Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Oppstart av nettbutikk. ENK/NUF? - Regnskap - Genrelt

Hazz123

New Member
Hei,

Jeg har opprettet et ENK for min nettbutikk som jeg startet opp 1. Juni. Butikken har vært oppe i nærmere 6 mnd. Men jeg har gått litt i tankeboksen og funnet ut at jeg har noen ting jeg må ordne oppi før jeg tar videre avgjørelser. Håper på å få så mye hjelp her så mulig, på forhånd takk!

Butikken har norske eiere som holder til i Norge. Jeg kjøper varer fra utlandet via nettsider som Alibaba etc. Vi sender varer verden om, pr dags dato så har jeg hatt kunder fra Norge generelt, Japan, Zimbawe, England, Tyskland, Danmark og fler.

1. Nettbutikken var registrert på kjæresten min (Fordi jeg allerede har en kunst-relatert virksomhet) - Der vi fikk bekjed om at man IKKE kunne ha 2 stk ENK. Nå vil jeg ta over selskapet, da hun ikke har tid til dette, men vi har slettet ORGNR / ENK selskapet fra hennes Altinn profil. Så tenker å bruke mitt private men vil det ha noe form for effekt at mitt ENK ble opprettet i 2013 når bedriften startet opp 1.Juni 2014? Og, vet noen der ute om det faktisk er MULIG å ha 2 stk ENK? (Dette med mindre jeg går for NUF for nettbutikken & ENK for annen kunst virksomhet)
- Spørsmål: Vil det ha noe form for effekt at butikken solgte sin første vare 1.Juni 2014, men at virksomheten er nå slettet, når man skal registrere ett nytt ett, med tanke på regnskaps, generelt informasjon?


2. Har lest litt om ENK men kom over dette med NUF. Lest litt om NUF-delen men er så mye meninger at jeg til slutt velger å spørre direkte. Hva er fordel/ulempe med ett NUF virksomhet, og det samme med ENK?
- Spørsmål: Hva ville dere ha annbefalt her? ENK eller NUF?


3. Hvor ofte bør man føre regnskap for en form av nettbutikk som selger klær, smykker, dekorasjon og den slags? Har lest at noen gjør det hver måned, noen gjør det 2 ganger i året og noen en gang i året. Hva annbefaler dere? Noen erfaringer med å bokføre regnskap ved kjøp av varer fra Aliexpress typ, der vi handler hos kanskje 15 forsjellige selgere (Da den éne ikke har den varer så da må vi kjøpe fra en annen)?

Hvordan fører dere regnskap ved valuta kjøp? Si en kunde handler hos meg og betaler med sin valuta, $ f.eks. Hvordan kan jeg føre det opp riktig, med tanke på valuta-kursen? Pluss dette med kontoutskrift osv der det står i norsk valuta, så når man konvertere det til $ så er det ikke sikkert det stemmer fordi dagen etter så er kursen endret?


4. Jeg personlig kan veldig lite om regnskap, så har lyst til å finne en regnskapsfører som helst er fra Oslo, som jeg kan igjennom regnskap med. Helst da en som er flink, effektiv, samt ikke så altfor dyr for en nyoppstarta bedrift der jeg trenger å gå igjennom regnskapet for 2014 samt nå som vi entrer 2015.
- Spørsmål: Har du noen regnskapsførere å anbefale?


Setter uendelig stor pris på all tilbakemelding!
 

Grooo

Medlem
Som Tonny sier kan du fint bruke ditt ENK til mange ting, - både kunstvirksomheten og nettbutikken(e) og mer til. Sørg bare for å få endret beskrivelsen i Brønnøysund så den dekker alt du driver med
 
Topp