Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nytt fra NORID - Kvoten økes til 100 domener

SolidHost

Medlem
Sikkert mange som blir fornøyd med dette :)

30. november 2011 økes kvoten fra 20 til 100 domener per organisasjon. Dette gjelder bedrifter og andre virksomheter med domener direkte under .no. Privatpersoner berøres ikke.
Endringen gjelder fra 30. november 2011 kl. 10.00, og gjelder alle organisasjoner som registrerer eller fornyer domenenavn etter dette tidspunktet. Registreringssystemet stenges en kort periode i forkant av endringen. Systemet åpnes igjen kl. 10.00. Deretter behandles søknadene etter først til mølla-prinsippet.


Se pressmeldingen her;
Norid:
 

Ole Avranden

utvandret
Domenehaiene har nå stort sett klart å omgå regelverket uansett.
Ser kun positive effekter av dette. Nå blir det endelig slutt på å stange hodet i en merkelig teoretisk grense på 20 domener.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Den er jo ikke "merkelig teoretisk", det er rett og slett en grense man har satt for at ikke firmaer skal haie inn alt mulig av domener helt uten hemninger, og derfor er jeg - som zapotek - litt bekymra mht domenehaier.

En ting er "normale" firmaer som faktisk kjøper domenene for å bruke dem i reelle prosjekter, men når vi vet at det finnes domenehaier som registrerer hundretalls foreninger kun for å registrere domener på dem, og domenene kun blir brukt til å fylle opp med annonser uten noe som helst annen funksjon eller innhold da er det klart at det også bør bli strengere, for nå får disse luringene med f.x. hundre foreninger plutselig mulighet til å registrere 10.000 domener i stedet for 2000...

Nei, håper virkelig at de nå kommer til å slå ned hardt på de store domenehaiene, og at de samtidig blir generelt strengere ovenfor slikt.
 

Ole Avranden

utvandret
Jo, grensen er merkelig teoretisk. Hvorfor trengte en organisasjon maksimalt 20 domener? Hvem kom frem til 20, og hvorfor.

At de ønsket å begrense domenehaiers virksomhet er nobelt nok det, men har det virket? Nei.

- Du snakker videre som om jeg ser positivt på, eller forsvarer domenehaier. Det er feil. :) Jeg setter like stor pris på domenehaier, som jeg verdsetter en skikkelig omgang influensa.
Men jeg liker altså ikke en regel som kun hemmer de som ønsker å "gå etter boka".
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Dette er positivt og gir "normale" firma et konkurransefortrinn også opp imot domenehaier. Ikke omvendt, slik det ble skissert over i et tidligere innlegg.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Skjønner ikke hvorfor du får den til å bli "merkelig teoretisk". Skal man sette en grense (og det tror ihvertfall jeg er smart, selv om den naturligvis kan være vanskelig å håndheve ovenfor de som virkelig går inn for å lure seg rundt regelverket), så må den grensen også gå et sted. Den gangen da grensen ble satt var det ikke på langt nær like vanlig som i dag at et og samme firma hadde så mange nettsteder som mange har i dag, og derfor kom man vel fram til at 20 var et antall som burde holde bra for de med "legitime" hensikter.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hvis du sikter til meg var det ikke akkurat det jeg mente picxx - men husk at de aller fleste "normale" firmaer kun er interesserte i sitt eget firmanavn som domene, og evt et par varianter rundt det. Det er hovedsaklig de/vi som driver som "minimediehus" som har vært hemmet av grensa på 20 - og til en viss grad domenehaiene. Men de virkelig store - både av domenehaiene og mediehusene oppretter jo bare det de trenger av organisasjoner for å kunne kjøpe så mange domener de vil. Så enden på visa vil nok nå være at med mindre Norid også begynner å slå mye hardere ned på "misbruk", vil det nok bli enda vanskeligere å få tak i fornuftige domenenavn (eks: 10.000 er vel ca det totale antallet ord i det norske vokabularet, da uten sammensetninger selvsagt, men det vil altså si at en domenehai med 100 org.nr tilgjengelig nå plutselig kan registrere hele ordboka).
 

picxx

Well-Known Member
Trodde antall norske ord var på 29 eller noe slikt jeg? :)
Det er vel litt mer enn 10.000 .no domener registrert allerede?

