Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Opprette AS

hapetter

Medlem
Hei.

Skal opprette et AS. Er det mulig å gjøre det selv eller må man ha et advokat/regnskapsbyrå til å gjøre det?

Ser at de fleste tar rundt 6K for dette + gebyrer fra brønnøysund.

Slik jeg forstår det er det å fylle ut noen skjemaer og få en revisor til å bekrefte innskudd ol.

Så er det ikke mulig å spare de 6K ved å fylle inn disse skjemaene selv?

Takk

Mvh
Hans
 

hansson

Langveisfarende
Du kan registrere et nytt AS elektronisk her:Brønnøysundregistrene - Elektronisk registrering

Selve registreringen er grei nok, men det som gjør at folk betaler proffer for å opprette firmaene er skriving av stiftelsesdokumenter. Selskapsavtale/vedtekter, stiftelsesprotokoll/valg av styre, osv. Her kan det være noen fallgruver hvis dere er flere eiere, så det er smart å vite hva dere driver med. Men det går fint å gjøre det selv, det finnes maler på nettet. Åpningsbalanse, bekreftelse på innbetaling av kapital og villighetserklæring fra revisor må også være med.

Her får du AS-registrering til 2500 kroner: Regnskapshjelp| Firmaetablering
 

hansson

Langveisfarende
Hva sikter du til her, Atomet? Hvis det er revisorbekreftelsen så er det slik det er. Det må opprettes en ny konto knyttet til AS-et og revisoren bekrefter at det står penger på kontoen. Det tar ham 10 minutter å gjøre jobben, og det koster kanskje 9000 kroner eller noe....
 

hapetter

Medlem
Takk for mange gode inspill.

Er det mulig å bruke noe av egenkapitalen til opprettelse og registreringskostnader?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hva sikter du til her, Atomet? Hvis det er revisorbekreftelsen så er det slik det er. Det må opprettes en ny konto knyttet til AS-et og revisoren bekrefter at det står penger på kontoen. Det tar ham 10 minutter å gjøre jobben, og det koster kanskje 9000 kroner eller noe....

ja, det er akkurat det der jeg mener, det blir jo helt latterlig. Hvis det er diverse eiendeler osv som skal verdsettes og brukes som en del av egenkapitalen, så er det jo litt mer komplisert, men det der blir jo helt tåpelig.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
ja, det er akkurat det der jeg mener, det blir jo helt latterlig. Hvis det er diverse eiendeler osv som skal verdsettes og brukes som en del av egenkapitalen, så er det jo litt mer komplisert, men det der blir jo helt tåpelig.

Det er fortsatt realiteten. I de enkle tilfellene skriver revisor bare et lite brev (som han helt sikkert har mal på) hvor han bekrefter at det er 100.000 i egenkapital.

I tilfelle hvor det er verdier som skal verdsettes (f.eks maskiner eller eiendom), så gjøres ikke denne jobben av revisor, men av takstmenn innen det yrket (En Toyota-selger kan f.eks takstere en Toyota bil). Revisor gjør fortsatt bare samme jobben - han signerer og sier det er 100.000 i egenkapital (selv om det er i form av verdi i bilen).

Uten tvil den best betalte del av jobben til revisor.
 
Ettersom jeg har forstått det er ikke revisorplikten tatt vekk ennå. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg.

I desember kom forslaget for regjerringen om Forenkling av aksjeloven, hvor det kom forslag om å sette ned aksjekapitalen til 30.000 og ta bort revisorplikten. Frem til midten av april var denne saken på høring. Nå tar det vel minst et halvt år for det skjer noe mer?

Forenklinger av aksjeloven - regjeringen.no
 
Topp