroads for å promovere Web10. Andre ville kanskje lagt mer vekt på de ekstra 15 dagene coockietid hos Tradedoubler og valgt annerledes.

Mvh
Bjørn Jarle
 

Bjrl

Medlem
En liten digresjon ang. størrelse på utbetalinger. Amerikanske webhoteller betaler vanligvis ca $100 på CJ, mens web10 og one.com betaler rundt $15 på TD. Resultat: Jeg gidder ikke å promotere de gjerrige webhotellene. Så ta en kikk over til CJ folkens.

Enig. Ulempen er at norske kjøpere ofte (men langt fra alltid) føler det safere når de kjøper noe som har norsk tekst, eller i alefall at språket er skandinavisk.

Og i så måte er provisjon på over 200 kroner fra Web10 via Euroads brukbart betalt.

Mvh
Bjørn Jarle
 

Mats@TD

Medlem
Ditt eksempel underbygger jo mitt argument perfekt - det er ikke nettverksprovisjonen som avgjør hvor mye som betales ut til affiliates, men avtalen annonsør har med det aktuelle nettverket. EuroAds har en bedre avtale enn TradeDoubler på Web10 og kan dermed betale ut mer og de tar seg også bedre betalt (33% provisjon).

Jeg kan ikke røpe vår provisjon, men jeg kan si deg at den er ganske mye under 30% på Web10 - altså lavere enn hva EuroAds mener er "markedsledende" ;)
 

Ole

Medlem
Generelt vil jeg si det var få og dårlige programmer hos Euroads. VitalBerry, Rosenrot og Pointshop får ikke akkurat dollartegnene til å blinke i øynene mine.
 

Bjrl

Medlem
POintshop har jeg tjent brukbart på.

Men ellers er jeg generelt enig i at det ikke er veldig mye bra nå. Meningstorget stengte kampanjen sin i dag, kommer muligens tilbake igjen. Og Skoringen håper jeg snart er tilbake, der var det mye å hente.

En av fordelene med å være tilsluttet nettverkene er at de fleste er flinke med å varsle om nye eller gjenåpnede kampanjer på mail, så man får rask melding når det dukker opp noe som er bra tilpasset egne brukere.

Mvh
Bjørn Jarle
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg har sagt det før og sier det igjen! TD er ikke flinke nok til å få gode avtaler - det er jo det jeg får ut av det du sier Mats! Hvis de andre klarer å både tjene mer til seg selv og til oss publishere burde vi jo bare droppe TD!?!

Du må gjerne komme med argumentet om bedre teknolig etc - men, om jeg tjener mer kroner totalt på en annen vil jeg selvfølgelig velge denne. Og, uten at jeg ahr sammenlignet tallen godt nok så ser det ut for meg at differansen er så stor at TD skal generere mange flere salg/leads/klikk enn de andre for å være bedre på en kampanje.
 
Man kan inte bara titta på hur stor provision som betalas ut om nätverket också tar fasta staartavgifter och månadsavgifter från annonsören. Och dessa fasta avgifter går ju till 100% till de affiliatenätverk som har fasta avgifter.
 
Topp