Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Opprette AS

hansson

Langveisfarende
Jo revisorplikten forsvant for små AS fra 1. mai. Men man må aktivt velge bort revisoren selv ved å melde fra på samordnet registermelding i Altinn: Fravalg revisjon - Altinn er tilrettelagt for meldingsmottak fra 12. mai - NARF I forbindelse med nyetablering gjøres det trolig via samme skjema.

Jeg antar at det kommer et vedtak om endringer i aksjeloven fra nyttår, deriblant dette med aksjekapitalen for de minste selskapene. Men det er altså gjetting.

//Ser nå at det kom svar på spørsmålet om revisor før jeg hadde trykka på knappen her.//
 
Sist redigert:

Scandic1

Medlem
Jeg lurer på og det er sikkert flere der ute som driver og googler. Hva kan en ta med beregningen av de 100.000 som fortsatt gjelder?Diskuterte dette med en som skulle "oppgradere" fra enk til As og vi var usikre begge to ... Beklager hvis jen endrer på temaet her.
 

hansson

Langveisfarende
Eiendom, maskiner og andre varige driftsmidler, noe som også inkluderer datautstyr, osv. Kan sikkert ta med kjøretøy og andre relevante ting også. Men det er visstnok veldig vanskelig å få revisorer med på å ta inn "småting", og de priser brukt utstyr veldig konservativt. Dessuten koster det deg mer penger fordi det tar lengre tid å etablere takst på tingene dine. Det beste er nok å hoste opp kapitalen i $$$ og så heller selge utstyret til det nye selskapet etterpå. Da kan du trolig sette en mer realistisk prislapp på det. Det er sikkert noen her som vet mer om dette enn meg, jeg er absolutt ingen ekspert.
 

Scandic1

Medlem
Hva med arbeidstimer som man har brukt for å få ting på plass? La oss si at du har brukt 100 timer for å lage bedriftens nettside eller har laget sko som skal selges når etableringen av As er på plass. Finnes det en link til alt dette kanskje?
 

hansson

Langveisfarende
Nei den går nok ikke ;) Timer er ikke noe man kan balanseføre i et selskap, det må være noe mer håndfast (aktiva), altså fruktene av arbeidstimene dine. Men jeg tviler på at et vanlig firmanettsted kan gå inn som kapital da det ikke er omsettelig. Det har ingen verdi for andre enn firmaet selv. Eier du finn.no derimot, er dette et nettsted som er lett omsettelig og som har en konkret verdi for andre selskaper enn eieren. Har du patent på ett eller annet vil jeg tro også dette kan være et verdifullt element som kan inngå i kapitalen selv om det er en mer teoretisk eiendel.

Det finnes lite bra info om dette. Det er revisorene som sitter på eneretten til å herske over dette her, så det er ikke så rart. Stikkordet du skal søke på google etter er tinginnskudd. Her er det lille aksjeloven sier om saken: /d: LOV-1997-06-13-44 :d/ Lov om aksjeselskaper (aksjeloven).

Jusstorget skriver at tinginnskudd er en komplisert affære der både advokat og revisor bør være med.

Det må redegjøres for hva slags prinsipper som ligger til grunn for verdivurderingen, og revisor må gå god for verdien av de aktiva som skytes inn samsvarer med aksjenes og aksjekapitalens verdi.

I Aksjelovens kap 2 § 2-7 står dette:

§ 2-7. Innskudd med andre eiendeler enn penger

Eiendeler som ikke kan balanseføres etter regnskapsloven, kan ikke brukes som aksjeinnskudd. En plikt til å utføre et arbeid eller en tjeneste for selskapet kan ikke i noe tilfelle brukes som aksjeinnskudd. Eiendeler som selskapet mottar som aksjeinnskudd, skal vurderes til virkelig verdi på dagen for åpningsbalansen, med mindre det følger av regnskapsloven at innskuddet skal videreføres til balanseførte verdier.
 
Topp