Jeg har alltid vært for fri og åpen konkurranse, så hvis en domenehai registrerer 10.000 .no domener så må han nesten få lov til det. Det blir som å knipe fisringen når man er på dass dette gammeldagse systemet hvor "øvrigheta" skal legge bånd på frie markedskrefter. Det kan gå bra en liten stund, men ut må den, okke som.
På samme måte virker også dette elda systemet hvor man skal begrense i skog og moseland. Det kan gå greit til å begynne med, men de som vil får det uansett til.
De eneste man i realiteten begrenser er de som kanskje ville ha 30 .no domener men fikk bare 20.....altså, ola og kari lovlydige dunk.
(Det gjelder ikke kun domener, men stort sett alt hvor øvrigheita skal begrense frie markedskrefter)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Du tenker på bokstaver picxx ;) Joda, det er helt sikkert registrert mye mer enn 10.000 norske domener (og egentlig tror jeg det er flere norske ord enn dette også), det var bare ment som et eksempel.

Greia er at tallet vil øke like mye både for "oss normale" og domenehaiene, og mens de aller fleste av "oss normale" garantert ikke vil benytte oss av hele kvoten, så vil domenehaiene garantert gjøre det. Samtidig - for de relativt få av "oss normale" som driver våre "mini-mediehus" eller har 120 prosjekter på gang til enhver tid, så vil det naturligvis være praktisk, men vi er nok relativt få sammenliknet med "resten".

Om man er enig eller uenig i "øvrighetas" begrensinger blir politikk, og det har vi vel blitt enige om å ligge litt unna her på forumet :)

Jeg er litt redd for at dette kommer til å bety at mange domenehaier vil snappe opp enda flere domener enn de gjør i dag, men jeg håper jeg tar feil. Forhåpentligvis vil det jo også gjøre ting litt greiere for de av oss som ikke har et giga-mediehus i ryggen, men allikevel har "legitime" grunner til å ville registrere mer enn 20 domener... bare de ikke har blitt snappet opp av haiene allerede da.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Joda, det er helt sikkert registrert mye mer enn 10.000 norske domener (og egentlig tror jeg det er flere norske ord enn dette også), det var bare ment som et eksempel.

I følge statistikk fra Norid er det pr. i dag registrert 530 871 domener - med en tilvekst på 292 bare denne arbeidsdagen.
 

picxx

Well-Known Member
Realiteten er vel i bunn og grunn den at man i norge har 3 bokstaver mer enn i det engelske alfabetet, så mulighetene burde jo absolutt være tilstede for en god del bokstavkombinasjoner.
Man har m.a.o. mulighet til å registrere flere domener via norid enn det man kan via ICANN.

Domenehaier vil det alltid være. Som sagt synes jeg dette kun er positivt, men hadde helst sett at de hadde løftet enhver begrensning på antall.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
mulige bokstavkombinasjoner med det norske alfabetet er jo ikke det samme som norske ord da picxx... f.ex. slekfjewlfj er jo ikke akkurat noe norsk ord selv om det bare benytter bokstaver fra det norske alfabetet. Norsk har såvidt jeg husker endel færre ord enn engelsk, uten at jeg husker tallene. Dessuten kan man jo bruke engelske ord, og kombinasjoner av ord, osv, så antallet mulige domener blir jo vanvittig stort, men når samme fyren har registrert f.ex. omtrent alt av de vanligste etternavnene i norge, så er det et problem.
 

picxx

Well-Known Member
------
(glem det...må lære meg å lese hele innlegg før jeg svarer)
 
Topp